Gå til innhold

slitsom husvert...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg blir gæærn.

For å gjøre en lang historie (forholdsvis) kort: vi bor i en leid sokkelleilighet, her har vi bodd i to år. Ok forhold til husverten, aldri vært sene med betalinger annet en et par ganger når det rett og slett har blitt kluss med overføringer utenfor vår kontroll. Men det har vi ordnet opp i og alt sånt er i skjønneste orden. De er fornøyde med at vi ikke bråker eller er til noen som helst sjenanse - bortsett fra et evig problem som "ut av intet" dukket opp på senvinteren/tidlig vår i år. Hver fordømte gang vi lager mat som må stekes eller på noe vis lukter noe som helst, ringer de og maser. Først var det tacolukt. Setter seg i sengetøyet og det var ikke måte på hvor forferdelig de har det når vi lager taco på kvelden. Etter nøye gjennomgang av prosedyrene våre når vi lager mat (jada, vi måtte i møte med husverten og forklare hvordan vi lager taco), installasjon av kjøkkenvifte (for gjett hva, det første året vi bodde her hadde ikke kjøkkenet ventilasjon, kun en vifte som spyttet ut lufta igjen på oversiden i stedet for å lede den ut...), fant vi ut at vi minimerer plagene deres ved å steke på lav varme, vaske stekepanna omtrent før vi har tatt maten ut av den, og servere kjøttet til tacoen i en ildfast form med lokk. Samt selvsagt kjøkkenvifta på full fyring til en god stund etter at maten er ferdigstekt, og vi må sende melding til dem i forkant så de rekker å lukke vinduene de har over kjøkkenet. So far so good - joda, det er latterlig at vi skal tilpasse oss i så stor grad, men hvis det er det som skal til for å bevare husfreden så for all del. Jeg kan le av det hele i mitt stille sinn, men hadde det blitt med det så skulle jeg funnet meg i det og gjort som de vil.

Problemet er at nå har det sakte eskalert til å gjelde ALT som stekes. Sist fredag skulle jeg og tuppa nyte en rolig kveld hjemme mens gubben var på Halloween-fest, og for å gjøre matlagingen lettvint hadde jeg kjøpt meg en ferdigpizza som jeg selvsagt stekte på anbefalt temperatur i den nokså nyvaska ovnen (bruk til pizza to-tre ganger siden jeg skrubba den, ingen svidd ost i bunnen eller andre stinkbomber). Rekker ikke engang å begynne å spise før det gneldrer i ringeklokka, men siden jeg satt og ammet grynet og regnet med det var en ny ladning unger som skulle stikke av med tv-godtet mitt lot jeg vær å åpne. Etter tre runder med "ding-dong" går det et par minutter, og så ringer husverten. Det lukter pizza hos dem. Har jeg vasket ovnen? Brukt kjøkkenvifta? (nei, hvem pokker er det som bruker kjøkkenvifta når man steker ferdigpizza?) Om jeg kan sette på kjøkkenvifta nå, og så må vi ta oss et møte igjen. Han hadde da allerede ringt gubben som var på vei til fest - og joda, det var han som hadde ringt på. Alle tre gangene. Vi har opplevd at han står på døra her klokka elleve om kvelden for å fortelle oss at det lukter taco... Enda vi er POKKER så klar over problemet, men jeg nekter å gi opp lørdagskosen min! (evt slutte å spise varm mat)

Så hva gjør man? Vi har to måneders gjensidig oppsigelsesfrist, så... vil helst ikke være vrang og vanskelig, for vi har lett etter ny leilighet i et års tid uten å finne noe vi har råd til i nærheten (vil ikke flytte ut av kommunen, og leiemarkedet her er nokså lite), finner de på at de ikke kan leve med matlaginga vår så blir vi husløse... Men samtidig, jeg kjenner at jeg kan ikke leve med at de gnåler HVER gang vi lager oss middag, det har blitt sånn at jeg står på butikken og tenker at jeg vil ikke ha taco eller pizza i helga, for jeg orker ikke maset om hva vi gjør feil fra husverten. Det er ikke det at de er sure eller noe sånt når de sier i fra - de beklager at de maser om det, og sier at "selvfølgelig skal vi ikke nekte dere å lage den maten dere vil når dere vil ha den", men det er jo det de gjør ved å konstant mase om at det er så forferdelig for dem med den lukta som kommer når vi lager mat og om vi har gjort sånn og sånn og sånn for å unngå det. Jeg føler meg mistenkeliggjort, at de mener vi aldri vasker stekepanna og komfyren og at vi nærmest går inn for å plage dem med lukt, for de passer hele tiden på å snike inn kommentarer om at de aldri har opplevd dette problemet med tidligere leietakere, at fett som blir liggende lukter mer, at panner og kopper som blir stående oser lukt... Og strengt tatt er det for pokker ikke vår feil at de ikke kan leve med litt matlukt og at de har bygget en leilighet som ventilerer så dårlig at lukta stiger opp igjennom taket i stedet for å forsvinne ut. Helst har jeg lyst til å be dem slutte å gnåle og skaffe seg gassmasker, men så er det det at hadde vi på noe som helst vis hatt noe sted å flytte til så hadde vi vært long gone, så jeg vil ikke få oss oppsagt heller...

Og i morra skal vi i møte om pizzaen min. Hva i all verden sier man? Legger seg langflat og lover å ikke steke pizza hvis de er hjemme? Lover å sette opp ytterdøra og alle de fire vinduene i leiligheten når vi lager mat, så vi er sikker på å fryse ihjel og få strømregninger i fleretusenkronersklassen?

Akk ja, det er mye rare folk i verden.

Det hører forresten med til historien at madammen oppe er høygravid og at klagene på lukt startet omtrent samtidig som svangerskapet hennes såvidt jeg kan regne ut. Men å antyde noen sammenheng der er vel å trø begge beina GODT ned i et iltert ormebol.... finner det noe snodig at vi ikke hørte et kvekk det første året vi bodde her, mens de nå gnager hver gang vi steker noe, men jeg tør ikke stole på at dette går over når hun føder heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ler meg skakk her.....

si i fra at ventilasjon osv er huseiers ansvar, si at dere kan rydde ut av kjøkkenet for en ukes tid hvis de trenger å oppgradere et eller annet der, og si deretter at du ikke vil ha flere kommentarer på at huseiers hus er mangelfullt

Skrevet

Herrejesus.... Det er alt jeg har å si... =S

Skrevet

Hehe, jøss....

Rett og slett en smule snålt. Vet ikke hva jeg skal si!

Skrevet

Kjære vene...det er alt jeg kan si. Utrolig om klaginga stopper når ungen er ute i allefall, hehe!

Uansett hvordan det forholder seg med lukt inn hos vertskapet så kan de ikke nekte dere å steke middagen deres vel? Både i panne og i ovn? Utrolig!

Faktisk vil jeg foreslå at du ved neste møte legger frem et forslag om at dere kan la være å steke mat mot et avslag på husleien til problemet er ordnet opp. For er det ikke slik i lover og regler at om det oppstår problemer av praktisk art som gjør det kummerlig å bo et sted, så holdes husleie tilbake eller settes ned?

Skrevet

Fortell dem hvor ille du synes dette er da. Fortell det sånn som du forteller det her. (Kanskje pynte litt på det da?)

Ellers så virker det som det kanskje ikke er noe for dem å være husverter?

Vi hadde også problemer med vår tidligere husvert. Vi hadde bodd der i mange år uten noen problemer. PLUTSELIG begynte han å klage på alt mulig. Røyklukt fra verandaen, bråk fra vaskemaskinen osv. En dag mente han t.o.m at vi måtte se å få bilen vår på verksted fordi han syntes det luktet bensin av den. Han trodde nok vi hadde hull i bensintanken sa han. Bilen kom på verksted og det var IKKE noe galt med den.

Da hadde vi fått nok. En mnd senere kjøpte vi eget hus. Da vi skulle flytte mente han at vi hadde tatt med oss noen lamper som hørte til leiligheten. Jeg vet jo at jeg har kjøpt de lampene selv. Jeg er så overlykkelig for at jeg slipper å forholde meg til han igjen.

Skrevet

Du får håpe det går over når hun er ferdig med dette svangerskapet.

Men møtet i morgen, jeg vet du ikke vil komme på dårlig fot med dem, men si som du sier til oss; Dette var ikke et problem det første året, hva har egentlig forandret seg siden da? Dette får du selvføleglig ikke noe svar på.

Jeg synes faktisk du skal spørre dem rett ut om dere ikke kan lage mat, fordi det sjenerer dem, det er jo ikke en levelig situasjon for dere om dere ikke kan spise hva dere vil!

Skrevet

Det der var jo å gå litt over stokk og stein syns jeg! Man må da kunne lage mat i sitt eget hjem?? Herre min hatt, så utrolig irriterendes for deg! Om jeg var deg så hadde jeg snakka med Huseierforeningen (tror det er det det heter) og hørt hva de hadde sagt ang lover og regler når man leier/leier ut en bopel!

Dette går ikke an!

Skrevet

Haha, likte den med å slutte å steike mot nedsatt husleie... :D

...problemet er jo at de overhode ikke skjønner hva det kommer av, for de har aldri opplved dette med tidligere leietakere. (Det de da sier mellom linjene er at det er VI som gjør noe magisk når vi steiker mat, som gjør at lukta bærer gjennom alt som er av isolasjon og vegger og tak og fanden veit, og gnager seg fast i sengetøyet deres... to etasjer over kjøkkenet vårt. Jeg er magisk på kjøkkenet, haha!)

Vil helst ikke klage på at det gjør leiligheten kummerlig å bo i heller, i tilfelle husverten da plutselig kommer på at han må pusse opp eller gjøre noe som tilsvarer at han får grunn til å si oss opp... For det virker jo som dette er et problem i skala tredje verdenskrig for dem (og spesielt madammen), så jeg er redd de etterhvert begynner å se etter en grunn til å få oss ut så de kan få inn noen nye som ikke lager mat. Oppussing av kjøkken er jo en kjempegod grunn til å si at vi må ut :(

Skrevet

Når har hun termin da?

Skrevet

Hehe hoper det går greit imarra da . For hope det blir bedre når babyen dems kommer.

Dere er velkommene hit så skal kan vi lage mat å spise uten å vaske panna først og uten å få klager pga matlukt.

Skrevet

tvkrus:

Høres ut som en plan. Får jeg steike på full fyring på komfyren også? :P Så fettet spruter i alle retninger og det oser matlukt?

Nei, seriøst. Nå er det nok, jeg vil ut av denna kåken. Trangt er det og, etter at det ble tre av oss. Knøttet har jo mer møbler enn meg :P

Skrevet

ja her er det bare å fyr på

vi får hjepe dere å jakte på ny leiihet skal si fra hvis/når jeg hører om noe

Skrevet

Hahaha... er det virkelig mulig?

Forhåpentligvis går vel problemet over så fort hun har trykka ut ungen.

Men seriøst, dette er ikke deres problem. Bruk kjøkkenvifta da dere lager mat. Noe mer kan de ikke forvente. Tar den ikke unna lukta så får huseierne skaffe en bedre kjøkkenvifte da (tipper de ikke akkurat har plassert toppmodelen i hybelen?). Og selv om dere har 2 mnd gjensidig oppsigelse betyr ikke det at de kan si dere opp uten grunn. Og lukt fra matlaging er ikke gyldig grunn.

Hva sier man på møte? Tja... Lykke til med fødsel kanskje? hehe.. Eller be de skaffe en vifte som trekker bedre om lukta er til sjenanse.

Skrevet

Hallo...? Vi leier ut, og det hender at vi kan kjenne matlukt nede i gangen, dette er ikke på grunn av manglende ventilasjon eller kjøkkenventilator, men det går igjennom veggen. Legger ikke noe vekt på det, leieboeren må jo faktisk lage seg mat da!

Hvis man leier ut en del av huset sitt, må man jo regne med at man kan merke det av og til...

Skrevet

hahahahahahahahahahaha....er nok graviditeten ja, kan ikke skjønne noe annet.

Sånn kan dere ikke ha det, si fra at hvis ikke de slutter med klaginga så blir dere nødt til å lete etter en annen bolig. Man må kunne leve et normalt liv å lage MAT uten at husverten klager. Uansett så kan de ikke kaste dere ut, og de kan heller ikke kreve å holde møter pga en pizza!

Skrevet

Foreslår at dere koker Fårikål i morgen til søndagsmiddag forresten!! Og egg hver eneste søndagsmorgen!! :-DDDD

Skrevet

Hvis den gravide husvertinnen har vært kvalm i svangerskapet, så kan jeg godt skjønne at hun ikke liker matlukt som siger opp til dem. Jeg hatet at samboeren lagde seg mat som luktet de første mnd av svangerskapet mitt... MEN det går jo ikke an å forlange at dere ikke steker maten deres likevel. Du får fortelle dem at dere er normalt renslige og vasker ut av stekepanner og kjeler når dere er ferdige med å lage maten og at dere skal begynne å ha på kjøkkenvifta uansett hva dere lager av mat, for da viser dere at dere gjør det dere kan for å tilpasse dere og så får de tåle litt de også.

Synd det er så vanskelig å skaffe et nytt sted å bo, hvis ikke tror jeg at jeg hadde vært litt strengere på møtet i morgen hvis jeg hadde vært deg. Tilpass dere til en viss grad nå (mener ikke at dere skal slutte å lage mat, men å gjøre det på "deres" måte) og så får dere prøve forsiktig en liten stund etter fødselen og se om de er like hysteriske da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...