Gjest Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Har en mini på nærmere 7 mnd som har vært nattavent i en uke nå. Fra han legges i 19-tiden til morgen kl 6 har han først oppvåkninger 2-3 x før midnatt. Deretter er vi i gang med små oppvåkninger ca 1 x i timen. Da er det smokk som gjelder. Han får også tilbud om vann på natta. Mini blir sliten, mammaen og pappaen er utslitte, bytter på å sove og å løpe med smokken...What to do??? Kutte all service som smokk og vann? Syns det med vannet er litt vanskelig for han drikker av og til mye på natta. Syns så mange skriver at det er gjort på noen få netter...Mini har aldri sovet en hel natt og det begynner vel å bli på tide? Når ho mor sov en hel natt sist kan ikke huskes. Hvis du har behov for å skrive at slik er det å bli mamma- så foreslår jeg at du ignorere det behovet. Han spiser forresten godt på dagtid og har 4 faste måltider+ pupp 3-4x i løpet av dagen. Takk for du leste! Tips?
Gjest Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Er han mer medgjørlig om natta dersom han får nattpupp? For siden du sier han drikker mye er det vel slett ikke umulig at han fremdeles er litt sulten på natta? Min på 6 mnd har riktignok ikke begynt med fast føde ennå, men her har vi ingen planer om avvikling av nattmaten på enda en god stund. Storesøster avvente seg selv om natta...
zikosmor:) Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 gråter mini eller?er ikke tenner på vei?
Gjest Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Nei, har akkurat samme oppvåkningsmønster natt pupp eller ikke. Han drikker ikke mengder med vann, bare nok til at jeg tenker han er nok litt tørst. Kanskje 20-30 ml. Tror nok det er litt kos og beroligende for han med suttinga. Han er en stor gutt på ca 10 kg og trenger ikke nattnatt både ifølge hs og slik vi selv oppfatter situasjonen. Håpet på naturlig nattavenning vi og, men siden han sover så dårlig syns vi det var verdt å prøve å kutte nattmaten...
Gjest Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 Ingen synlige tegn på tenner enda. Kommer nok for han sikler og klør. Han våkner ofte med et skrik, når han får smokken snur han hodet tilsiden og sovner igjen...
zikosmor:) Skrevet 8. november 2008 #6 Skrevet 8. november 2008 hvis det er det kan det jo klø,og da hjelper det kanskje å masere gummene med dentonox før han sovner:)
Gjest Skrevet 9. november 2008 #7 Skrevet 9. november 2008 Vi sliter og. Krabaten på 16 mnd har hele veien hatt flere oppvåkninger hver natt. Nå er vi nede i ca 2 hvor han blir krakilsk hvis han ikke får melk å drikke (gir rismelk pga manglende melkesukker). Nå har jeg lest litt og funnet ut at det er helt normalt at små barn helt opp til 2 års alder våkner flere ganger om natten. De har oftere det som kalles "lettere søvn" enn oss voksne. Og det er store individuelle forskjeller på om småbarna er sultne om natten eller ikke. Er det sult, så anbefales det å gi barnet drikke. Ellers vil det kunne våkne oftere av sultfølelse gjennom natten. Dette har beroliget meg litt iallefall, selv om jeg svært gjerne skulle ønsket meg en som sov 8 timer i strekk. Hvis barnet sover 5 timer sammenhengende så er det å regne som at barnet sover natten igjennom (selv om vi helst så at det var 8 eller 11 timer!) Jeg ville ikke kuttet smokk eller tilbud om vann. Jeg ville endret min egen oppfatning av hva som er akseptable forventninger til et barn på 7 mnd. Og jeg synes det du beskriver høres ut som en totalt normal baby med normale rutiner på natt. Det er unntakene vi hører om når de sier at ungen min sover 9 timer i strekk uten oppvåkning. Mitt råd: aksepter situasjonen, bytt på å få sove ut, så alltid èn av foreldrene er uthvilt. Dette går over av seg selv etterhvert...tror jeg da. Vet det finnes 100 forskjellige meninger om søvn...............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå