Gå til innhold

Nye regler om isolering i hus, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en tømrer for noen uker siden og han sa de nye forskfiftene eller reglene for isolasjon av nybygg skulle tre i kraft fra neste sommer av slik han hadde skjønt det. Så så lenge vi fikk sendt inn byggesøknad osv før den tid ville vi slippe å måtte forholde oss til det. Nå var det en som nevnte at det var jo alt fra årsskiftet av at dette gjaldt og nå har vi litt panikk her. Stemmer dette? Noen som vet eller vet hvor jeg kan finne ut om dette? O'store Google klarer ikke helt å hjelpe meg her ;-) For om det er alt om 1,5 mnd så måvi få farten radikalt opp på å få tegnet huset og sendt inn søknader!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke jeg, men hva er problemet med å følge de nye reglene?

Skrevet

Mye strengere krav til isolering = endel hundretusen ekstra kroner som vi absolutt ikke har...

Skrevet

det er 35 i tak og 20 i vegg egentlig 25..kommer ann på k-verdien sammenlagt

Skrevet

Jeg har googlet litt og der står det at nye forskrifter satt i kraft i februar i år! Limer inn hva som står på maxbo sine sider..

NYE BYGGEFORESKRIFTER

I 2007 ble Teknisk forskrift til plan- og bygningsloven (TEK) endret. De mest omfattende endringene gjelder energikravene, som trådde i kraft 1. februar 2008. Målet er 25 % reduksjon i energibehov i nye og ombygde bygninger.

Endringene betyr først og fremst større isolasjonstykkelser i de fleste bygningsdeler og strengere krav til lufttetthet. Våre leverandører har flere produkter som er tilpasset de nye forskriftene. Det omfatter produkter som isolasjon, grunnmurplater, svillemembran, fiberduk, vindsperre, forenklet undertak m.m.

LOVER OG FORSKRIFTER

Byggeforskriftene angir minstekrav til isolasjon av nye boliger. For småhus; dvs. frittliggende eneboliger, tomannsboliger og rekkehus, er kravene 25 cm isolasjonsplate/-rull A 37 i vegg, 30 cm i tak med takstoler, 35 cm i skråtak, 20 cm i gulv på grunn og 30 cm i bjelkelag mot det fri.

Forskriftene stiller ikke krav til isolering ved rehabilitering av gamle hus, men kravene til nybygg bør være retningsgivende også for etterisolering. En isolasjonsstandard på nivå med de nye byggeforskriftene er en lønnsom investering med hensyn til å holde fyringskostnadene nede. Dessuten gir et godt isolert hus en stabil, god

innetemperatur, forbedret bokomfort og verdien på boligen økes. Arbeidet krever nøyaktighet, men er høyst overkommelig. Hos MAXBO vil du få nødvendige råd og veiledning over hva du trenger og hvordan arbeidet utføres.

Skrevet

Ser ikke at dette er så mye strengere krav enn hva det har vært tidligere..... enten det eller så var de litt fremtidsrettet med isoleringen av vårt hus. Vi har den tykkelsen som er angitt over... og enda litt mer i veggene..... Men... attså er veldig fornøyd for vi har lave (!!) fyringsutgifter :o)

Ellers fant jeg at de nye reglene trer i kraft fra 1 januar 2009.... så dere må nok forte dere ja.... ,o)

http://www.viivilla.no/articles.asp?articleid=31483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...