Gå til innhold

Hvor mye får du av dine foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer mener at det er helt normalt at foreldre drypper arv til sine (voksne) barn i form av noenogtjuetusen her og tredveogtusen der, til f.eks jul, bursdager osv, mens jeg mener at det ikke er slik "folk flest" har det.

Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg får ingenting..... de hadde nok hatt økonomi til å dele ut, men slik er ikke vanlig i min familie. har vokst opp med at jeg må jobbe for å få ting, er egentlig glad for det.

Skrevet

I min familie er det vanlig. Men ikke svigers. Jeg har f.eks fått 100 tusen en gang mamma hadde arvet, og så har jeg innimellom blitt overrasket av noen titusener som plutselig dukker opp på kontoen:) De mener det er gøyere å gi nå som de ser hvor glade vi blir, og nå som vi trenger det mest til husbygging o.l.

Skrevet

Dette beviser bare min teori om at enkelte barn av velstående foreldre lever i sin egen lille verden.

Det er flott at samboeren din har denne muligheten, men han burde virkelig lære seg å verdsette dette, og ikke ta det som en selvfølge! Hadde jeg vært hans foreldre og hørt dette ville jeg blitt mektig provosert.

Jeg har bedre råd en min mor, så her i gården er det mer vanlig at det drypper motsatt vei..

Skrevet

Ingen drypp av arv her hvertfall. Men om vi trenger hjelp får vi det, enten det gjelder penger, barnepass eller annet. Penger ber jeg aldri om, vi har jobb begge to, men barnepass er jeg veldig takknemlig for!

Skrevet

Tror nok ikke det er vanlig. Men selvsagt har dei masse penger så må det jo vere kjekkere å gi bort mens de fremdeles lever, og kansje nå mend barna trenger det pga etablering ol. Mine foreldre har ikkje så god råd, men gir flotte gaver (men ikkje flere tusen) og stiller alltid opp for å hjelpe. Svigermora mi som faktisk har god råd, og har flere hundre tusen på konto er direkte gniten, kjøper dårlige gaver både til jul og bursdager. både til sine barn og barnebarn.

Skrevet

Det har aldri dryppet noen form for pengegave her..men til gjengjeld har jeg familie som alltid stiller opp til alt annet..Penger har aldri vert noe som kommer uten videre hos oss, de pengene vi trenger tjener vi selv:)

Skrevet

er ikke sånn her iallefall.

Men de hjelper oss i ny og ned da..som f.eks barnedåpen så kjøpte min mor inn all mat, og pappa leide lokalet..Så jeg får hjelpt til sånne ting..ikke 20 tusen her, 30 tusen der osv..vi er 3 barn, og de har 7 barnebarn + noen stebarnebarn også..så de har en god gjeng å kjøpe julegaver og bursdagsgaver til..så nå blir det mindre på oss voksne og heller barnebarna som er i fokus til jul og bursdag..noe jeg synes er helt greit :)

Skrevet

WHAT??

Han er godt vant denne samboeren din...

Skrevet

Ingen ting,har kun mamma og hun har jeg lite kontakt med.

(barnebarna får ikke gaver heller)

For min sin del gjør det ikke noe,men og sende en liten ting til bursdager (hun har 2 barnebarn) er vel ikke så mye forlangt?

Skrevet

eeh det er vel ikke nødvendigvis slik at alle foreldre har slike resurser at de kan dryppe såpass til sine barn.

jeg er heldig menerjeg jeg har 2 ganger på7 år fått ti tusen av mamma. hun fikk igjenn på skatten den ene gangenog hun fikk tilbakebetalt pensjon den andre og hun er rettferdig hun er mor til fire så vi fikk alle like mye.

men nei dette er ikke vanlig i de kretser jeg går i. for å være ærlig.

men johun hjelper til når hun kan min mor er praktisk slik at vi ikke får jule og bursdagsgaver men heller får ting når vi trenger de. så i år har ungene fått svømmekurs ttil jul av henne.som de har gått på nå i høst.

i fjord fikk vi vitnerdresser.

jeg er fornøyd og hadde ikke forventet så mye av henne, hun har jooppdratt meg og gitt meg det jeg trenger hele oppveksten min. nå er jeg voksen og klarer å forsørge min familie.

jeg syntes det er viktigere at barna lærer å kjenne sine besteforeldre og har et godtforhold til dem. enn at jegskal nyte av deres økonomi. jeg eroppdratt ogvoksen nå kan defå kose seg med seg og sitt og sine barnebarn nårde har lyst.

