Gjest Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 Jeg prøver faktisk å være litt forsiktig med mat, samtidig som jeg trimmer litt mer. Dette har jeg gjort siste året, likevel har vekten økt med 5-6 kilo... Er ikke det helt sprøtt? Er jeg syk??
Gjest Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 Eh... mulig det...? ;Men i perioder har jeg ført dagbok over alt jeg putter i munnen, og det er faktisk innenfor anbefalt kalorimengde..
Gjest Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 Hm...merkelig. hva mener du med at du trimmer litt mer. Trener du 2-3 ganger i uka så mye at du svetter kraftig og ikke kan føre en normal samtale (uten å hive etter pusten)?
Gjest Skrevet 9. november 2008 #5 Skrevet 9. november 2008 trener nok ikke tilstrekkelig til å GÅ NED så fort, men synes det er så rart å legge på seg så mye..! Hadde ikke vært så forundra hvis vekta stod stille i perioder, men at den skal øke sånn er skremmende.
Gjest Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Jeg er ingen ekspert, men hva med å prøve en vektklubb eller noe? Lykke til i allefall.
blond Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Har du begynt på medisiner eller sluttet å røyke?
♥Once♥upon♥a♥timeƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Det er da vel slettt ikke sikkert de 5-6 kiloene er fett? Kan hende du bygger muskler? Muskler veier mer en fett. Mål kroppen din også, ikke bare veie deg. Da ser du lettere om du bygger fett eller muskler.
Gjest Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Du får i deg mer kalorier enn du forbrenner mest sannsynlig. Har selv samme problemet akkurat nå for tida og driver med en stor kost og aktivitets omsnuing. Beveg deg litt mer og spis litt mindre er beste rådet, eller spis anneledes. Kutt ned litt på karbohydratene...
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Dersom du ikke har begynt med medisiner, som har denne bivirkningen, så inntar du nok mere kalorier, enn det du forbruker. Du skriver at du har ført dagbok, og at du har inntatt de kaloriene du trenger. Kan jeg spørre deg, om hvor mange kcal pr dag du inntar? Og hvor mye, og hvilken type trening du driver med?
La Perla Skrevet 10. november 2008 #11 Skrevet 10. november 2008 Slutter meg til de andre her: du spiser nok mer enn du forbrenner. For min egen del skal det overraskende mye trening til og disiplin på matfronten bare for å holde vekta, og for å gå ned skal det het ufattelig mye mer til enn man skulle tro. Jge er over 40 da, så for min del skyldes det nok dels alderen. Heldigvis er vi laget sånn at når vi først kommer oss opp på et visst form-nivå, forbrenner kroppen mer hele tiden enn når vi er i dårlig for, så da får man mer igjen for "strevet." For eksempel går jeg ikke ned i vekt med forsiktig pising og mosjon nesten hver dag, hvi den mosjonen ikke er HARD, sånn at jeg virkelig tar meg ut. LItt rask gange i en times tid daglig er ikke bra nok hvis jeg virkelig skal ned i vekt.
blond Skrevet 10. november 2008 #12 Skrevet 10. november 2008 Kan også hende at du har en sykdom som påvirker forbrenningen, f.eks lavt stoffskifte.
Gjest Skrevet 10. november 2008 #13 Skrevet 10. november 2008 Takk for svar... Skal ligge på 1300 kcal for dag, og har som sagt stort sett holdt meg til det. Trimmen jeg nevner er nok ikke av hardeste sorten, men jeg trodde det å bevege seg mer ville hjelpe... Går raskt i ca en time, tre ganger pr uke. I tillegg trener jeg styrke(middels intensitet) 1-2 ganger. Tydeligvis ikke nok det da..
Anne-B. Skrevet 10. november 2008 #14 Skrevet 10. november 2008 De kiloene kan være muskler, om du trener for eksempel styrketrening.
Anne-B. Skrevet 10. november 2008 #15 Skrevet 10. november 2008 1300 kcal høres lite ut! Følger du noe spesielt program som tilsier at det er der du skal ligge? For lite inntak av mat kan også føre til at kroppen går på sparebluss og utnytter alt den får til det maksimale. Har du vurdert Grete Roede? Da lærer man visstnok å spise "effektivt." Det har litt å si hvor mye energi kroppen bruker på å fordøye maten, noen typer mat må kroppen jobbe litt ekstra med.
Gjest Skrevet 10. november 2008 #16 Skrevet 10. november 2008 Jeg er medlem i vektklubb.no, det er der jeg har fått utregna kaloribehov. Tror det skal være forsvarlig, har forresten lagt på samme kcal.mengde når jeg har gått Grete Roede.
Gjest Skrevet 10. november 2008 #17 Skrevet 10. november 2008 Jeg syns også 1300 kca hørtes veldig lite ut! Hvis du har levd på det det siste året syns jeg det er utrolig. De fleste anbefaler vel rundt en 1600 kcal pr døgn nå...Vet de anbefalte mindre tidligere. Nå vet jeg jo ikke størrelsen din, men jeg ville sjekket opp om du faktisk spiser nok.
Anne-B. Skrevet 10. november 2008 #18 Skrevet 10. november 2008 Ok. Jeg har aldri drevet med slike dietter, så jeg vet ikke så mye om akkurat sånt. Har aldri telt kalorier, men prøver å styre unna det jeg vet er absolutt fy-fy, som sjokolade og alskens snaskemat mellom måltider. For et par år siden trente jeg to ganger i uka hele våren, og gikk ned 10 kg. La om kosten litt, slik at jeg unngikk å spise for mye av de verste karbohydratbombene, og mer proteiner. Gikk ned 10 kg på 4-5 mnd. Det gikk nok litt for fort, for jeg la på meg ca 5 etter at jeg slutta med å trene slik (sommerferie og langt til treningsstudio). Nå er jeg i gang med å trene fast igjen, har begynt på yoga, og merker det først og fremst i kroppen at jeg er fastere og sterkere. Så det gikk liksom fra et ønske om å gå ned, til et ønske om å kjenne at formen er fin. Kanskje det er den mentale innstillingen din du må jobbe litt med? Man skal ikke gjøre det for komplisert heller. Sukk.
camilla^ Skrevet 10. november 2008 #19 Skrevet 10. november 2008 Ta en tur til legen for å få sjekket stoffskiftet. Det kan være en grunnt til at du går oppover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå