Gå til innhold

Noen som har tatt lappen i "voksen alder" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er dette uungåelig, men jeg må si at jeg gruer meg noe helt forferdelig... Føler at det er en umulig oppgave og angrer på at jeg ikke tok den når jeg var 18 og ikke visste bedre.

Hvordan var øvelseskjøringen og kjøretimene for dere som har tatt den i voksen alder? Og hvor lang tid brukte dere?

Jeg har 8 mnd på meg og har ALDRI sittet bak rattet før.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe..jeg har heller ikke tatt den enda i en alder av 32..snart 33:) men har bare tatt forkurset man må ta for å kunne øvelseskjøre.Da satt jeg der m en gjeng fjortiser (i mine øyne) og var høygravid:) men var litt morsomt og. Merka at jeg kunne mer enn de som var unge uten at jeg viste det...hehe... Har heller ikke sittet i førersetet og har heller ikke lyst. Nå som vi har fått barn så bør jeg nok ta den...men bor i Oslo, så føler ikke at det er sååå viktig. Men min mann vil gjerne at jeg skal ta den...så får vel gjøre det snart...men skjønner ikke når jeg skal få tid til det. Og har ikke lyst til det heller:(

Skrevet

Direktøren på jobben gjorde det, i en alder av over 50 år. Hun fikk barn i voksen alder også, så sprek for alderen med andre ord. Tror hun sa hun hadde over 40 timer.

Skrevet

Var vel 28 når jeg tok den. Mener å huske at jeg hadde rundt 30 kjøretimer. Øvelseskjørte også en del. Men hvorfor skal det være vanskeligere nå når du er eldre? Det forstår jeg ikke helt.

Men synes du dette blir veldig veldig vanskelig kan du jo kanskje ta lappen kun på automatgir. Da kan du konsentrere deg om kjøringen og drite i giringen, noe som gjør det veldig mye lettere å komme i gang. Det høres nesten ut som om du har litt angst i forhold til dette med bilkjøring. Kanskje det også kan være en ide å bare få kjørt litt med en automatgir bil sånn at du får overbevist deg selv om at det å mestre trafikken faktisk ikke er så komlisert. Da blir det kanskje lettere å få til kjøring med "vanlig" bil etterpå - når angsten er borte mener jeg.

Skrevet

Var 26 år, brukte et par måneder og stod på første forsøk på teori og oppkjøring.

Kjempelett!

Skrevet

Tok lappen da jeg var 31. Brukte 6 uker.

Absolutt ingen problem.

Bare gled deg:)

Lykke til!

Skrevet

Hvor mye ca koster det for lappen disse dager sånn alt i alt? Er det sånne pakker ennå? Betaler man da ett engangsbeløp og blir garantert lappen? Eller lønner det seg å betale for hver enkelt time?

Skrevet

Hei!

Jeg tok lappen når jeg var rundt 25 år, og grudde meg noe helt forferdelig. Men det gikk finfint :-) Etterhvert lærer man seg hvordan bilen fungerer og får kontroll over den. Tror det er en fordel å være litt "eldre" når man tar lappen, en ser konsekvenser og følger av det en gjør. Jeg brukte vel ca 4 måneder på kjøretimer før jeg kjørte opp. Hadde en dobbelttime i uka i gjennomsnitt. Jeg hadde heller aldri øvelseskjørt før jeg begynte å ta kjøretimer. Kjørelæreren min sa at det var en fordel, for da hadde jeg ikke lagt meg til noen uvaner..

Dette klarer du kjempefint :-)

PS Nå storkoser jeg meg bak rattet :-)

Skrevet

Jeg er 29år og tok den for 3 mnd sia, gikk helt greit. Tok meg et par mnd, hadde øvelseskjørt og tatt noen kjøretimer tidligere, men det var mange år sia da jeg starta på nytt igjen.

Det koster endel, men verdt pengene. Man bør beregne i hvertfall minst 20 000 i dag hvis man skal ta lappen.

Kast deg i det med en gang, jeg hadde selv kniven på strupen i sommer, 3barns mor, skulle studere, bor på landet, barnehage midt mellom skole og hjem...sa seg selv av det ikke var noen vei utenom.

