Gå til innhold

mens og eggløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig usikker på dette med "sikker" periode. Bruker ikke noe eggløsnings test, men er akkurat ferdig med mens så nu lurer jeg på om det er like stor kjans for å bli gravid like etter mens, som i perioden rundt eggløsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jordmor sa at man kan ha flere eggløsninger per syklus eller ingen. Noen har det rett etter mens mens andre har det rett før, det er ingen regel for når det er! NOen har det under mens, varierer fra syklus til syklus og kvinne til kvinne!

Den regelen om at man har eggløsninger 14 dager før mens er bare tull:-)

Skrevet

At man har eggløsning ca 14 dager etter første dag av siste mens er IKKE bare tull!!!!! For de som har brukt eggløsningstester og diverse + sånne som meg kan nok bekrefte at det stort sett gjelder at det er ca etter 14 dager, men det som er enda mer sikkert er at man får mensen 14 dager etter eggløsning, så har du 5 ukers syklus, så har du eggløsning ca 3 uker etter første dag av siste mens, og mensen 2 uker etter eggløsning. Men når det gjelder sikre perioder så kan man ikke med sikkerhet si at man ikke har eggløsning f.eks rett etter mens, eller 2 ganger i løpet av en syklus, men så fort ovulasjonen (altså eggløsningen)er over så fortsetter kroppen med prosessen, og med mindre egget er befruktet og fester seg i livmoren, så støtes det ut etter 14 dager ved menstruasjon.

Jeg har i mange år visst når jeg har eggløsning og har ikke blitt uplanlagt gravid!! :) Men det betyr at du må planlegge godt, sædcellene kan jo leve i opptil 6 dager i eggledern og befrukte egget når det løsner, så den sikre perioden er 2 dager ETTER eggløsning, med mindre du har mer enn 1 eggløsning den mnd, noe som ikke skjer så ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...