Gå til innhold

Da Mali Oline kom til verden :)


Sabina og gjengen

Anbefalte innlegg

Denne gangen var jeg kjempenervøs før fødsel og livredd for at det skulle gå så fort at jeg ikke hang med, jeg lå lenge våken hver kveld og håpet at det ikek skulle skje noe om natta..

Så klokka 04.00 den 25 oktober våknet jeg å måtte tisse, som de fleste andre netter, men denne gangen var det litt blod og slim på papiret. Jeg gikk på do flere ganger og det kom mer blod og slim og jeg hadde en del kynnere, de var ikke vonde som rier, men ubehagelige..

 

Klokka 07.00 vekket jeg sambo og sa at han kunne forbrede seg på å bli pappa snart :) Så ringte jeg til mamma som skulle være med oss på føden for å forbrede henne på at vi sikkert skulle dra i løpet av noen timer. Hennes sambo skulle ha eldstemann mens vi var på føden.

Klokka 10 kom mamma og hennes sambo og henta eldstemann og jeg ringte føden, de ville ha meg inn om ikke så lenge, dette fordi jeg skulle ha antibiotika intravenøst under fødselen og fordi jeg hadde blitt spådd en rask fødsel av jordmora mi og de på sykehuset.

 

Vi var vel fremme på Rikshospitalet ca 11.00 og jeg lå med ctg og hadde passe sammentrekninger, fremdeles usikker på om det var rier eller kynnere. Jeg hadde 3 cm åpning, men selve livmorhalsen var fremdeles ikke helt moden. Jeg gikk en runde og tenkte litt før jeg gikk tilbake til føden og tok imot tilbudet om klyster og litt modningsakupunktur. Etter akupunkturen så sovnet jeg litt og sov i ca 30 min, det var herlig og rimelig nødvendig. Klokka ble 15.00 og det var vaktskifte, jeg hadde nå blitt moden, men hadde ikke mer enn 3 cm ennå, dette likte dem ikke så godt, ting gikk tregt..

Jeg tok en dusj, nå begynte riene og bli litt mer vonde, jeg gikk rundt og rundt på rommet i håp om at noe sku skje.

 

Klokka gikk seint og de begynte å snakke om å ta vannet, noe de gjorde alvor av i 19-tida, jeg var livredd for jeg hadde hørt så mye snakk om at når vannet ble tatt/eller gikk så skulle riene bli så mye vondere. Det ble de ikke i mitt tilfelle, de kom litt oftere, men var fremdeles ikke regelmessige, de var ganske vonde blitt, men jeg klarte fremdeles å puste meg igjennom de. Jeg hadde nå fått såvidt 4 cm åpning og de kalte meg i aktiv fødsel og da kom de med antibiotikaen.

 

Desverre var det ikke store virkningen på åpningen etter at de tok vannet så de begynte å snakke om å sette meg på drypp. Dette gjorde de også alvor av og jeg var livredd for at det plutselig skulle gå fort. Det ble igjen vaktskifte og verdens søteste jordmor kom på jobb. Hun var rolig og behagelig. De fikk ikke til å måle riene med ctg apparatet på meg, men de fikk frem pulsen på babyen og det var det viktigste. Riene kom ganske tett nå, klokka var nærmere 24.00.. Klokka 00.15 hadde jeg 6-7 cm åpning, da begynte jeg å grine, jeg var sikker på at jeg hadde mange timer foran meg igjen.. jeg var utslitt av å miste motet hver gang det var lite fremgang.

 

Jordmora løp ut for å skrive litt rapport, det tok kanskje 3 minutter.. Så måtte jeg plutselig presse, det fikk jeg lov til, jeg ante ikke hva klokka var, men i ettertid fikk jeg vite at den var 00.30

 

Klokka 00.51 var prinsessa vår ute. 4082gram, 51cm og 35,5 rundt hodet. Helt perfekt og vi er så stolte av henne og oss selv. Jeg hadde fantastisk støtte i samboeren min og i mamma (hun holdt seg mest i bakgrunnen, men om sambo eller jeg trengte hun til noe var hun der)

 

Jeg synes nå det var en ok fødsel, men hadde de satt meg på drypp tidligere hadde jeg vært spart for mange "motbakker" føltes som om jeg ble sparka ned hver gang jeg fikk beskjed om at riene ikke hadde effekt. Ellers gikk det jo bra, snuppa er frisk og fin og kjempesnill :)

 

Vi storkoser oss med de små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse!!!!!

 

Det tok litt tid skjønner jeg, men alt gikk jo fint tilslutt. Tenker jeg dere koser dere masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok sin tid, ja! Jm er vel så opptatt av at ting skal gå naturlig at de vegrer seg for å sette drypp. Sikkert fint det, men fy f så pyton for den som skal føde! Du har vært kjempeflink og jeg er helt sikker på at den lille frøkna er helt perfekt!

 

Gratulerer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...