Granny Weatherwax Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 En baby jeg vet om hadde et par hull i hjertet når han var nyfødt, nå har alle utenom ett grodd igjen når han er 4 mnd. Hva er dette? Det skal ikke være hull i hjertene, ikke sant? (bare mellom øvre og nedre kamre regner jeg med) Det var visst ingen fare, men hvordan kan det ikke være farlig?
erteposen + 4 Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Alle er født med hull i hjertet, men det skal lukke seg etterhvert. Både min far og bror er operert for "hull" i hjertet, og de opererer om det ikke lukker seg selv. Det skal ikke gro, men hjertet skal kunne lukke kammerene helt slik det gjør jobben med å pumpe blod rundt i kroppen effektivt. Om det ikke lukker seg i løpet av et par år så vil de operere - noe som en har mye erfaring med idag. Selvsagt risiko involvert, men er det "bare" hull så er de kjempe flinke. Min bror ble operert 6 år gammel, og min far oppdaget de ikke feilen på før han var voksen.
hamsterpia Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=2193 Jeg kjenner flere som var født med hull i hjertet. De har blitt operert og fungerer helt normalt nå. Som det står i linken her, så tetter de aller fleste seg selv, men en eventuell operasjon er ikke av de mest risikofylte nå i dag. Min far ble operert for dette for over 50 år siden, og da gav de han 50% sjans til å overleve. Da var denne type operasjon helt ny. Han har også klart seg kjempebra og lever godt den dag i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå