Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mestrer dere både bokmål og nynorsk i skriftform?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men dialekten vår er nærmere nynorsk enn bokmål:)

Skrevet

Ganske greit ja, hadde nynorsk som hovedmål frem til ungdomsskolen. Er en av dem som synes nynorsken bør bestå jeg da.

Skrevet

Ja, jeg må det. Er lærer i ungdomsskolen, så jeg må til og med presentere sidemålet med entusiasme og glød ;-)

Skrevet

hehe... sikkert ikke lett hvis du selv har et lunket forhold til nynorsk.

Skrevet

Jeg har ingenting mot nynorsk, egentlig - ser bare hvor mange som sliter med å skrive bokmål. Er generelt skeptisk til den økende graden av teoretisering i skolen, det skaper flere som mislykkes.

Hadde fint gått an å lære om nynorsk (historisk betydning), lese nynorsk (er jo et vakkert språk, særlig i poesi mm), vise likheter med dialekter, lære enkelte grammatiske fenomener mm uten å f.eks. måtte skrive en hel eksamensdag på sidemålet sitt ;-).

Skrevet

Det er vel en evigvarende diskusjon hvorvidt det er nødvendig å skrive for å lære et språk ordentlig. Finnes det muligheter for å bli fritatt for sidemål i spesielle tilfeller?

Skrevet

Ja. Men da må du ha enkeltvedtak i norsk, så det er forsåvidt veldig spesielle tilfeller.

Skrevet

Jeg kan kanskje prestere om jeg må(og om jeg har ordboka i nærheten), men jeg er av de som ikke likte nynorsk på skolen, selv om lærerne sa at nynorsken var bøyningene nærmere dialekta vår enn bokmål.

Skrevet

Hadde 5 i begge på VGS, men om jeg fikk til nynorsk i dag, det er en annen sak...Liker å lese det, iallefall.

=o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...