LilleBebinMammanSin Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 da jeg fikk ny jordmor(fordi jeg flyttet pga samlivsbrudd) ble jeg veldig skuffet.. jeg ble gravid da jeg gikk på p-piller, og jeg drakk da jeg var ca 1 uke på veg.. fordi jeg ikke visste at jeg var gravid.. legen min sa at vist var noe galt me barnet, kom naturen til å gå sin gang.. fordi det var så tidlig.. jeg var også på en tidlig ultra for å se om alt var bra, og det var det. da jeg sa dette til jordmor, lo hun.. "dette har legen sakt kun for å roe deg, og det er bare tull... og den ultralyden du var på.. kan du bare glemme, fordi at der kunne de umulig se om noe var galt" d var som om jeg fikk en kniv i magen.. "jeg kan jo sitter her å dulle med deg, og si at alt går bra.. men d gidder jeg ikke..fordi at jeg ikke vet det" og det er jo greit nok d.. at en ikke vet.. men faan da? "syns d var dårlig gjort av legen din å si at alt kom til å gå bra, nå må jo du bekymre deg i 6mnd du fordi at du drakk" ja, jeg hadde jo egentli ikke tenk å være bekymert i 6mnd.. men nå ble jeg vist d uansett... og så har jeg hatt bulimi i 6år.. og sa..at jeg vil ikke snakke om mat med deg, jeg greier ikke det.. og det var to ting hun snakket om.. og det va MAT og VEKT; og at jeg drakk den ENE gangen tidlig i svangerskapet.. veldig skremt, sint å lei meg.. for ei flott jordmor..
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 En veldig stor andel av gravide har drukket før de fikk vite at de var gravide. Og så tidlig som 1 uke etter befruktining har ikke mor og embryo felles blodsirkulasjon, og som regel vil skader som oppstår såpass tidlig resultere i spontanabort fordi en stor del av cellemassen vil rammes. Det er riktig at man aldri kan vite 100% sikkert og at det ikke er anbefalt å drikke alkohol om man prøver å bli gravid. Men som regel går dette helt fint! Jeg drakk også en god del vin da jeg var ca 1 uke på vei og bekymrer meg ikke over det. Mitt råd er: Bytt jordmor! Ikke nødvendig å skape unødvendige bekymringer for noe som allerede er skjedd og som man ikke får gjort noe med. Og husk at mange av oss har drukket alkohol de første par ukene av svangerskapet, og det går som regel bra.
lille spira Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 Bytt a ut!!! Og hvis ikke det er noen andre og gå til der så gå til fastlegen istede! Du trenger ikke finne deg i det der. Jeg drakk også før jeg visste jeg var gravid. I påska, da var jeg vel ca 4 uker på vei eller noe i den dur - forventet mens i slutten av påsken. Jeg har ikke bekymret meg noe særlig for det - teknisk sett så var ikke baby og jeg "koblet" sammen enda da. Det går nok heeelt sikkert kjempebra med babyen din! Og slik skremselspropaganda kan du be jm spre en annen plass. Trodde det var bra og ha rolige og trygge gravide - men tydeligvis er ikke det praksisen hos din jm. Skikkelig dumt!!!
Thuva27 Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Ingen av mine barn var planlagt, og jeg drakk begge gangene før jeg fant ut at jeg var gravid. Sjelden jeg drikker i utgangspunktet, men men. Jenta mi på snart 4 år har blitt et sunt og inteligent barn, så hun tok ingen skade av det. Andre mann vet jeg jo ikke ennå, er nå 27+3 uker. Som sagt tidligere her tror jeg dette forekommer ofte, bytt jordmor...det går ikke ann å holde på sånn:/
lillenemi Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 Da jeg nevnte for fastlegen min at jeg og mannen min skulle prøve å bli gravid, spurte jeg henne om det gjorde noe at jeg drakk litt frem til jeg hadde fått positiv test. Hun svarte at i begynnelsen er jo embryoet bare en liten celle-klump og at hun tvilte sterkt på at den ville ta noe skade av moderat drikking. I tillegg har det nå kommet en ny studie fra England som sier at moderat drikking faktisk kan være sunt for barnet! Fordi det gjør den gravide mer avslappet. Jeg sier som de over: Bytt jordmor! Hvis hun stresser deg, er hun mer skadelig for barnet enn det lille inntaket av alkohol du hadde!