Skrevet

nei jeg får ingenting. jeg vil heller ikke be om noe, da de ikke tjener noe som helst over gjennomsnittet, og har gitt alle oss barna en god og trygg oppvekst, uten noe fokus på materielle ting....

blir heller oss som ber dem ut å middag osv innimellom.

ble helt sjokkert her om dagen, da en venninne ble snurt, pga at hennes svigermor hadde vært så "frekk" og gått hen og kjøpt seg en flott hytte på fjellet. . hun mente, at de pengene, burde svigermor dele ut på dem og de to andre barna sine m/fam, ikke være såå utrolig egoistisk at hun tenkte på seg selv og sine egne ønsker.... DA blei jeg helt satt ut!! Min venninne har bikka 30, og jeg må bare si at d er noe av d største tullet jeg har hørt !! jeg måtte faktisk bare le, og si at dette kunne hun ikke mene.... da ble hun enda mer snurt, for for dette hadde hun faktisk tenkt nøye gjennom... er d mulig??

Skrevet

Mine foreldre har en helt normal økonomi (inntekt på ca 700 000 per år, ingen formue). Men de har nedbetalt hus og ikke så høyt forbruk. Så på meg drypper det litt her og litt der. Største enkeltsummen jeg har fått var 100 000 da jeg kjøpte leilighet (egenkapital), eller betalte de husleien min i fire år for at jeg skulle slippe studielån. Til jul og bursdager får jeg gjerne rundt 5 000, og ofte får jeg en tusenlapp eller to i hånden. Jeg er kjempeglad for at de gjør dette. Mener faktisk at foreldre som har råd til det godt kan hjelpe sine barn økonomisk. Det er jo mye bedre å få penger når man trenger det, enn å arve flere hundretusen når man er femti og har nedbetalt hus.

I min omgangskrets er det vel ca femti-femti som mottar slike gaver fra foreldre, så det er ganske vanlig slik jeg ser det.

Skrevet

Jeg har fått en stor sum en gang, men til jul og fødselsdager får vi vanlige gaver som en bok eller et klesplagg. I noen få tillfeller (runde år og bryllup) har vi fått arvegods som har vært i fammilien i generasjoner. Hva pengeverdien på disse tingene ville vært aner jeg ikke, men det er viktige ting for oss.

Skrevet

Har ikke "velstående" foreldre, men har fått penger nå og da når de ser vi har trengt det, og de har spandert 2 ferieturer til utlandet på oss(da reiste vi med dem).

Ellers har mannen fått 100 000 kr av sine foreldre da vi kjøpte hus.

Skrevet

Det drypper gjerne litt ja. Pappa er selger og når han har hatt et godt salg og tjent på det hender det at vi ungene får noen lapper. Ellers er vel oppdradd til å tenke nokså fornuftig når det kommer til penger. Til jul ble det kanskje en stor gave til hele fam. feks. PC, den gang da det ble vanlig i alle husstander.

Ellers kan jeg spørre dersom vi er i beit, men har ikke ennå gjort det. Syns ikke noe om å utnytte foreldrene sine, det får være deres valg om de vil gi eller ikke.

Skrevet

Mine foreldre har heller aldri vært velstående. Vi har vokst opp i et veldig sparsommelig hjem. Pappa har vanlig jobb og mamma har enten vært hjemme eller jobbet deltid. Grunnen til at de har litt å gi vekk nå er fordi de har arvet noe + at de er gjeldsfrie uten verken hytte, båt eller ny bil.

Hilsen anonym 10.37

Skrevet

Min erfaring er at de som har mest gir minst, bruker minst, er gjerrigst osv.

Men dette gjelder ikke hos oss heldigvis. Vi er 3 søsken som nettopp har arvet 100.000 hver i forskudd på arv, da min mor arvet en del i forskudd på arv av sin mor:) Snille foreldra mine! Det er greit å lære seg å kunne ta hånd om egen økonomi, men veldig fint for hjelp i etableringsfase da:)

Skrevet

jeg har også vokst opp i et sparsommelig hjem, jobbet og tjente egne lommepenger fra jeg var 15. (fikk et par hundrelapper innimellom av mamma da så skal ikke klage) ser ikke til noe penger nå heller, ikke sambo heller så jeg tror ikke det er så veldig vanlig.

men når lille skulle komme til verden var jeg og mamma rundt å kjøpte dyne, og tepper og litt utstyr som jeg manglet, og av pappa og farfar fikk vi 6 000 av hver til barnevogn og bilsete. Også ble vi spandert på sydentur av pappa nå i sommer =) så de hjelper når vi trenger det-

men vi har jobber begge to (dvs jeg er student nå da...) så vi klarer oss mer enn godt nok i forhold til hva mine foreldre hadde å rutte med når de var på min alder med unger og hus og bil!!!

men det som jeg "reagerer" litt på er at mine yngste brødre får penger til alt når de måtte ønske. ingen av dem har noen ettermiddagsjobb eller helgejobb. de er 15 og 17. tror de kanskje får et litt annet forhold til arbeid og penger enn det jeg kanskje har?? eller...

husker iallefall at jeg aldri turde spørre om penger hjemme, ble ramaskrik fra min stefar da ja!!! så det har jeg med meg enda! går lenge blakk før jeg tør spørre om noe hjelp...

Skrevet

Ikke vanlig her nei. Fikk 50000 til bryllupet da. Men det var ikke noe vi forventet i det hele tatt.

Fikk ellers en pc til 10000kr engang.

Ellers så får vi helt normale bursdags og julegaver - ikke for flere 1000kr. Men ting vi ønsker oss, trenger, samler på el lig.

Skrevet

Her snakkes det aldri om arv o.l. det er helt fremmed for meg. Aldri tenkt tanken egentlig, er ikke det en veldig egoistisk tanke da? Kunne ikke falle meg inn å begynne å forvente penger jeg skal få når noen dør?

Det jeg får av mine foreldre er penger til bursdag og jul (1000-2000), og mamma kjøper stadig klær og leker til sønnen min, hun klarer ikke la være, hehe. Og det setter jeg veldig pris på, mest fordi hun er engasjert i livet hans :) Pappa kjøper ikke ting til han, og det bryr jeg meg ingenting om :) Han er engasjert i HAN, det er det som teller. Menn er jo ikke shopping-gale på samme vis som damer. Utenom det har vi våre penger, og regner ikke med noe mer heller.

Skrevet

Jeg har ikke spurt etter dem. Det er foreldrene mine som ønsker å gi. Jeg forventer ingenting.

Skrevet

Men en ting jeg VET er at om vi skulle komme i en krise engang, hadde mamma og pappa stilt opp på flekken. De hadde aldri mast om å få pengene tilbake heller, men vi hadde selvfølgelig betalt det tilbake så fort som mulig. Og den tryggheten setter jeg utrolig pris på.

Skrevet

kommer nok til å få ett par millioner i forskudd på arv med det er til enebolig. ellers får vi helt normale bursdag og julegaver. er ikke bortskjemt, har vokst opp i ett nøkternt hjem selv om vi har hatt meget god råd. synes det er fint å få penger når man trenger det(som ung), men aldri noe jeg hadde forventet og er veldig takknemlig for alt jeg har fått av mamma og pappa. har gjort hverdagen vår betraktelig lettere...

Skrevet

Alle ungene til mamma og pappa har fått eneboliger på hjemstedet vårt. De har sagt vi får disponere dem som vi vil, bo der, bruke de som sommerhus, selge. Ene broren min har solt sitt og heller bygd seg en lite hytte her, jeg bor i mitt og de andre leies ut.

Har aldri fått julegaver og bursdagsgaver i titusenerkronersklassen. Drypper litt gjør det vel uansett, men vi forventer aldri noe. De har også spart i fond til oss, som vi ikke får tilgang på før vi er 25.

Høres ut som samboern din er godt vandt, tror nok ikke det er så vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...