Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste her inne at noen hadde fått anbefalt å ta toxoplasmoseprøve etter å ha vært i syden. Noen flere som ahr erfaring med dette? Jeg har vært i syden for noen uker siden og har forøvrig spist en del salat og annet på restaurant rundt om i Norge siden jeg ble gravid. Har tenkt litt på dette siden jeg ikke har noen garanti for hygienen på de stedene jeg har spist. Prøvde å være forsiktig i syden og unngikk stort sett hele tiden og spise salat og annet som ikke var kokt, men klarte det vel ikke 100 %. Spiste også vaniljeis til dessert en gang og dette er vel også noe man normalt sier man skal unngå i utlandet... Ikke alltid like lett å være forsiktig når man normalt spiser alt, også ting som ikke er anbefalt. Jeg har vært ganske forsiktig etter jeg ble gravid, men livet mitt gjør det ikke alltid helt enkelt å få det til. Har også en omverden som lurer på om jeg har blitt helt gal og hysterisk etter jeg ble gravid da de selvfølgelig (som mange her inne) kjenner så mange som aldri har passet på noe som helst og har fått friske barn likevel. De fleste av oss får jo friske barn, men jeg prøver likevel å leve etter føre var prinsippet disse månedene her.

Men til spørsmålet... Noen som har erfaring med denne toxoplasmoseprøven? Godtar legen dette greit hvis man ber om det? Noen som kjenner til noen gode nettsider som forteller om toxoplasmose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ba om toxo.prøve ved første svangerskapskontroll siden jeg hadde diaresyk katt i heimen akkuratt da. Blodprøve tar de jo uansett, så det var bare å krysse for hva de skulle teste meg for.

Du kan jo bare be om det ved neste legebesøk? Får sikker bare beskjed om å møte opp noen minutter i forveien slik at de er tid til det! Sånn gjør de det iallefall ved det legekontoret jeg bruker

Skrevet

min første kontroll hos legen, tok de toxsoplasma prøve, var ikke noe jeg spurte om....tror det er vanlig å ta den......

Skrevet

Jeg var i utlandet i høstferien, og da anbefalte jordmor meg å ta en toksoplasmoseprøve før jeg reiste. Grunnen til det var at hvis prøven ble positiv ville det bety at jeg allerede har hatt toksoplasmose tidligere, og dermed ikke kan bli smittet av det på nytt (er immun). Dersom prøven ble negativ måtte jeg være litt forsiktig med hva jeg spiste og spesielt i omgang med katter. Min prøve ble negativ, så da jeg kom hjem igjen kunne jeg ta en prøve til hvis jeg trodde at jeg kanskje hadde vært borti noe smittsomt, eller hvis jeg fikk forkjølelsessymptomer. Det gjorde jeg ikke, men det hadde ikke vært noe problem hvis jeg hadde ønsket det. Det er bare snakk om en helt vanlig blodprøve som jordmor eller lege henviser til.

Skrevet

Takk for svar. Der jeg bor tar de ikke toxoplasmose som rutineprøve hvis man ikke har katt eller har jevnlig omgang med katter. Så jeg må nok be de om å sette det opp ved neste legebesøk. Har ikke vært dårlig siden jeg kom hjem fra syden. Men noe av maten var kanskje litt på grensen av hva jeg burde spist. Er ikke sikker på om toxo smitte nå mens jeg er gravid kan være usymptomatisk hos meg men lievel smitte og skade barnet.

Skrevet

jeg måtte spørre om å kunne få ta toxoplasmosepr, trodde dette var noen alle måtte gjøre.

måtte ikke ha samråd med lege for å ta denne prøven. jordmora sa at jeg skulle bare si ifra inne på labben at jeg skulle ta den.

Skrevet

Tror ikke det er vanlig å bli sjekket for om man har det, for det er liten prosent av norsk befolkning som har det. (tror jeg)

Men jeg ønsket å sjekke meg, fordi jeg jobber i barnehage (ubeskyttet sandkasse) Det var ingen problem å gjøre det, bare et kryss ekstra. Det viste seg at jeg hadde hatt det, (oppvokst på gård), og da sa legen at jeg var den eneste norskfødte hun hadde hatt som hadde antistoff mot det. Men min søster har også det, så det er noen som har det allikevel. Snakk med legen om du er bekymret.

Skrevet

Det er vanskeligere å tolke toxoplasmoseprøven nå dersom du ikke har tatt det tidligere. Dersom du er positiv nå kan det være vanskelig/umulig å skille på om du har hatt infekjsonen nylig eller vært smittet før du ble gravid. Og da er du jo like langt. Litt avhengig av hvilken type antistoffer som evt er positive.

En del anbefaler å ta en test før man drar til syden og deretter en liten stund etter man er kommet hjem (hvis den første prøven var neg, hvis du har hatt toxoplasmose tidligere kan du ikke smittes på nytt). På den måten kan man se om man får "omslag" og dermed har vært utsatt for smitte.

Skrevet

Når jeg fikk svar på min prøve så fikk jeg to svar, et svar var at jeg hadde hatt det, og samtidig fikk jeg svar at jeg hadde hatt det for over 3 mnd siden. Altså en av de var pos og en neg, men hadde begge vært pos.. (tror det er sånn) så er det sånn at det kan ha vært nå nettopp liksom. Men jeg tok jo testen før jeg var 3 mnd, så da skjønte jeg jo at jeg hadde hatt det før jeg var blitt gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...