Gå til innhold

Når er det morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi diskuterer litt her hva som er morgen? Etter flere måneder med sykdom og nattevåk har vi endelig en frisk liten tulle som nå sover for det meste om natta. Det resulterte i sykemelding for meg etter at jeg besvimte av stress. Så nå har pappan gjort en flott innsats med å få nattesøvn og rutiner tilbake. Men nå har hun bestemt seg for at morgen er ca. 05.40-06.15.

Vi synes selv etter litt frem og tilbake at kl.06.00 er det ok å bli tatt opp av senga. For hun vil ikke sove inne hos oss om vi tar henne inn. Hva gjør dere andre om de våkner før seks? Lar de leke i senga? Setter på lys og musikk. Her vil vi gjerne ha tips. Jeg synes godt hun kan bli i senga men da må det vel være noe som skjer. For her er det hyling for full rulle om det ikke skjer noe. Etter flere mnd med nattevåk har vi ikke orket å ta den runden også.

Vi har jo vært heldige med å ha en tulle som lenge sov veldig lenge på morgenen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at dere har hatt en tøff tid. Det finnes vel knap noe mer slitsomt enn å ikke få nattesøvnen sin over tid! Jeg hadde blitt gal!

Vi er ikke bortskjemt med sove-lenge-barn her. Hun våkner alt fr 05:45 til 06:30. Dette passer jo greit i uke dagene da vi allikevel skal opp, men problemet er jo at det ikke er noen forskjell på ukedag og helg!

Vi har satt grensen ved 06:30 i helgen. Vi tar henne ikke opp før det. Hun har smokk og bamse i sengen sin og får leke litt med dem.

Jeg er ikke tilhenger av å ha barn i vår seng, så det har vi aldri prøvd.

Vi har ikke prøvd hverken lys eller musikk, men heller markert med at vi går inn og sier hun må sove litt til, for så å gå ut igjen.

Det fungerer greit nok, av og til sovner hun faktisk igjen og kan sove helt til 07:00 (som er luksus for oss!).

Skrevet

Her er det morgen tidlig, 05:30 - 06:00. Har vi vært skikkelig bortskjemte så har hun holdt ut til 07:30, men det har vel skjedd 4-5 ganger totalt. Mia vet jo ikke forskjell på hverdag og helg, kan ikke forvente det heller. Jeg har slått meg til ro med det, gubben er ingen morgenfugl så han sliter litt mer. Vi har prøvd å ha henne i vår seng, men ingen av oss vil egentlig, og det tror jeg er like greit på sikt. Jeg prøver å dytte smokk et par ganger, men hyler hun videre er det ingen vits; da tar jeg henne opp så starter dagen. Det er mer slitsomt å prøve å sove, og SÅ våkne enn det er å bare stå opp, så jeg har valgt det sånn. Det kan jo være fordi vi har også slitt med masse nattevåk og jeg orker bare ikke å gå igjennom den runden der igjen, jeg er fornøyd og lar bra nok være.

Skrevet

Vi merket en stor fremgang med bedre nattesøvn da vi kuttet ned på dagsovingen. Alle barna må sove i barnehagen, men Sebastian var alltid den som sov lengst. Nå vekker de han etter ca 1 time og 15 min, han får god tid til å våkne på, så er det en rolig start med bleieskift før det er inn til de andre, og det fungerer kjempebra. Han er roligere og lettere å legge på kvelden, sover bedre om natten, og starter dagen senere. I ukedagene legger vi han 19.30-20.00 og da sover han til ca 06.30 - 07.00 og da er jo vi på vei opp uansett. I helgene hender det at han bare tar en liten dupp og da er han gjerne litt lenger oppe også hvis han ikke er supertrøtt, så da hender det at han sover til både kl 8 og 9. Deilig! Mulig det bare er poden som har arvet begge foreldrenes sovehjerte, men etter at vi kuttet ned på dagsovingen så gikk ting mye lettere.

Skrevet

Heisann

Her så er det morgen ca 06:30 - 07:00, da har hun som regel en skikkelig bæsjebleie som hun våkner av....dårlig timing på den der ja :-)

På søndag morgen sov hun faktisk helt til 08:30, det var deilig. Men helt klart så hører det til sjeldenhetene at hun sover så lenge!

Om hun våkner før 06:30 så gir jeg henne smokken, evt. skifter bleie i mørket på rommet hennes (om hun har bæsjet). Legger henne tilbake i sengen og hvisker natta før jeg går ut igjen. Da hender det at hun sover 1 time ekstra, eller ligger å pludrer for seg selv en stund før vi må stå opp :-) Men å få henne til å sove noe særlig lenger enn til 07 er nesten umulig her i gården. Men må si jeg er fornøyd med det altså :-)

Skrevet

Hos oss har det som regel vært morgen mellom 0730 og 0815 den siste tiden når jeg har vært hjemme og Josefine har kunnet sove så lenge hun vil.

I sommer da hun sov mye kortere, til ca 06 og når hun innimellom bestemmer seg for å våkne tidlig, har vi kapitulert og sagt at etter 06 er det greit å stå opp, da er det morgen. Vi prøver imidlertid som regel å gå inn og si til henne at det fortsatt er natt og at hun må sove lenger. Det fungerer ofte. Da kan hun sovne igjen og sove en stund til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...