sagitarius Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Jeg står nemlig i et dilemma om dagen. "taksten" på samværet har gått opp til 66% når det gjelder å få overgangsstønad. vi har samvær som er ca 55 % til meg og 45 % til far (han ville ha 50 50 men ga seg pga overgangsstønaden) Nå er jeg igjen uten krav på overgangsstønad. Har spurt han, og igår hadde vi også et møte på familiekontoret om saken. Men han står på sitt, og vil ikke gi meg de to ekstra dagene jeg trenger for å få overgangsstønaden. Det skal i tillegg sies at jeg gjerne også vil ha barnet vårt mer enn 55 %. Jeg føler at jeg er den som tar størst ansvar for å følge opp bhg og venner og hverdag. (han kom ikke på foreldremøte, enda det var min uke, jeg skaffet barnevakt), han har flyttet på andre siden av byen og han reiser to timer hver helg for å treffe kjæresten hans og hennes barn. han nedprioriterer også bursdager i barnehagen og andre sosiale ting som faller på hans uker/helger. Ikke er han spesielt interessert i å ha noe særlig dialog med meg. Vi sender tekstmeldinger til hverandre, vi snakker sjelden på tlf og ser hverandre ikke pga av at overlevering skjer ved henting i bhg. Jeg får jo kjempedårlig råd av å ikke få overgangsstønaden også. bor i 50 kvm kjellerleilighet med ett soverom og ett oppholdsrom som ikke er stort. Jeg er fortvila.. over at han ikke kan ofre såpass. jeg har i tillegg forsøkt å være imøtekommende å si at han kan henne to ekstra ettermiddager om han ønsker men at hun sover hos meg. for at ikke skulle miste samvær. (for det er det det går på for hans del)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Men du. I stedenfor å fokusere på alt du ikke kan få. Kan du ikke heller prøve å se mulighetene? Du kan faktisk jobbe ganske mange kvelder annenhevr uke og helg! Vips så har du masse penger inn! Ta kontakt på nermeste sykehjem. Der vil du garantert få vakter! Lykke til! Se mulighetene!
sagitarius Skrevet 8. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2008 JEG HAR ALLEREDE EN JOBB. Jeg jobber det jeg klarer ved siden av studiene. men dette monner ikke nok. Det er klart jeg har tid til å jobbe mer når jeg har 45 % av tiden ledig. Men det blir et puslespill uten like. for å få jobb annen hver uke. Er jo ikke alltid man får jobb de dagene man ikke har barna. men det er klart det er en mulighet. lenge leve stoltheta for at kvinnfolka skal jobbe ræva av seg
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Det er derfor jeg mener du skal kontakte et sykehjem. Da kan du stå som ringevikar. Da blir du ringt i hytt og pine og tjener gode penger! Jeg studerer til å bli lærer, ett fulltidsstudie, og jeg har sønnen min full tid alene. Jeg har ikke OS! jeg har studielån og ekstrajobb annenhver helg. Det er alt jeg har mulighet til å jobbe. Alt går hvis man vil! Du må bare vri det, og tenke, faen dette skal jeg klare! Du klarer deg FINT på lånekassa og litt ekstrajobb.
sagitarius Skrevet 8. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2008 Kan jeg få spørre hvorfor du ikke har overgangsstønad? bor du i Oslo? jeg betaler 7500 for den leiligheten jeg har nå. jeg vil kalle den et minimum av hva man kan trives i. Jeg forstår ikke helt hvordan det kan gå rundt for deg om du bor i Oslo hvertfall. Jeg har en lønn på 3200 før skatt nå. Så jeg sitter ikke helt på ræva heller. i tillegg til fullt studie. Men sykehjem var jo lurt. Hva klarer du deg med? lånekassen, barnebidrag, bo støtte og barnetrygd? hvem passer barnet ditt om du har han fullt? Og en ting.. det vil jo komme barnet til gode om man faktisk kan slippe unna med fullt studielån. det er jo en fordel om man kan kunne kjøpe seg en leilighet med et soverom til barna også, på sikt. Jeg vil gjerne kunne tilby henne en god oppvekst, uten å føle at hun har mye mindre enn andre barn. (at vi har liten leilighet, bor i ghettoer fordi det er det billigste osv)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #6 Skrevet 8. november 2008 Jeg betaler 6000 i husleie, 1000 på billån, 500 i forsikringer, 2435 i barnehage + det man skal leve for av klær, mat etc. Inn har jeg fra lånekassa, barnetrygd, barnebidrag (ikke mye å skryte av) bostøtte og barnetilsyn. Thats it! Når jeg jobber annenhver helg på sykehjem, dvs 6 vakter i mnd, så har jeg utbetalt 5000 kr. (hadde os i 4 år, men da tok jeg videregående. Nå tar jeg 4 års høgskoleutdanning uten OS) Du har ingen sinnsyke boutgifter, så ikke tenk på det. Ang fremtiden så må du tenke langsiktig. Ja, nå vil du få en god del studielån, men alle som har en utdannelse har det! Når du er ferdig utdannet og får deg en betalt jobb så vil du lett kunne betale ned studielån. Det går så bra! Det viktigse er at du får den utdannelsen. Jeg forstår dette virker urettferdig med tanke på OS, men bare kom over det, og se fremover! Det er virkelig mulig! Spis nudler og toast til middag de dagene hun ikke er hjemme, på sykehjem er det alltid middagsrester du kan spise. Kjøp KUN det mest nøvendige der og da, ikke handl klær på salg og planlegg. Det fører ofte til mye unødige greier. Si til venner og familie, at sorry, i år blir det billige julegaver. Gi klippekort på 2 husvask til mor og far. Klippekort på bilvask til bror. Etc. Jeg lover deg at dette vil gå! Du må bare tenke på at alt dette er for en periode!
sagitarius Skrevet 8. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2008 Jeg roser deg for ditt pågangsmot. Du er kjempeflink. Du har jo fått overgangsstønad da,og vet at det er en veldig god hjelp. jeg synes det er litt unødvendig å ikke benytte meg av deg, når den er inen rekkevidde. og at han setter seg på bakbeina, å ikke er intr i å hjelpe meg mer. jeg er jo veldig for et samarbeid mellom oss. og han kan ha barnet vårt like mye forde. så dette er jo for å være vanskelig føler jeg. og da blir jeg litt oppgitt. Lykke til videre,. stå på :-)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #8 Skrevet 8. november 2008 Jeg er så utrolig enig med deg! Og jeg hadde lyst å begynne med å hive meg på og være med deg å klage på hvor egoistisk og slem denne barnefaren er, +++ Men det hjelper ikke har jeg funnet ut. Etter rettsaker og styr, tro meg vi har hatt vårt, Så har jeg lært meg å se fremover og ikke kverne i det som ikke kan endres. Prøv du også! Du høres ut som en oppvakt aleneforsørger som vil det beste for barnet ditt. Dette kan du også klare! VIS den drittstøvelen at dette får han ikke gleden av. Masse lykke til til deg også!
sagitarius Skrevet 8. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. november 2008 tusen takk for det. Jeg blir så utrolig irritert bare når jeg prøver å samarbeide og være lemplig med han. (han betaler ikke barnebidrag fordi jeg "får så mye fra før", og for å være litt imøtekommende). Likevel betaler jeg det emste av bhg og klær.. Han ville nemlig ha kompensasjon for det han ikke fikk økonomisk ved 50 50 deling.. det hører med til historien at han ikke er spesielt flink med penger også. jeg tenker langsiktig, han tenker kortsiktig.det ergrer meg. men jeg gir meg ikke. skal få til dette med eller uten overgangsstønad. men bidrag på 1910,- som jeg har regnet ut med navs kalkulator, skal han jaggu meg få lov til å betale.. takk for inspirasjon :-)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #10 Skrevet 8. november 2008 BRA! Si at du har regnet ut dette, at enten må du kreve det av han, ellers må han gå med på en endret samværsavtale I DEN PERIODEN DU STUDERER, og tilbake til normalen etterpå. Da kan han velge. Kanskje det lønner seg for han å gi etter for de to overnattingene mot å slippe å betale bidrag.... Massse lykke til! Stå på! Du har rette innstilling!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #11 Skrevet 8. november 2008 Også er det ikke bare overgangsstønaden du mister, men også barnetilsynsstønad, skatteklasse 2 (den kan dere få annenhvert år) den ekstra barnetrygden (dere må dele den) og kanskje også bostøtten, jeg er ikke sikker på om du fortsatt får bostøtte når dere deler omsorgen?
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 8. november 2008 #12 Skrevet 8. november 2008 Jeg er student og har hovedomsorgen for jenta vår på 2 år. Vi bor 1 1/2 time unna hverandre. Pappaen har annenhver helg.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2008 #13 Skrevet 8. november 2008 kan ikke dere ha offisielt en avtale på 66-34, men så får han ha henne 50-50 da? så kan han slippe å betale barnebidrag. hvor gammel er ungen din da? men er det ikke litt rart å skulle nekte barnet og se faren fordi du trenger mer penger? klart du må ha penger, men ungen må få se pappaen. han tar jo tydeligvist ansvar når han vil ha henne så mye. Jeg har en datter på 11 mnd. vi har annehver helg, 2 mandager , 2 onsdager, og 2 torsdager i mnd. men så er han på sjøen 6 uker og da har jeg henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå