Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Tenkte å begynne å planlegge dåpen nå som jeg tenkte å ha i januar. Hvordan starter jeg, hva må jeg ordne? Er helt blank og ikke mange som kan hjelpe meg:( Må jeg ringe kirka, eller hvordan fungerer det, kan man bestemme dåpsdato selv, eller velger presten det? Hva serverer man i en dåp? Hvem ber man? Kun familie og faddere eller venner også?
plass'n Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Ring kirkekontoret der du bor, de står på rosa sider i telefonkatalogen under K 'Kirken, den norske', og deretter navnet på menigheten, eller du finner nummeret i menighetsbladet hvis det er kommet i posten. Hvis de svarer at det er flere 'ledige' søndager i januar, snakker du med nærmeste familie om hvilken dag som passer best, og kontakter kirkekontoret igjen snarest og bestiller dåp. De sier da hva de trenger av opplysninger. Det er sjelden vanlig med mer enn 15-20 gjester i en barnedåp, noen venner, og nærmeste familie. Noen besteforeldre, og noen av barnets tanter eller onkler er ofte bedt om å være fadder, og evt et par venner. De får en hilsen tilsendt fra kirkekontoret. Serveringen etter gudstjenesten kan gjerne gjøres ganske enkel, smørbrød og kaker f.eks. Se også artikler som står nederst på Navneguiden (link til venstre her - ) noen av dem handler om dåp og dåpsforberedelser. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå