Gå til innhold

Når vi snakker om dyre gaver....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte i år å gi julegaver i form av at jeg betaler et beløp til kirkensnødhjelp eller frelsesarmeen, og så får de jeg egentlig skulle gitt gaver til et kort der det står at de har gitt f.eks en geit, myggnetting, korn osv. til en familie som virkelig trenger det!

Alle jeg kjenner har så mye fra før, og jeg vrir hodet for å finne på noe hvert år, ender med noe teit som en lysestake eller en dvd, som de ikke trenger!

Ville dere blitt litt skuffet for å få en slik gave til jul, eller hva hadde dere følt når dere leste kortet der det stod hva dere hadde gitt til en trengende familie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert negativt, men jeg vet ikke om jeg hadde turd det selv å gjøre det i min familie.

Skrevet

Flott gave syns jeg. Ville kanskje ikke kjøpt en slik gave til små barn, men til voksne er det supert.

Skrevet

Neida, barna skal få gaver de ønsker seg :-)

Men de voksne som har alt håper jeg setter pris på en slik gave.

HI

Skrevet

Jeg hadde nevnt det for gavemottakerne at jeg selv ønsket en slik gave og sjekket raksjonen. Eller avtalt med familien at i år gir vi slike gaver.

Skrevet

Hadde reagert ja. Liker ikke at andre støtter for meg. Vil jeg støtte så greier jeg å gjøre det selv. Synes det da er like greit å ikke gi julegaver.

Skrevet

Ja, kanskje best å avtale på forhånd, litt flaut å sitte igjen med en haug med gaver, og resten sitter der med et kort.

Og på den måten kan jeg slippe å fylle skuffene mine med unødvendige gaver jeg også, heller vite at noen som virkelig trenger noe kanskje får et bedre år enn det de kunne forvente :-)

Vi har snakket om det i familien før, men har aldri blitt noe med oss.

Skrevet

Jeg vil bestemme selv hva jeg støtter og ville ikke satt pris på en slik gave.

Om du har lyst å støtte de kan du gi gaven selv og ikke gjøre det på denne måten.

Skrevet

Ja har vel kommet fram til at jeg skal avtale med de det gjelder på forhånd!

Blei bare veldig revet med på at dette var en utrolig god ide til de som har alt, vanskelig med julegaver!

HI

Skrevet

Synes det er en kjempeide om du avtaler med de på fohånd at du ønsker det og. Blir kanskje litt urettferdig feeling for de å sitte igjen med en geit langt unna som du har gitt de, mens du sitter der i den nye silkemorgenkåpen.

Skrevet

Prinsippet er flott, men jeg ville gått frem ved å være et eksempel selv. Spør hva folk ønsker seg og om de svarer "ingenting" kan du si hva du har tenkt. Kan tenkes de ønsker å støtte en spesiell organisasjon og ikke den du velger.

Skrevet

Er det avtalt så synes jeg det er kjempeflott, og trekker tilbake at jeg hadde kommet til å reagere.

Skrevet

Jeg ville aldri avtalt slik med folk på forhånd. Blir litt for dumt for meg å avtale gaver. I fjor ga vi dette til 3 personer. 1 kompis av mannen min jeg visste har slike verdier at han ville sette pris på det. Han ble superglad for en geit:) I tillegg fikk nevøen og niesen min hver sin kyllingflokk i ekstragave. De ble veldig overrasket og glade for gaven.

Skrevet

Snakk om gleden ved å gi......der sitter du i silkemorgenkåpe og de har "bare" gitt en myggnetting til noen som virkelig trenger det.*himle med øynene*

Jeg hadde ikke blitt ett dugg fornærmet over å få noe slikt, bare glad for at andre ser at de aller fleste har det meste og mer enn nok, og at andre trenger en gave mer enn meg.

Skrevet

Jeg har bestemt meg nå, jeg kommer til å snakke med de det gjelder først, selv om det ødelegger litt av julemoroa med gaver, får vi sikkert mange gaver alikevel, og ikke minst barna våre, så vi går nok ikke tomhendt hjem uansett.

Det er ikke bare det at jeg ikke klarer å finne på gaver som er noe å ha, men det er mennesker som trenger det mer enn oss, og hvis vi har en avtale kan også jeg få lov til å gi bort noe, og ikke sitte der med gaver fra de jeg gir en geit til f.eks.

Tusen takk for mange bra innspill, fikk mye ut av dette!

Skrevet

Hvordan går man frem for å gjøre dette da?

Skrevet

Jeg hadde blitt irritert.

Ikke fordi jeg har noe problem med denslags gaver, rent prinsipielt, men fordi de organisasjonene du nevner er noen jeg aldeles ikke er villig til å støtte. Så om noen rundt meg ønsker å bidra med penger til dem, får de gjøre det i sitt eget navn - ikke mitt.

Om du kjenner mottakerne godt nok til å vite at det er noe de kunne tenke seg, er det vel greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...