Gå til innhold

Dere som er i uke 19, hvor mange kontroller har dere vært på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 19 med nr.2

Har kun vært på den første kontrollen i uke 12.

Ellers skal man visst ikke på kontroll før etter at man har vært på UL i uke 18-19!

Jeg syns det er ganske uansvarlig, for hva hvis jeg har f.eks begynnende sv.skaps forgiftning?

Da blir jo ikke det oppdaget før etter uke 19, hvis ikke jeg selv kontakter lege/jordmor.

var bare ett eksempel altså, men jeg syns det er alt for lenge å vente til å sjekke om event proteiner i urinen, blodtrykk osv først etter uke 19. Mye kan jo skje i mellom tiden..

Ja,ja, det har nok godt bra, men jeg lurer på om det er sånn med der også? Hvor mange kontroller har dere hatt til nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også i uke 19.

Jeg har heller ikke væt på flere en den første kontrollen sånn egentlig. Dvs jeg kjøpte meg en UL jeg da jeg var 15 uker på vei. og har vært innlagt på sykehuset og da kontrolerte de hjertelyd og blodtrykk osv sånn rutinemesssig.

Jeg har to barn fra før, og de var jeg mye oftere på kontroll med. syntes jeg ikke gjorde annet en å fyyke fram og tilbake ifra legekontoret jeg.

Nå så fikk jeg beskjed på første kontroll at jeg ikke skal inn igjen på kontroll før uke 24. Jeg syntes det er drøyt. skjønner ikke hvorfor de har begynt med dette men det er noe nytt. (sikkert for å spare penger)

Jeg hadde ikke en gang gynekologisk undersøkelse på min første kontroll. Trodde det var vanlig jeg. Jeg har no hatt det på de to første.

Nå tok jeg bare blodprøver og fikk en bok også det skjemaet. Så var det full fart hjem igjen.

Skjønner ikke dette jeg heller.

Hilsen meg og magen :)

Skrevet

Dette er nok vanlig. Jeg var på første kontroll i uke 12 og skal på neste i fm UL i uke 19. Deretter er det vel kontroll igjen i uke 24-25.

Det skal bli 8 kontroller totalt, fordelt ca sånn her:

1. Uke 10-12

2. Uke 17-19

3. Uke 25

4. Uke 29

5. Uke 33

6. Uke 36

7. Uke 38

8. Uke 40

Dersom du tidligere har hatt svangerskapsforgiftning eller tegn på det, vil du få ekstra oppfølging. Dette gleder også ved andre ting som bør følges opp - da blir det flere kontroller. For friske gravide har man funnet ut at dette er tilstrekkelig med kontroller. Føler du deg ikke i form, bør du selvsagt bestille en time og be om å bli undersøkt.

Skrevet

Hei!

Svangerskaps forgiftning er mest vanlig etter uke 20.....

Jeg har høyt blodtrykk og protein i urinen, har vært på 3-4 kontroller og går 2.hver uke nå. Sykemeldt 50 % med hjemmekontor (det er godt da:))

Syntes det er altfor lite kontroller. Jm har ikke tid, det er fullt fremover der så jeg må til min lege.

Men føler meg veldig godt ivaretatt...

Hadde jeg følt meg usikker på om alt var i orden hadde jeg bestilt ekstra time:) Så får det heller bli med noen ekstra kontroller:)

Skrevet

Det er riktig som de sier over her at det har blitt færre kontroller de siste årene. Da jeg fikk mitt første barn var det vanlig med hver 4. uke. Denne gangen har jeg vært på tre ordinære kontroller hittil (18+4), men jeg hadde et komplisert sv.skap sist så jeg har mer oppfølging enn det som er vanlig.

Skrevet

Tusen takk for svar jenter:-)

Litt greit å høre hvordan det fungerer andre steder:-)

Skrevet

Har vært på 1 kontroll,og det var i uke 11.Har selv kjøpt meg en "angelsound" maskin for kontrollere om det er liv inni magen.

Dette er mitt 3 svangerskap,men er like usikker fordet.

Er i 18+5 uke og har enda ikke fått innkallelse til ultralyd,så jeg skal ringe dem i morgen for å høre om de har glemt meg.

Etter det så har jeg ikke kontroll før 22 desember.

Er kun hos lege,hadde kanskje vært mer betryggende å vært hos jordmor i tillegg føler jeg.

Skrevet

hei:)

er i uke 14idag faktisk..Har tell nu vært på 1ultralyd å 6kontrolla...

har hatt eklampsi i forige svangerskap,å har nu høgt blodtrykk å stoffskifte. tar også blodprøver anna kvær kontroll ca..

Skrevet

Jeg var så kjempe "heldig" første gang jeg var til legen..ble ikke foretatt no gyn.undersøkelse men reagerte litt når legen ikke en gang var intressert i å ta en eneste blodprøve engang!! Ble tatt en hb prøve,å den måtte jeg virkelig stå på for å få tatt også...Fordi jeg hadde tre eksamener på få uker og befant meg i en annen by ble det ikke til at jeg fikk oppsøkt ny lege med det første..legen glemte dessuten å bestille UL time til meg!! Snakk om varp ass!!

Men kom meg omsider til legen i min egen hjemby,der ble jeg tatt godt i mot..de var mildt sagt sjokket på legekontoret over legen jeg hadde vert til! Er første gangs gravid i tillegg...Der fikk jeg høre hjerte slag,fikk haste UL time og fikk tatt bl.prøvene som viste at jeg hadde omtrent tomme jernlagre..så det var bra! !

Men hadde det ikke vert for at jeg følte så sterkt behov for å få en ny legetime og jeg måtte få bestillt UL hadde nok ikke jeg vert på kontroll heller før etter UL som du har fått beskjed på. Leste i en folder at de har kuttet ned på svangerskapskontroller fordi det menes at det ikke er nødvenig å gå så ofte som tidligere så lenge en er frisk og rask. En kan selfølgelig få flere etter ønske og behov,en kan også gå til jordmor i tillegg,som er valgfritt.

Uansvarlig kan jo diskuteres ja,det åpner i alle fall for at en del ting oppdages på ett senere tidspungt...

Skrevet

Jeg er i uke 19 nå, og har vært på 3 stk. Beg litt tidlig i uke 8 jeg da. Også var det uke 12 på neste, og uke16 på 3. Var på ultralyd i forrige uke, og skal til legen om 2 uker igjen.

Skrevet

Jeg var i uke 8 også blir det ul nå. Dette er 3 gangen så jeg har ikke så mye jeg lurer på, men tror ikke det er noe fare for å si det sånn. Blir man akutt dårlig så tar man jo uansett kontakt med lege. Så hvis du er i fin form så trenger du ikke å bekymre deg.

Skrevet

Har kun vært til den første i uke 10, samt ordinær UL.

Har bestilt min neste i neste uke (23), og da blir det vel hver mnd fram til fødselen.

Men skal til legen i dag pga ekstrem kløe under beina... litt bekymret for hva det kan være...

Skrevet

Hei trultetralte. Det er dette som er normalen, tror ikke det er noe nytt heller.

Som frua skrev over her er kontrollene fordelt slik, og med den andre kontrollen menes den ordinære ULen.

1. Uke 10-12

2. Uke 17-19 (innkalling til UL)

3. Uke 25

4. Uke 29

5. Uke 33

6. Uke 36

7. Uke 38

8. Uke 40

Så du trenger altså ingen ny legetime før UL, og neste kontroll er i uke 24.

Skrevet

Jeg tror det er litt individuelt fra lege til lege. I mit første svangerskap sa legen jeg skulle på kontrol hver 6. uke, og det inkl ikke UL.

Nå mistet jeg gutten min i uke 31 da, selvom jeg hadde hyppige kontroller pga for mye fostervann, som ble oppdaget på en "demo" UL i uke 26. (UL der studenter får prøve seg). deretter hadde jeg UL hver 2. uke.

Nå er jeg heldigvis gravid igjen, og har hatt vanlige kontroller: 8+6, 13+4, og neste er 19+5. Hatt haste UL hos legen da jeg var 7+5, og UL på sykehuset i uke 12+3. Neste UL er den ordinære i uke 19+3.

Jeg får bedre oppfølgning, og oftere des lenger ut jeg kommer i svangerskapet, er nå 17+4.

Syns det var godt å ha kontroll hver 6. uke sist, med tanke på at oppdage evt. svangerskapsforgiftning, men som sagt over, så er dette mest vanlig etter uke 20. Og der er jo ingenting dem uansett kan gjøre under uke 23/25. Må lige nevnes at jeg ikke ble tilbudt oftere kontroller av legen des lenger ut i svangerskapet jeg kom sist, bare hver 6. uke.

Skrevet

Jeg har nok en grei lege tror jeg, for da jeg var på første kontroll i uke 12, ble det avtalt ny i uke 17 (nå er jeg i uke 16). Deretter skal jeg på ny kontroll i uke 21. Jeg skal ta annenhver gang hos lege og jordmor.

I mellomtiden skal jeg på ordinær ul i uke 19. Så nå blir det hyppige kontroller en liten stund, det syns jeg er bra.

Men det kan jo hende (uten at legen nevnte det) at hun gir meg hyppigere kontroller fordi blodtrykket var litt høyt fra første kontroll, det vet jeg ikke. Men føler at det er betryggende å få gå ca hver 4.uke.

Skrevet

er ihvertfall litt sjokkert over at det skal være 1 kontroll på 24 uker, selv om det er "normalen"

bryr meg ikke om at jeg ikke får gå til legen, hun gidder ikke å gjøre noen ting likevel, men kunne tenkt meg å gå på laboratoriet og levere blod urin og ta blodtrykk!

Skrevet

Hei. I dag harjeg vært på min første kontroll, 12+2 idag, vært hos jordmor for da jeg sku ha nr2 for 2 år siden var jeg hos legen først og forsto at det ikke var nødvendig. Måtte se på de kortene mine fra de andre to svangerskapene mine, og der som nå, 1 kontr. rundt uke 10-12. så ul i uke 17-18 og ny time hos jordmor noen uker etter den..

Og det sa jordmor i dag og, søker meg til ul og når jeg har vært der, ringer jeg å best. ny time hos jordmor. MEN sku det være noe så skulle jeg bare ta kontakt med dem.

Så går du og er urolig for noe så er det bare å snakke m jordmor, så får du sikkert kontroller litt oftere, om ikke annet få sjekke urin og bt oftere. Synes ikke det er uansvarlig på noen måte... sånn sett. å være gravid er jo en helt naturlig ting, og sku det være noen komplikasjoner så er det som regelt lengere uti sv.skapet. men det er jo du som kjenner deg selv og kroppen din best så er det som sagt noe du er redd for så er det omså bare å tvinge seg inn på flere kontroller...

Lykke til :)

Skrevet

Første kontroll i uke 10

Tidlig UL samt legetime i uke 14 (sjanse for flerlinger)

Vanlig UL i uke 18

Første jordmortime uke 19

Neste legetime er bestilt og skal være i uke 23 og jordmortimen er i uke 24.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...