Gjest Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 Synes mini spiser så veldig lite. Han har alltid vært storspist og jeg måtte begynne med grøt da han var 4 mnd enda jeg hadde rikelig med melk fordi han ikke la på seg som han skulle. Han var typen som slukte dobbel grøtporsjon, spiste mer enn meg til middag, slukte 2-3 skiver osv da han var 8-9-10 mnd +. Etter han bikket året har han spist litt mindre og siste 2-3 mnd bare mindre og mindre. Han kan spise mye fortsatt en og annen dag eller av noen typer mat, men generelt er det lite. Kanskje 2-3 tygg av skiven og endel pålegg (veldig glad i å få ostebiter og sånt), bitte litt middag, litt frukt, et lite beger youghurt med gryn i osv, men det er jo bare en brøkdel av hva vi er vandt til å få i ham. På 15 mnds kontrollen for et par uker siden hadde han knapt lagt på seg de siste 3 mnd, bare gått opp 100g og samtidig strukket seg 4 cm, slik at han nå er 83 cm og 11,1 kg og er dermed for lett i forhold til høyden sin. Nevnte det for HS, men hun sa at så lenge han vokser i lengden så gjør det ikke noe om vekten stagnerer litt. Jeg vet ikke jeg... Våres gutter er sånne som har en robust kroppsbygning med brede skuldre, store hender og føtter osv og de skal heller være litt tunge i forhold til høyden sin (men fortsatt slanke) enn omvendt så jeg er faktisk en tanke bekymret jeg. Mini har alltid vært aktiv så HS sitt forslag om at det er fordi han er så aktiv nå kjøper jeg ikke helt, han begynte å åle seg fremover da han var 4 mnd og siden har han aldri vært i ro så tror ikke det skal utgjøre en stor og plutselig forskjell. Er jo apetitten som er redusert. Han har fått tenner, men får jo ikke tenner hele tiden...? Ikke har han vært noe syk heller. Han er som han pleier, aktiv, over alt, blid og sinna om hverandre og sånt. Flere som har vært borti dette?
*ønsker nr 2* Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 Hei Sønnen min har alltid vært sånn.. Lang og slank.. Nå er han 84-85 cm, og veier ca 11 kg.. Han spiser bra, noen ganger lite andre ganger veldig mye... Han er 18 mnd nå
Gjest Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 Ja hadde han alltid vært slik skulle jeg ikke vært bekymret, men han har alltid veid litt over snittet i forhold til høyden fordi han har kraftig/tung benbygning og alltid spist kjempemasse. Plutselig spiser han lite og går ned to trinn på kurven. Jeg liker det ikke helt... Men takk for svar :-)
*ønsker nr 2* Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 Skjønner du ikkeliker det.. Men glemte jo dte ejg skulle frem til... Min ille har alltid ligget under vekst i forhol til høyde... Uansett... Det er vel bare at de plutselig strekker seg i lengden tenker, jeg, hatt noen sånne med min...
Blue Lady Skrevet 9. november 2008 #5 Skrevet 9. november 2008 Mina som er 15 mnd er akkurat lik for tiden. Hun har også alltid spist masse grøt, enda mer til middag og enda hatt plass til yoghurt, melk ol etterpå. Hun har alltid vært litt rund og god, aldri tykk eller noe. Hun begynte å gå da hun var 10 mnd så hun har også vært veldig aktiv fra hun var 4 mnd. Hun "sluttet" å spise for 1 mnd siden, nå spiser hun en halv skive til frokost samme til lunch, litt middag osv. For hennes del tror jeg det har mye med tenner å gjøre, hun har fått 4 jeksler og 4 hjørnetenner på de siste 2 månedene, og har tydelig vært preget av dette, spesielt hjørnetennene har plaget henne. Men apetitten skal jo avta når de runder året. F.eks de store grøtposjonene tilsvarer jo nesten i mengde det vi voksne spiser, så om de skulle spist en så stor prosentdel av kroppsvekta si i mat, i "all evighet" ville det blitt rimelig mye. Jeg tar det foreløpig veldig med ro og velger å tro at dersom Mina blir slapp, utilpass og fåt andre symtpomer så tar jeg henne til lege, ikke før. Når det gjelder HS så tar jeg henne med en klype salt, det er jeg som er ekspert på mine barn ikke henne..
Gjest Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Takk for svar. Litt greit å høre om andre som har det likt. Han har fått jekslene sine for lenge siden, men ikke hjørnetennene, tror dog ikke han er plaget med dem nå. Er så vanskelig med barn. Vå mellomste gutt er sånn som mini er nå, altså finspist, men han har alltid vært sånn, alltid spist lite. Eldstemann er derimot slik mini var før, spiser og spiser og er likevel slank og fin, men han har alltid spist mye og spiser fortsatt mye. Er vel mest kombinasjonen av at jeg ikke kan finne noe som plager og at apetitten plutselig er blitt minimal jeg ikke helt liker, hadde jeg enda trodd det var tenner, sykdom el. Er sikkert ikke noe å bekymre seg over da, får vel bare følge med framover og se om det endrer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå