Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Hvordan gikk det i møtet med husverten? Det var idag dere skulle i nytt møte pga pizza-steking var det ikke? Hehe.... Lesten tråden din igår og ble igrunn veldig fasinert over leieforholdene gitt...
tvkrus Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 jeg sender tråen til hu på msn så kan hu svare når hu logger seg på
Gjest Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Haha, jo. Vel, han skulle ringe oss før han kom ned, men vi har enda ikke hørt et kvekk. Han ringer vel igjen i morra mens vi har besøk, tenker jeg, og spør om han kan komme da i stedet. Styrker i grunn mine mistanker om at det aldeles ikke er han som plages av lukta, men den høygravide madammen som kommanderer ham til å ringe eller gå ned til oss hver gang super-gravid-nesen lukter mat. Akk ja. Jaja, vi har stekt kyllingvinger i dag uten å høre et kvekk (rett nok kjøpte vi ferdigstekte som kun trengte varming og varmet dem i ildfast form med lokk og kjøkkenvifta på full fyring, men man vet aldri). Kanskje han tok hintet i går, når gubben stod på kjøkkenet og lagde middag da han ringte for å spørre om han kunne komme ned en tur og snakke. Gubben tar telefonen, husverten sier noe (sikkert hva han ringer om). Gubben svarer at "ja, jeg står og lager spaghetti og kjøttdeig nå, så jeg tenkte kanskje det var derfor du ringte". Husverten sier noe, og gubben svarer "nei, jeg har bare kokt vannet enda da..." -haha, jeg og mamma satt i stua og holdt på å knekke i latter, men jeg tror ikke han sjøl var riktig klar over hva han sa. Ting går ikke alltid igjennom kontrolltårnet før de kommer ut Men når man tenker over det - utrolig godt sagt.
Krusemynthe Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 Sorry at jeg blander meg borti. Ble bare veldig nysgjerrig... Hva er problemet? Får dere ikke lov å lage mat?????????????????????
tvkrus Skrevet 8. november 2008 #6 Skrevet 8. november 2008 jeg hjelper hu litt jeg http://www.dinbaby.com/forum/thread/139066260 dette er proglemet
Krusemynthe Skrevet 8. november 2008 #9 Skrevet 8. november 2008 Skal man le eller gråte av slikt da? HVor urimelig er det mulig å være?
Gjest Skrevet 8. november 2008 #10 Skrevet 8. november 2008 ca 1000 Egentlig skjønner jeg ikke at de ikke skammer seg over å mase så mye over noe som opplagt ikke er vårt problem; de er voksne mennesker og nogenlunde oppvakte begge to, så man skulle tro at de hadde såpass vett at de skjønte at det faktisk ikke er vår feil at de kjenner det når vi lager mat. Jeg kan forsåvidt forstå madammen som ikke liker lukt når hun er kvalm; jeg kommanderte gubben ut på et annet rom når han skulle krydre maten sin. Men at han da faktisk har skamvett til å stå på døra her klokka elleve om kvelden for å fortelle oss for snørr-og-førtiende gang at de kjenner at vi har laget taco, bare fordi hun sitter og klager... Det er å gå litt langt, spør du meg. Broren min var her, og han var helt sjokkert. Vi betaler tross alt, og kontrakten sier ingenting om at vi ikke kan spise varmmat når husverten er gravid...
Gjest Skrevet 9. november 2008 #11 Skrevet 9. november 2008 Steike ta. Halv tolv på en søndagskveld ringer madammen oppe til sambo. Og som han sa selv: Det der var den peneste måten hun kunne ha sagt "slutt å lag mat om kvelden eller flytt". Bare at hun ringer oss halv tolv om kvelden for å sutre når de har hatt hele helga på seg til å komme ned og snakke uten å ha løftet en finger synes jeg er LANGT over streken. Joda, vi stekte pizza. Med kjøkkenvifta på, og jeg vaska ovnen i GÅR. Det lukter omtrent ingenting her, på tross av at vi spiser pizzaen nå, men hun sutrer og bærer seg over at det sitter matlukt i sengetøy og klær og faen vet. Pizzalukt i klær?? Dama må jo ha en eller annen tvangstanke... Videre begynner hun å snakke om at borettslag har jo regler for matlaging osv, at vi kanskje må innføre noe sånt vi også, for de kan ikke leve med å ha det sånn. Det var bra en periode etter sist møte, men nå har det vært skikkelig ille en stund igjen. Og i morra må vi "inn på teppet" klokka seks. Jeg berget såvidt gubben fra å si noe om graviditeten hennes og supernese, for jeg tror ikke det hadde vært særlig konstruktivt. Selv mener hun at grunnen til at de plages så voldsomt av vår matlaging kontra tidligere leieboere, er at tidligere leieboere sannsynligvis hadde "matrutiner" som passer med deres, sånn at de ikke har merket det fordi de lager mat selv samtidig, mens vi lager mat senere enn dem (ja, i helgene blir det ofte seint. Taco er jo kveldskosmat, pizza like så. Og ekstra seint i kveld, fordi vi har hatt besøk som dro for en times tid siden. Av og til blir det sånn, og det er da for pokker vår rett å spise varmmat på kveldene...) Er det virkelig sånn at det finnes blokker/borettslag som har regler for matlaging? Noen som har hørt om det? Jeg har aldri vært borti noe sånt, men det er klart, jeg har ikke bodd i all verdens mange blokker heller da... Og hva forsvarer man seg egentlig med mot sånt? Jeg kommer til å troppe opp på nav i morgen den dag (gubben er på kvalifiseringsstønad og har dermed forhåpentligvis krav på hjelp til å skaffe bolig), og si at om de ikke kan skaffe oss en kommunal bolig i løpet av noen uker, så må vi desverre flytte fra kommunen med mindre det skjer underverker. Jeg orker ikke dette lenger, dette er andre gang på litt over en uke at den dama tar fra meg all matlyst og ødelegger middagen min totalt, og jeg har på ingen måte tenkt å bli boende her et sekund mer enn nødvendig. Helst skulle jeg sagt opp leiligheten på møtet i morra, men det kan vi ikke; vi har rett og slett ikke noe sted å gjøre av oss selv og møblene våre om vi ikke finner noe nytt...
xxxJulianexxx Skrevet 9. november 2008 #12 Skrevet 9. november 2008 Vi får gå og google litt for å se om det finnes noen lover og rettigheter for dere. Selv om dere ikke orker å bo sånn selv heller er det vel greit å ha noe å slå i bordet med;-)
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 9. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. november 2008 Herregud, dette er jo helt vilt!!! Jeg bor i blokk og her er det INGEN regler om matlagning hvertfall! Det er ordensregler, ja, men det er for støy osv... Du får foreslå at dere lager maten deres oppe hos de da vettu.. Siden avtrekksvifta der oppe er så mye bedre enn nede hos dere.... Nei, kjære deg, jeg aner virkerlig ikke hva jeg ville gjort i ditt tilfelle.... Stormkjøkken på parkeringsplassen kanskje? Hehe...
xxxJulianexxx Skrevet 9. november 2008 #14 Skrevet 9. november 2008 Dere finner husleieloven på lovdata.no, dessuten står det endel på forbrukerportalen.no. Uansett, dere leier bolig av dem. De kan ikke bestemme hvordan dere skal leve livet deres i den boligen. De kan bestemme at det skal være ro i huset etter kl 23, men de kan ikke styre deres matrutiner. De har ikke lov til å kaste dere ut på det grunnlaget.
Gjest Skrevet 9. november 2008 #15 Skrevet 9. november 2008 Ja... pr nå er jeg bare så oppgitt at jeg orker ikke gå løs på noe som helst annet enn å bruke tankekraften min på å finne alternative løsninger som medfører å komme seg ut fra dette hølet før jul, men lover og regler er nok en plan ja... Skal høre med NAV i morra som sagt - og om ikke annet så kommer jeg til å varsle rette vedkommende om at leiligheten antagelig slett ikke er ventilert i henhold til lover og regler for å få lov å leie ut. Har ikke gjort det før i frykt for å bli huslause om de fikk pålegg om å utbedre dersom de skulle leie ut, men ventilasjonen her suger. Med "alle" ventiler åpne (og med alle menes fire smale glipper over vinduene; to på stua og en på hvert soverom, samt kjøkkenvifta (som ble installert i vår) og vifta på badet. Det er alt som finnes av ventilasjon), er det umulig å være mer enn to voksne her inne, da har jeg bankende hodepine etter en times tid pga for dårlig luft. Så skal vi ha besøk, må vinduet stå oppe kontinuerlig uansett utetemperatur. Samme med soverom; skal man sove med døra igjen, MÅ vinduet opp, ellers våkner man av hodepine etter bare noen timer... Så at det er noe galt med ventileringen her - som sikkert på sikt gjør at matlukta går opp i etasjen over i stedet for ut - er det jo liten tvil om. Men det er jo pokker ikke vår feil?!
Gjest Skrevet 9. november 2008 #16 Skrevet 9. november 2008 Jeg sitter bare her og måper, jeg. Det er da ikke mulig? Det er som tatt ut fra en Seinfeildepisode eller noe. Herre jemini, de kan da virkelig ikke være riktige?
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 9. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 9. november 2008 Det er ikke deres feil nei! Som hun over her sier, huseier kan ikke bestemme når eller hvordan dere skal lage mat. De kan heller ikke gjøre dere hjemløse på grunnlag av at deres rutiner ikke passer med demmes.... Du får be huseieren om å sette opp en meny til dere da, med mat dere kan få lov å spise. Trøsten din er at ingen kan gjøre dere husløse, spesielt ikke når dere har barn.. Det er nemlig loven =)
xxxJulianexxx Skrevet 9. november 2008 #18 Skrevet 9. november 2008 Ring forbrukerrådet i morra og hør. Tror de kan svare deg på noe av det du lurer på. Æsj jeg blir så forbanna på sånne jævla bolighaier! Jeg har jo vært i samme situasjon selv. Ikke vær redd for å stå på krava og fortell dem hva dere mener. Alle normale oppegående mennesker skjønner jo at dere har full rett til å lage varmmat i boligen dere leier. Det er ikke grunn nok til å kaste dere ut.
Gjest Skrevet 10. november 2008 #19 Skrevet 10. november 2008 Uff. Ser på ting og tang, og jeg finner ut at jeg tar med meg svigermor på NAV i morra. Da får vi høre hva de kan hjelpe oss med av midlertidig husvære (under påstand om at jeg tror husverten kommer til å be oss slutte å lage mat etter barnetv eller flytte - og det er jo i praksis like godt som å kaste oss ut spør du meg), og kan ikke de hjelpe oss så flytter vi til en annen kommune. Pokker heller. Kanskje vi til og med greier å snike oss til et startlån gjennom husbanken for å kjøpe, som bygdekommune skulle man jo tro at de har litt interesse av å forhindre at vi pakker snippeska og drar... Uansett håper jeg nesten å kunne gå i møte i morra kveld og be dem rulle inn brødsaksa, for vi flytter... Hah.
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 10. november 2008 #20 Skrevet 10. november 2008 Jeg kommenterte det første innlegget du lagde og syns virkelig synd på deg! at du har restriksjoner på når DU vil lage mat og åssen mat du skal lage, herregud, at ikke huseierne dine selv ser hvor idiotisk dette er. Fatter det ikke! Jeg var veldig sensitiv på lukter når jeg gikk gravid selv, men aldri i verden om jeg da hadde feks bedt naboen om å styre sine matrutiner.. Jeg har ett råd og det er å ta kontakt med huseier foreningen (veit fremdeles ikke om det er riktig navn) Men ei over her nevnte det hun oxo.. Det fins lover og regler for å både være en huseier og selvsagt det å være leietager! Dette går jo utover din hverdag, og muligens livskvalitet, dette går ikke an! Kontakt det som må kontaktes, for du har saken fullt og helt på din side! Og ser du har sagt du er redd for at de kommer til å kaste deg ut hvis du klager tilbake osv, men veit du hva jenta mi, en huseier har ikke lov til å si opp en leietager uten gyldig nok grunn.. Og det at du lager mat er jo normalt, så oppsigelses grunn er det ikke! Har du tidsbegrenset kontrakt forresten?
tvkrus Skrevet 10. november 2008 #21 Skrevet 10. november 2008 Ta med svigermor er lurt for da skjer det noe jeg å tar med hu fis det er noe . Kansje ta med hu på møte med huseier også?
Gjest Skrevet 10. november 2008 #22 Skrevet 10. november 2008 Trengte ikke spørre henne om å bli med på møtet med huseier, hun foreslo det helt selv Så da skal jaggu husverten med frue få noe å bryne seg på... Veldig kjekt med en svigermor som ikke lar seg pelle på nesa når det er noen som trenger litt kjeft. Så får de heller tro vi er noen teite mammadalter som tar henne med i et sånt møte, men ærlig talt synes jeg i grunn det er på sin plass å ha med noen litt utenforstående til å forklare dem at det aldeles ikke er vanlig praksis å nekte leietakerne sine å lage mat. Og NAV hadde selvfølgelig ikke lyst til å snakke med meg i dag, men jeg tar meg en tur så snart svigermor dukker opp allikevel tenker jeg. Gubben er der allerede og har begynt maset på om noen kan snakke med ham, så de gir seg vel til slutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå