Gå til innhold

Hull i hjertet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En baby jeg vet om hadde et par hull i hjertet når han var nyfødt, nå har alle utenom ett grodd igjen når han er 4 mnd. Hva er dette? Det skal ikke være hull i hjertene, ikke sant? (bare mellom øvre og nedre kamre regner jeg med) Det var visst ingen fare, men hvordan kan det ikke være farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle er født med hull i hjertet, men det skal lukke seg etterhvert. Både min far og bror er operert for "hull" i hjertet, og de opererer om det ikke lukker seg selv. Det skal ikke gro, men hjertet skal kunne lukke kammerene helt slik det gjør jobben med å pumpe blod rundt i kroppen effektivt.

Om det ikke lukker seg i løpet av et par år så vil de operere - noe som en har mye erfaring med idag. Selvsagt risiko involvert, men er det "bare" hull så er de kjempe flinke. Min bror ble operert 6 år gammel, og min far oppdaget de ikke feilen på før han var voksen.

Skrevet

http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=2193

Jeg kjenner flere som var født med hull i hjertet. De har blitt operert og fungerer helt normalt nå. Som det står i linken her, så tetter de aller fleste seg selv, men en eventuell operasjon er ikke av de mest risikofylte nå i dag. Min far ble operert for dette for over 50 år siden, og da gav de han 50% sjans til å overleve. Da var denne type operasjon helt ny. Han har også klart seg kjempebra og lever godt den dag i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...