Gjest Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 Gutten min er barnebarn nummer 2 og jeg føler det også bokstavelig talt. Han har et søskenbarn som er litt eldre. Forstår at det var stas med det første barnebarnet, men jeg synes mer og mer de favoriserer henne, la oss kalle henne "Berit". Hun bor nærmere og de ser henne mye oftere. Når vi er på besøk og begge barnebarna er tilstede opplever jeg at "Berit" får all oppmerksomheten. Også når jeg snakker med foreldrene mine på telefonen er det "Berit" ditt og "Berit" datt, de hører veldig lite etter hva som skjer med gutten min og de kommer nesten aldri på besøk. Jeg blir så trist av det, samboeren min blir sint. Synes det er vanskelig å si noe. Noen flere som har det sånn?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 jeg har de ikke son, min mor e veldig flink til å gjøre likt.. er vi på besøk i bergen å hun kjøper noe til snuppa kjøper hun som regel noe til den andre også.. men nå er det bare litt over 3mnd mellom dem da.. syntes det er trist når besteforeldre gjør slikt:( sikker på du ikke kan hinte om det, eller prøve å fortelle hva du føler? vet det er vanskelig, men det vil jo bli bedre i lengden.. eller prøv å vis at du vil de skal vite ting, så når du snakke me de fortell mye om hva sønnen din har gjort osv.. håper det ordner seg
xxxJulianexxx Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 Du må fortelle dem det. Ellers kan de ikke vite hvordan du føler det. Fortell at du blir trist av det. Det er jo tydelig at de ikke skjønner at de sårer deg. Kan du ikke be dem være barnevakt en helg? Da får de tid til å kose seg alene med gutten din. Kanskje det blir litt annerledes da?
Gjest Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 De har passet han en helg og koset seg da, men så fortsetter styret om det andre barnebarnet. Det er faren min som er verst av de to. Foreløpig orker jeg ikke si noe, da kommer det sikkert til å bli påtatt oppmerksomhet. Synes det er rart de ikke ser det selv. Det rare er at pappa sa når gutten min ble født: "Jeg skal komme inn til deg 1 dag i uka, jeg skal ikke gjøre noe forskjell på de to" På 1 år har han vel vært her 5-6 ganger. Han jobber ikke og bor 1 time unna.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 9. november 2008 #5 Skrevet 9. november 2008 Kjenner til den. Her er det mine svigerforeldre som er sik. Lar eit barnebarn sover over stadig vekk og min vil også men da skal ho ikkje ha to ungar samtidig. Eg nå pressa gjennom at han får avtale ein dag med besta som det bare er han som skal sove der. Ho har skjønt det trur eg for ho foreslo ein dag med ein gong, og ho holdt det. Er ikkje lett men eg snakkar høgt til ungen min når det skjer, og da hører både sivgers det og foreldra til ungen. Greit at mine ungar bur nærme og dei ikkje så nærme, men det er like stas for mine å sova der som det er for andre barnebarn.
mamma_til_solstråle Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Vi hadde det litt på samme måten, kusinen til veslemannen i huset her kom ca året før han og har hatt en spesiell plass i hjertet til bestemor et år lenger. Hun gjorde ikke noe forskjell med ting ol. men følte som deg at hun var mer oppmerksom og interessert i første barnebarnet. Jeg tror at her handlet det om flere ting, men blant annet om forholdet mamma har hatt til meg og til søsteren min. Mamma og jeg er veldig like og har hatt en del gnissninger opp igjennom årene, og jeg har vært veldig opptatt av å "klare meg selv". Synes ting har snudd veldig nå. Jeg har jobbet med å la bestemor ta litt plass, la henne passe veslemannen en del og formidlet til henne at hun er en viktig person for veslemannen. Nå som han har blitt større kan han vise det mer selv også;-) Tenk på om det er noe ved forholdet mellom deg og foreldrene dine som vises i forholdet til sønnen din, og om det er noe du kan gjøre for å legge bedre til rette for at de skal "se sønnen din bedre".
AneB Skrevet 9. november 2008 #7 Skrevet 9. november 2008 Skjønner veldig godt at du blir lei deg for dette. Men jeg skjønner virkelig ikke hvordan foreldrene dine skal se hva de gjør hvis du ikke vil fortelle dem det. De gjør det vel neppe med vilje, for å såre deg?
Honningmelon Skrevet 9. november 2008 #8 Skrevet 9. november 2008 Du må nok bare ta det opp med dem. Tror neppe de gjør dette med vilje, og de er sikkert ikke klar over det en gang. Ta det opp du
Trouble Skrevet 9. november 2008 #9 Skrevet 9. november 2008 Her er det svigersene som gjør forskjell... Vårt barn er det 3 barnebaret deres, og det de har hatt absolutt minst...(selv om nr 2 bor 7 timer borte). Det første barnebarnet har de på overnatting iallefall 1 gang i mnd, vår har lagt der 2 ganger... er jo så mye mer "jobb" med han (litt over ett år i forskjell på de).Er så kjedelig, og gruer meg til småen blir så stor at han skjønner hvordan det er. Glad mine foreldre ikke er sånn, de har 6 barnebarn og det forsøkes så godt som mulig å ikke gjøre forskjell på de....de har tom hatt de alle sammen på overnatting samtidig
Gjest Skrevet 9. november 2008 #10 Skrevet 9. november 2008 Dette sier du til dem. Si at du føler det slik og lurer på om du tar feil? Kanskje de ikke tenker over det, at det blir slik siden de ser henne så ofte?
Vilja<3 Skrevet 9. november 2008 #11 Skrevet 9. november 2008 Moren min favoriserer veldig min jente på snart 9 år,hun var første barnebarnet. Min søster har to sønner og jeg har og en sønn på 2 år. Men størsta er gullejenta, hun besøker mormor ofte og de har et nært forhold,er annerledes med de andre barnebarna. Men tror det har litt med at jeg og jenta mi bodde hos min mot til hun var 2 år (fikk henne da jeg var 16) Og søsteren min bor lenger unna så de er ikke så ofte sammen. Hm skal tro om min søster har tenkt på dette, jeg tror ikke det men skal spørre. Tror ikke dette blir gjort med vilje men av naturlige årsaker, men er jo viktig at hun gir alle oppmerksomhet når de er til stede da, at ikke gutten din føler seg utenfor eller mindre viktig, jeg hadde tatt det opp med henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå