Gå til innhold

Hvorfor er ikke lengre foreldre med i bursdagsselskapene?

Anbefalte innlegg

Gjest varmsjokolade
Skrevet

Synes det er så merkelig, at disse små barna skal sendes alene i bursdager. Har selv vært med som forelder (da mitt barn ikke ønsker å være foruten), og observerer et mas og styr uten like. Barna er ofte ikke spesielt veloppdragne, og langt i fra selvstendige. Hvorfor er ikke foreldre med, for å veilede sine egne barn litt, og for å hjelpe vertskapet?

Synes bare det er så merkelig at det er blitt vanlig å IKKE være med. Da jeg var liten var jo alltid minst en av foreldrene med. (Før skolealder).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var med til snuppa var fem år...da trengte hun meg ikke lenger, hehe. Men om en mamma spurte om jeg kunne bli og hjelpe til, sa jeg ja.

Skrevet

Her har foreldrene vært med så langt i alle fall. Eldstejenta er 4 år, og hun øsnker ikke å være alene i bursdager ennå i alle fall. Som hun sier selv;

"Du skjønner det mamma, at da blir jeg så sjenert jeg vet du". Hehe, hun er ganske beskjeden ja:)

Skrevet

Etter en viss alder er det ikke vanlig å ha med foreldre mer.

Synes det er greit jeg da, fokuset blir på barna, ikke å verte opp foreldrene i tillegg. For det er bare det det blir til.

Fra 4 år er det vanlig her å ikke ha med foreldre, men selvagt hvis noen barn vil ha med foreldrene så er det greit. Men barna leker ofte bedre uten foreldre der.

Gjest varmsjokolade
Skrevet

Men foreldrene som kommer behøver jo ikke å forvente noen oppvartning... Det gjør ihvertfall ikke jeg når jeg er med. Jeg vil jo ikke være til bry. Vet jo hvor utrolig slitsomt og krevende det er å arrangere et fødselsdagsselskap.

Poenget mitt er bare at disse fødselsdagsselskapene utarter seg nokså ukonstruktivt. I grunnen er det ikke stort annet enn ståk og mas, og for mange barn total forvirring. Dessverre er det litt for mange barn som slipper seg litt vel løs....

Poenget mitt er vel strengt tatt at jeg mistenker de fleste foreldre tror deres yndinger oppfører seg helt og fullt eksemplarisk i disse selskapene - hvilket de langt i fra gjør....

Spørsmålet er da, om ikke en av foreldrene burde vært med... Hvorfor kan vi ikke gjenoppta den tradisjonen?

Skrevet

Man må jo varte opp foreldrene og da =D

Ta opp igjen tradisjonen? Jeg er ikke blandt de yngste her inne, men det var ingen foreldre som var med fra 4-5 årsalderen.

Skrevet

Her er det vanlig at man slutter å være med rundt 3-4-års alder. Etter det går det jo faktisk helt fint at barnet er der alene. Ofte har vertskapet sørget for å ta med besteforeldre eller noen andre som kan gi en hjelpende hånd underveis.

Jeg tror barnet har veldig godt av slike sosial utfordringer, jeg. Mamma kan ikke være med å holde i hånden bestandig. Greit å lære og greie seg selv også:-)

Skrevet

Synes også det er rart at du mener det er en tradisjon at foreldre er med i bursdagssselskap. Det var de aldri da jeg var liten (jeg er 27 nå), ikke etter 3-4 års alder.

Men er det ikke litt godt for barna å prøve seg ut alene i selskap? Og at noen ikke klarer å oppføre seg slik vi foreldre helst vil, fordi de blir så oppspilte og har det morsomt, er det egentlig så farlig? Litt slitsomt for vertskapet, ja, men likevel en del av det som følger å ha en skokk med unger på besøk. Barn er jo tross alt barn, og jeg ville synes det var mer merkelig at en haug med unger oppførte seg helt eksemplarisk i selskap enn at det blir litt mas og styr.

Dessuten tror jeg ikke det er så mange foreldre som opplever at bursdagene blir "mas og styr uten like", slik du beskriver situasjonen når foreldrene ikke er med. For mange blir det mer styrete å måtte verte opp foreldrene i tillegg til barna.

Skrevet

Ukonstruktivt? Så du mener at bursdagsselskaper for barn skal være konstruktive?

Litt kaos følger automatisk med når man samler mange barn på ett sted for å ha det morsomt, og det er vel kanskje de barna som ikke takler dette som har størst problemet, ikke de som "slipper seg litt vel løs". Jeg tror også de fleste foreldre er klar over at barn, også deres egne, ikke oppfører seg eksemplarisk i barnabursdag, men kan det egentlig forventes av en 4-5 åring?

Skrevet

Her er det mer vanlig at de foreldrene som vil være der, blir der. Hadde selv barnebursdag til tulla på 4 år for ikke så lenge siden. To av foreldrene hadde fått beskjed om og være igjen av barna. Men de fikk beskjed om og bare gå når de kom av barnet :)

Gikk helt fint her, men det var bare seks stk. Og det var nok kan man si. De lekte fint og alle barna oppførte seg ganske så bra synes jeg.

Var helt greit og være alene med de, så kunne jeg konsentrer meg mer om barna.

Skrevet

når vi inviterer lar vi det være helt opp til foreldrene selv hva de vil gjøre. Det blir stort sett igjen noen. slik at vi har hjelp til å ta oss av det hele likevel. Foreldrene må selvfølgelig forsyne seg av det vi har, men jeg har ikke laget kaffe og slikt da. Men brus, kaker, is osv må de gjerne ta ;)

Jeg synes det er veldig koselig om de ønsker å bli igjen også! Men jeg er veldig nervøs og brydd om hva de tenker om meg, huset vårt osv... (uff, så dum jeg er!!!)

Jeg må selv være igjen når mine små er i bursdag, for de vil ikke at jeg skal gå. Det er helt ok, men jeg er fryktelig sjenert og livredd for å være til bry, så jeg prøver så godt jeg kan å være usynlig og tar aldri i mot om jeg blir tilbydd noe... veldig dumt-jeg vet-men sånn er det. Hjelper til der jeg kan om det trengs eller ønskes.

Jeg synes det er greit sånn det fungerer her, og synes også det er koselig å få være med å se hvordan de har det :) Men blir nok godt når jeg bare kan levere og hente de igjen også :P

Skrevet

Hvor gamle er barna du snakker om da? Her var de fleste foreldrene med til og med 3 års dagen. På 4 års dagen nå i høst så var det kun en av foreldrene til de fra bhg som ble her gjennom bursdagen. Synes det gikk kjempefint. Hadde noen venner her som også hadde barn som var invitert så vi var jo mange voksne allikevel.

Snuppa har også vært i en del bursdagen og hun vil jo ikke ha meg der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...