Prøv å kjør så mye som mulig privat, ta teorien tidlig ( ta mange nett-tester før du tar den) og ikke minst: bestill kjøretimer tidligst mulig, endel steder er det ventetid.

Det ødela nesten for meg, men heldigvis hadde en av kjøreskolene fått inn en sommervikar som hadde ledige timer.

Jeg kjørte opp akkurat en uke før skolen starta.

Skrevet

Legger til at i tillegg til obligatoriske så hadde jeg 10 ekstra timer, men da er mye tatt for endel år sia. Eneste jeg hadde i sommer var 5 dobbeltimer, en langkjøring, test-time, oppvarming. Brukte ca 2 mnd i sommer pga ferie og noe venting.

Skrevet

Dette innlegget kunne vært skrevet av meg, HI! Begynte å lure på om jeg hadde gått i søvne og gjort det ;-).Har tenkt på å skrive inne her mange ganger ang. dette, men har vært for flau. Godt å se at det er flere som meg, hihi.

Jeg begynte såvidt rett før vinteren kom nå, men jeg har lagt det på is igjen frem til våren. Jeg er 32 år.

Tror det blir litt vel mye å starte opp i verste snø/is/sludd- været -med korte dager. I tillegg tror jeg det vil bli mye dyrere enn nødvendig siden jeg sikkert må ha flere timer, fordi jeg er helt grønn! Ille nok å venne seg til å kjøre bil, om jeg også skal venne meg til is og snø og mørkekjøring akkurat i begynnelsen. Det blir rett og slett for mye for meg, hehe.

Jeg tror jeg heller kunne hoppet i fallskjerm enn å ta den lappen -syntes det er SÅ skummelt. Er litt av en kontrollfreak i tillegg, og det er IKKE en heldig ting i forbindelse med å ta lappen.

Følte det i begynnelsen som en helt uoverkommelig oppgave, men så fort jeg fikk øvelseskjørt litt gikk det bedre.

Jeg har faktisk vurdert å ta lappen på automat, for den giringen stresser meg verre, men....kanskje det bare er å forskyve problemet...? Ikke vet jeg. Det eneste jeg vet er at med to barn og en mann som jobber veldig mye, og ikke minst for min egen uavhengihets skyld, MÅ jeg få tatt denne lappen nå -enten jeg vil eller ikke ;-).

Har allerede betalt, så pengene står der og kjørelæreren er klar på vårparten. Jeg betalte en pakke, men det er uten garanti at jeg får lappen etter at pengene er brukt opp. Tror nok jeg må ha flere timer enn det som er "vanlig".

Til deg som ikke skjønte hvorfor det var verre å ta den i høy alder: Jeg var rimelig mye mer uredd og bekymringsløs da jeg var 18 enn nå (32). I tillegg er det liksom bare noe man gjør når man er 18 og ser ikke like mange farer forbundet med det. Det at man har barn hjelper heller ikke på. Føler jeg utsetter de for en mulighet for å bli morløs hver gang jeg setter meg bak rattet, huff---hehe. Man mangler gjerne litt av den ungdommelige selvsikkerheten, spesielt hvis man -som meg- har i en del år følt meg litt underlegen siden jeg ikke har tatt lappen tidligere.

Skrevet

Til der som har tatt lappen i "høy alder":

Hvordan gjorde dere det med barna når dere skulle øvelseskjøre? Jeg har stort sett bare øvelseskjørt med mannen min, for jeg følte det mest trygt, men da har vi jo vært avhengi av barnepike og det er jo litt dumt.

Øvelseskjørte dere med andre eller med barna i bilen (det er jo faktisk lov)? Eller kjørt dere kun med kjørelæreren?

Hilsen anonym over

P.s Hi: Hvis du har mopedlappen, trenger du ikke forkurset. Det er ikke alltid det blir opplyst av kjøreskolen. Tenkte bare å si i fra i tilfellet du ikke visste det:-). Lykke til!

Skrevet

Jeg var 24... Er man voksen da? Hadde aldri vært bak rattet før, og brukte 2 mnd fra start til slutt.

Dette klarer du!!!! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...