Miss Misantrop Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Next sier bare jeg. Denne jordmoren maa du ikke finne paa aa gaa tilbake til. Hun er jo direkte helseskadelig (psykisk). Naa har det jo blitt bevist at litt alkohol ikke spiller storre rolle. Det var en link til dette paa bim siden for ikke mange dagene siden. Jeg ville nok alikevel ikke drukket, men du visste jo ikke om dette. Alkohol veldig tidlig i svangerskapet dvs de forste ukene har lite eller ingen ting aa si. Slapp av. Sikker paa at du faar et friskt velskapt barn. Syntes det er helt forferdelig at du motte paa denne jordmoren naar du sliter med samlivsbrudd. Skamme seg skulle hun.
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 9. november 2008 #7 Skrevet 9. november 2008 Herreguuud, for ei respektløs dame. Jeg drakk også en gang før jeg visste jeg var gravid, og maaange jeg kjenner har gjort det. De har fine og friske barn. Ikke bekymre deg for det. Og det med mat og vekt burde hun skjønne. Jeg slet med bulimi i tenårene og jobbet hardt for å få et positivt syn på kroppen min (har det i dag), og syns det er helt meningsløst at jordmor skal bynne å snakke om vekt, mat og bmi ....kan dukke opp gamle tanker om å ikke være bra nok o.s.v. Og det burde hun vite!!! Si fra til henne i klartekst eller bytt med en som skjønner deg bedre!
godiva med 3 gull Skrevet 9. november 2008 #8 Skrevet 9. november 2008 Bytt jordmor, event gå til fastlegen din eller finn en privatpraktiserende fødselslege i nærheten. Hadde nok også vurdert sterkt å levere inne en klage på henne!! Hun har ingen grunn til å skremme deg. Jeg gikk på pillen med min første, og hadde en vinkveld før jeg fant ut jeg var gravid med nr 2.. Begge er sunne og friske. Lykke til
Hormonelle Frikadelle Skrevet 9. november 2008 #9 Skrevet 9. november 2008 Jeg visste ikke at jeg var gravid før jeg var fem uker på vei, og jeg hadde da hatt sommerferie og festet nærmest hver dag og drukket aaaaaalt for mange øl Jeg var så klart super nervøs over dette, og spurte legen min om det kunne være skadelig for barnet, og da fik jeg beskjed om å bare ta det med ro. Er barnet skadet av dette vil det etter all sansynlighet bli frastøtet fra kroppen. I begynnelsen av svangerskapet, fram til uke 8, får uansett barnet næring via en "plommesekk", og ikke direkte fra din kropp. Så No worries du! =) Men hun jordmora der burde jo absolutt få en advarsel... Send inn en klage- hun hørtes ut som ei ufølsom hurpe.
LilleBebinMammanSin Skrevet 9. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. november 2008 Tusen takk for alle innlegg <3
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 9. november 2008 #11 Skrevet 9. november 2008 ikke bry deg.gå til ei annen jordmor eller en lege!drakk fra begynnelsen jeg også.viste ikke jeg var gravid.skjønte det var noe rart siden jeg ble full på ei halv øl:)tålte så mye i den tia.og det er 4 år siden og hun er kjempe fin og så smart og perfekt og kan alt.snakket for harde livet før hun var to år.det går bra.bare du ikke drikker igjen da:)fødselen gikk fort og greit også.en time og 5 minutt.bare nyt svamgerskapet du og ikke bry deg.det går bra.
tuninna ♥ 2pp Skrevet 10. november 2008 #12 Skrevet 10. november 2008 Tror ikke du har noenting å bekymre deg for. Da jeg var gravid med mitt barn var jeg på fylla før jeg visste jeg var gravid (var to uker på vei ca) Da klarte noen å få lurt i meg extacy. Pass på drinken deres assa!!!!!! Jeg løp til legen med en gang jeg visste at jeg var gravid og de sjekket alt mulig. Det de sa til meg at så tidlig i svangerskapet så blir fosteret støtt ut om det blir noen skader på det. Så jeg trengte ikke bekymre meg for fosterskader så lenge det var bare noen uker på vei. Enten blir det er friskt barn ellers blir det støtt ut. Naturen som passer på oss der! Bytt jordmor med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå