Gå til innhold

dere som har / har hatt store babyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en liten gutt på 3 mnd. problemet er at han ikke er så liten....

på kontrollen sa de at han lå helt øverst på kurven sin, dvs at han har lat på seg veldig mye det siste...

vi skulle passe litt på hvor mye han spiste, men vi ble jo egentlig enige om at det ikke var så veldig lett...

han spiser nå 5 måltider av 160 ml på dagtid.

Han har spist en gang om natten, men oftere og oftere krever han mat 2 aner om natten. disse måltidene er ogå på 160 ml.

er det noe jeg kan gjøre?

Noen med erfaringer?

Ønsker at han bare spiser en gang om natten, men dette er vel kanskje litt for vanskelig å begrense??

Vet at han kan klare seg på et måltid om natten (det har iallefall fungert før), men nå våkner han veldig ofte hvis han ikke får dette ekstra måltidet og det har endt med at han får det når je har prøvd å begrense det... mulig han trenger mere mat altså... men det gjør jo at han vokser noe enormt også...

det skal sies at han startet tidlig med å spise mye, og lå ofte et hakk over det som er anbefalt på hans alder på nan pakken. nå har han ikke økt i mengde pr måltid på flere mnd, så det er jo positivt..

han får kun mme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med og innføre litt fast føde?

Skrevet

ja det burde jeg jo fått med da...

han er 60,5 og 7460 g, dette var for snart 2 uker siden da....

Skrevet

hehe... min gutt var 62 lang og 7510 da han var 3 mnd... kan ikke huske at jeg fikk beskjed om å passe på hva han spiste...(over 7 år siden). Tror nok det jevner seg ut etterhvert, nå er han iallefall lang og veldig slank...men fremdeles ett matvrak :)

Skrevet

hehe, godt å høre..

det er litt frustrerende å høre at han er litt for stor... for hva skal en gjøre??

Skrevet

Hehe... husker det aller kjipeste var å måtte gå så mye opp i str slik at han ikke skulle se ut som en pølse i klærne...

La gutten spise sier jeg, kanskje begynne med velling om kvelden f.eks?? og sakte men sikkert introdusere fast føde.. er jo noen som trenger litt mer enn andre. husker dessverre ikke når jeg begynte med fast føde te han...

Skrevet

ja det er sant.. er noen str vi bare har seilet gjennom!

Mulig han er klar for litt velling og snart litt grøt...

Har jo sett at de som legger på seg lite blir anbefalt å beynne med grøt... men hvordan blir dette da med de som legger på seg godt? Vil de automatisk kutte ut måltider da? Sikkert dumt spm, men har ikke helt skjønt detta je... haha

Skrevet

De vil jo ha behov for mindre mat tenker jeg siden grøt metter mer og lengre enn melk...

Skrevet

Noen babyer er store og kraftige, andre små og spinkle. Sånn er det bare! -det gjelder jo for voksne også. Synes heller ikke at han er så veldig stor, han ligger ikke i øverste del av normalområdet" ihvertfall. Kanskje de kommenterte at han er på tur ut av SIN kurve liksom, uten at jeg skjønner helt hvorfor det er et problem.

Du kan jo vurdere å kutte ett av natt"måltidene" ved å gi vann istedenfor mme kanskje. Lykke til.

Skrevet

"lettet sukk"

Nei jeg synes ikke han er såå stor jeg heller... han er jo ikke tykk hvis en kan bruke det ordet. i godt hold, og med store fine bollekinn vil je heller si... skal prøve med vann o begynne med litt velling til uken tenker jeg, så får vi se... tusen takk for fine svar alle sammen!

og er det andre med erfainger, bring it on!! hehe

Skrevet

Jeg har ikke noe råd egentlig, men jeg hadde også stor baby, 4,7 kilo ved fødselen. Han var 61,5 cm og 6900g ved 2 mnd, og 67cm og 7800g ved 3mnd.

Ser i boka hans at legen hans foreslo 7x 120ml i døgnet, jeg hukekr ikke hva han egentlig fikk, muligens mer. Vi prøvde ihvertfall å la han spise hver 4. time etter en kaotisk start der vi ikke hadde noe system på måltidene og fikk tips av jordmor. Han fikk ikke grøt før han var 6 mnd.

Han har hele tiden holdt seg litt over eller i toppen av normalkurven, men han er stor og robust, ikke tykk. Nå er han 2 år og omtrent like stor som 3-åringer vi treffer.

Du får prøve å finne en løsning som passer dere, kanskje velling på kvelden?

Skrevet

Da minsten var 8 uker var han 63,5 cm og 7630g. Babyer kommer i ulike størrelser. :-)

Skrevet

Nå ammet jeg stort sett til Jonas var 3 måneder, litt flaske innimellom for å prøve. Men han var på 3 mnd kontrollen: 3 mnd: 63 cm, 7340 gram. Og har vært stor hele tiden. Men ingen sa noe om at det var for mye, selv om det jo er noe annet når en ammer og de sier en ikke blir fete av morsmelk.

Jeg ville prøvd å evt gi litt mindre om natten, men med tiden slutter han nok med det også. Forhåpentligvis når dere innfører fast føde..

Skrevet

Har generelt inntrykk av at morsmekerstattede babyer er større enn de som blir ammet, så tror ikke jeg ville bekymret meg så veldig:)

Skrevet

Min gutt har ogspå alltid vært stor for alderen, men nå er han 2 år og har blitt så "tynn" atte. Helt øverst på høyden, men vekten er helt normal :)

Gi babyen din mat når han ber om det! "Slank" ikke så små babyer. Når han begynner å spise vanlig mat kan du tenke på hva dere gir han av mat slik at han spiser sundt og variert + at han ikke skal ha mye sukker feks. Jeg stopper gutten min på ting han kan overspise av som nystekte rundtstykker.... Jada, det er sundt, men her om dagen spiste han 5 stk i bhg og på slike dager synes jeg det er bra de stopper han! Du skal se dette går seg til av seg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...