Gå til innhold

Overdreven fokus på svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på svangerskapskurs/fødselsforberedende kurs og da sa jordmødrene at det var overdreven frykt for svangerskapsforgiftning. Det er visst kun 1% som får det.

Jeg har vært engstelig for dette hele veien, og når man leser her inne så ser det jo ut som om veldig veldig mange rammes av det..

Er det et definisjonsspørsmål eller? Når man skal definere noe som svangerskapsforgiftning? Jeg kjenner jo ikke mindre enn 3 stykker som sier de hadde vsangerskapsforgiftning. Klarer ikke helt å få det til å stemme med denne 1%'en

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1% stemmer ikke med det jeg har lært. Rundt 5% får det har jeg hørt og lest mange steder. Er jo fortsatt ikke mange, men endel. Jeg har selv hatt det med min første. Man kan definere noe som svangerskapsforgiftning når blodtrykket er over 140/90 og man har minst +1 på proteiner i urinen og helst ødem (væskeansamlinger) i kroppen. Svk.forgiftning kan komme på ulike tidspunkt i svangerskap og ha ulik grad, men det kommer aldri før etter uke 18-20 og normalt ikke før etter uke 30-35. Tilstanden heterpre-eklampsi og en av de store farene er at det kan gå over til eklampsi, altså svangerskapskramper. Er disse som er virkelig farlige for mor og barn og dette er svært sjeldent, rammer kanskje 3-4 kvinner i Norge hver år (mener å huske det var det jm sa sist). Andre skumle ting er jo at bt blir høyt, morkaken kan begynne å svikte slik at barnet ikke får nok næring og oksygen osv. Pre-eklampsi, eller faren for dette, er jo en av de viktigste grunnene til hyppige svk.kontroller på slutten av svnagerskapet, at man skal kunne oppdage det i tide. Jeg oppdaget det noen dager før termin med førstemann med at jeg fikk pannehodepine. Jeg hadde alt ekstremt mye vann i kroppen (gikk opp 3-4 kg i uken mot slutten) så jeg visste jeg var i risikosonen. Oppsøkte legevakten og fikk konstantert proteiner i urinen og blodtrykk på 170/120 og ble sendt rett til sykehuset og ble innlagt der. Fødselen ble satt i gang 2 dager etterpå. Var ikke noe fare i mitt tilfelle. Slik har det væert med de andre jeg kjenner som hadde dette også, ingen komplikasjoner, men fødslene måtte igangsettes.

Skrevet

Syns det er greit at det er litt fokus på det. For når jeg gikk gravid sist for 5 år siden var det ikke mye snakk om det. Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning, og mistet nesten livet. Jeg er sikker på at om det hadde vært et mer åpent tema hadde det ikke vært så skremmende. Denne gangen vet jeg muligheten er der og jeg får ekstra oppfølging, og det blir eventuelt planlagt keisersnitt hvis det blir påvist svangerskapsforgiftning.

Men så klart det burde også legges mer vekt på at det ikke er så mange som får det. Mange får lettere svangerskapsforgiftning som ikker så farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...