Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viser seg at jeg muligens har svangerskapsdiabetes.

Jeg skal til glukosebelastningstest på tirsdag.

Det jeg lurte på er, hva kan dette medføre for babyen?

Er det noen som har fått påvist diabetes i svangerskapet, og var det vanskelig å innstille seg til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fikk påvist sv.diabestes i uke 27. Er nå i uke 35.

Har ikke vært så mye omstilling egentlig, men jeg har forandret kostholdet mitt. Spiser nesten bare gove produkter (knekkebrød, fullkornspasta osv) I tillegg har jeg lagt inn mye grønnsaker i kostholdet og mindre karbohydrater. (lite poteter, ris og vanlig pasta)

Det som har vært litt av utfordringa til meg er at frukt inneholder mye fruktsukker og er derfor litt "nei" mat. så her går det i gullerøtter! Spiser minimalt med sukker. Ergo ikke godterier eller kaker. (i allefall så lite som mulig)

I tillegg til å legge om kostholdet er mosjon bra! En liten gå tur hver dag gjør at blodsukkret holdes nede.

Jeg har også fått blodsukker app. som jeg måler annehverdag med. Fastende om morgenen og 2 timer etter hvert måltid. verdiene fører jeg opp i en bok.

Har vært på kontroll på sykehuset hver 14 dag fram til nå. Hos en diabestes sykepleier. Hun sjekker at verdiene er ok (evt setter inn tiltak om de ikke er ok). Er også innimellom ul som sjekker babyens str. og ctg for å registrere bevegelse (men dette først mot slutten)

Faren med sv. diabestes barn er at de kan bli veldig store om moren ikke holder seg til dietten. Barnet må i tillegg være til obs på barselavdeling de to første dagene etter fødsel for å sjekke at alt er i orden.

de fleste bli kvitt dette etterpå, men man har økt sjanse for å få diabetes 2 senere i livet om man ikke passer på.

Jeg har sett på dette som en positiv livsstils forandring, fordi jeg nå er nødt til å tenke lengre enn min egen nese. Og jeg har heller ikke gått opp mange kiloene i dette svangerskapet. Er overvektig, så at jeg ikke har lagt på meg er bra positivt!

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg har ikke hatt det bra de siste dagene, jeg føler at jeg kunne ha gjort så mye for å forebygge dette.

Jeg har lest en del på nett, men det er bedre å høre fra personer som faktisk har opplevd dette.

Er du sykemeldt? Jeg jobber nå i et yrke som man av sikkerhetsmessige årsaker ikke kan ha diabetes, derfor er jeg også redd for å miste jobben.

Jeg er også overvektig.

Har slanket meg tidligere, men føler at kostholdet ikke er det samme når man slanker seg som diett ved diabetes.

Jeg har tidligere lest innholdsfortegnelser i matvarer for å sjekke kalorier og fettinnhold...nå er det sukker i tillegg.

Godteri og kaker er ikke et problem å holde seg unna, men det er tilogmed sukker i leverpostei.

Jeg kommer nok til å slappe mer av når jeg får snakket med en dietiker.

HI

Skrevet

Hei igjen!

Tror det er viktig nå at du ikke tenker så mye på hva du kunne gjort, men heller hva du skal gjøre framover! Babyen og helsen din er det viktigste nå! Tenk framover og tenk sunt kosthold. Det er bare det jeg har gjort! Og det har funket kjempe bra! Det er sukker i mye forskjellig, men det er en vesentlig forskjell på sukker i leverpostei og sukker i snop! Leverpostei er også sunt!

Jeg fikk også litt angst i starten, (sjekka ingredienser osv) men etter hvert vil du merke hva kroppen ikke klarer å bryte ned og hva som gjør at du får et høyt blodsukker. Er derfor man skal måle blodsukkret 2 t etter måltid. Om jeg har en verdi på over 7.5 så skriver jeg opp eksakt hva jeg har spist i måltidet før. Sånn ser jeg hva kroppen reagerer på.

Om det viser seg at du har sv. diabetes så får du nøye oppfølging og en diabetes sykepleier som gir deg råd og veiledning! Jeg er i allefall kjempe fornøyd med den oppfølgingen jeg har fått.

Jeg er sykemeldt nå, men ikke pga sv. diabetesen. Kroppen min har hatt veldig godt av å forandre kostholdet, og jeg har planer om å fortsette med dette etter at vesla har kommet ut. Forhåpentligvis gjør det at jeg klarer å gå litt ned i vekt!

og det viktigste er nesten: tenk positivt og vær kreativt! Grove lapper/ vaffler, pizzabund, fullkornspasta osv. smaker faktisk veldig godt! Og minigullerøtter er kjempe godt som små snacks!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...