Anonym bruker Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 Jeg venter mitt første barn i februar og har strikkedilla! Men hva trenger man egentlig, hva blir mest brukt? Har så langt strikket to nøstebarntepper (ett i silkeull og ett i merinoull), et bomullsteppe, en ullbukse i lanett str 0-3 mnd (hentesett, jakke, lue og sokker i samme sett blir strikket av mormor), en fanakofte ca str 9 mnd (nøstebarn), en nesten ferdigstrikket fanagenser ca str 18- 24 mnd, (heilo garn)... Er nesten ferdig med siste prosjekt, og er gira på å starte på nytt prosjekt... Men hva trengs egentlig mest?? Har sett en fin selebukse i mini alpacca/ sandnes garn, men har aldri brukt dette garnet. Noen som har erfaring med det? Kjedelig å strikke ting som ikke blir brukt... Hva har dere strikket (evt fått), og hva har dere brukt mest av?? Trengs det mye ullklær til babyene de første månedene, eller er det nyttigere å strikke ting i "barnehage"str?
Gjest amandine Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 En god lue og masse sokker er det vi har brukt mest
Anonym bruker Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 Votter, ullbukser med føtter - i alle tenkelige størrelser, med og uten ben.
kreps-76 Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Jeg har strikka litt til mine to små, og har også fått litt av andre, noe er mye brukt og andre ting nesten ikke brukt i det hele tatt.Jeg liker aller best ull, så strikkeplagg av bomull har blitt lite brukt.Du trenger ikke mer enn et strikkesett i hver størrelse, og strikk gjerne litt stort etter hvert som barnet blir større,for myke ullplag går helt fint å brette opp litt på ermer og bein. Moren min strikket "hentesett" i hvitt da jeg ventet eldstemann i oktober04.Det er et nydelig sett, og ble mye brukt. Nr 2 kom i juli et par år etter og han vokste fra settet før han rakk å bruke det. Nr 3 er ventet i januar/februar, og jeg gleder meg til å bruke dette settet igjen.Nøstebarns (eller andre) ribbebukser er også kjempegode, de sitter godt og blir ikke klumpete under dress og regntøy .eks. De har også gode ribbegensere, har de i dobbelt to-tråds merinoull og de er kjempegode. Brukes hele tiden under dressen!Jeg har også hatt noen jakker, som er brukt i varierende grad- jeg har hatt varme barn og det har holdt med ullbody inne, har aldri trengt "innejakker". Jeg har heller aldri strikket sparkebukser. Et must er jo nøstebarnteppet, som du alt har to av:-) Gode ullsokker og luer er jo også et must. Til vinterbarnet som kommer om noen har jeg følgende strikkeklær - nøstebarnteppe - hentesettet etter eldstebror -hel dress i i to-tråd merinoull, egentlig skulle de være str 6 mnd, men den ble ganske liten,0-3 mnd..Ment brukt i voksiposen,da den er tynn.Og som inne dress kanskje.. - luer- nøstebarn har flere gode oppskrifter med god passform. - babysokker i dobbelt to-trådsgarn virker også kjempegode, har strikket et par og det blir flere! De i enkel tråd blir små synes jeg.. -omslagsjakke etter mellomstemann som jeg har tenkt å strikke ribbe bukser til. -votter -Så har jeg tenkt å strikke en ulldress i dobbeltråd til bilbruk, men har ullflecedress (og hentesettet)så jeg trenger det egentlig ikke... -ei nydelig hvit bomullsjakke mormoren min har laget, den passer nok til sommeren. -moren min skal strikke innedress/sparkedrakt i silkeull. langt svar dette:-) strikk litt i forskjellige størrelser og praktiske plagg med god passorm, så bli de garantert brukt:-)
Gjest mphs Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 Heldress til å ha på i vognen er, veldig kjekt. Jeg har også den fra nøstebarn og skal bruke den til unge nr.2 nå. En eller to jakker, masse sokker og 2 ull luer(jeg liker en fra nøstebarn best som går ned over ørene), votter med litt lang ribbekant, jeg liker teppet fra nøstebarn i silke/ull best og striket derfor kun ett av de til unge nr.2, en eller to ull bukser(gjerne en med seler og en uten, selene burde kune reguleres slik at du kan bruke den gjennom vinteren). Ellers hadde jeg alt for mye strikkeklær til første unge selv om jeg kan bruke det igjen nå, så å begyne å strikke større størrelser som kan brukes i barnehagen er lurt. Når de blir større har i allefall jeg fått mye mindere tid til å strikke.
lilli--- Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Takk for svar! Har tenkt på å strikke en ribbebukse i nøstebarngarn, har en oppskrift (nr 1903), men den er i vanlig to-trådsgarn. Men virker lurere å strikke med dobbelt garn, syns buksa ser litt for tynn ut med bare vanlig 2 tråds. Men kan man følge samme oppskrift om man vil strikke med dobbelt garn? (I oppskriften er det 108 masker på 0-1 år str, pinne nr 2,5 -3.) Man burde kanskje ha tykkere pinner også?
Gjest mphs Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Jeg har strikket ribbebuksen med dobbelt garn Fra den oppskriften. Husker ikke om jeg hadde større pinner. Jeg syns faktisk buksen ble i tykkeste laget og har nesten ikke brukt den. Neste gang når jeg får tid skal jeg heller strikke en med kun en tråd.
kreps-76 Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Jeg vil også anbefale med to-tråd til babybukse og innebruk. Har ribbebukse i 3 tråd garn til mellomstemann, og han bruker den som ullbukse under dress. Den er mer enn tykk nok, så vil du ha en tykkere ullbukse så bruk heller det garnet. Det blir jo billigere også:-)
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #9 Skrevet 12. november 2008 Bruker mye ullklær til barna, så synes det er kjekt å kunne bytte mellom 2-3-4 gensere/ jakker til enhver tid. Synes kanskje ikke det er så stort behov for å variere buksene, så hva med bukse i en farge som kan passe til mer enn en jakke/ genser? Fra de er rundt 4 mnd. synes jeg det er greiest å ha bukser som bare går til livet; er så enkelt å kle på i en fei (når storesøsken er utålmodige og har problem med å vente...). Ullsokker er jo alltid kjekt å ha. Gjerne i ulike varianter, men de med helt vanlig lesteform (slike som større barn/ voksne bruker) som er tredd en snor gjennom er en sikker vinner til hverdags. Og luer må man jo ha, slik at de matcher alle uteantrekk... Og noen enkle votter uten tommel trengs på vinteren. Min erfaring med alpakka er at det er et utrolig deilig, mykt og varm garn. Liker å lage skjerf, krager ol. til meg selv i det. MEN: synes det loer for mye, liker det derfor ikke til baby. Mulig Drops-alpakkaen er verre enn den fra Du store Alpakka og den fra Sandnes?? Ang str: blir jo ikke så mye ullklær på sommeren, men ut mai og kanskje juni må det til her vi bor. Bomulsstrikk blir erfaringsmessig lite brukt (kanskje mer til jente, finnes jo litt forskjellig søte ting).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå