Evab Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Sønnen min er snart åtte måneder. Jeg startet med grøt til han når han var 6 måneder. I begynnelsen spiste han godt, etter noen uker knep han igjen munnen og snudde seg bort når skjea kom. Han har endret avføring veldig, særlig de siste 3 ukene. Han har ca 10 bæsjebleier daglig. Dette gjør at han ofte er sår stakkars. Fargen er brun. Av og til grønn. Han har gått ned ca 200 gram siden 6 månederskontrollen. Jeg har vært på helsestasjonen, og hun sa at jeg skulle starte på nytt igjen. Nå får han bare morsmelk, og kun et par biter brød med leverpostei (som ikke inneholder melk). Hun sa jeg skulle sjekke ut om han hadde melkeintoleranse. Spørsmålet er bare hvor lenge må jeg drive på slik? Sønnen min sover stort sett bare 2 timer av gangen fordi han blir sikkert ikke nok mett når han bare får mm. Noen som har vært i samme situasjon? Noen som har noen råd til oss? Setter i så fall veldig pris på det.
Gjest Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 Gå til en lege. tror ikke det er noe særlig å "sjekke ut" selv. Mye rart de kommer med disse helsesøstrene...Det kan være både allergi og sykdom og er ikke noe lurt å prøve seg fram i halvblinde som de fleste av oss ville gjort om vi skulle funnet ut av det selv. Hell og lykke ønskes dere:)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Når eg las overskrifta di så tenkte eg at det må skillast litt her. Er det snakk om mjølke allergi eller laktose intoleranse? Når eg las inlegget ditt så tenkte eg at det er sønnen min. Han var også slik. Han fikk påvist laktose intoleranse når han var 3år. Da hadde eg gitt han laktoseredusert mjølk sida han var 1,5år. Helsesøstra hjalp meg ikkje i det heile tatt, eg spurte ho kva eg skulle gjera sida han ikkje ville eta og snudde seg vekk, fikk til svar at eg skulle tilby mat!! Å tenkte eg det har eg ikkje prøva.... Reiste til fastlegen med han for å høre med ho og ho sendte henvising til sjukehuset med ein gong. Blodprøver ga ikkje svar på det så han fikk ein laktosebelastning og det var satt av 3timar til den men den var positiv etter 1,5 timar. Eg fikk ein ny unge etterpå. Det som er litt rart med sønnen min er at han ikkje skreik, ikkje i det heile tatt. Så eg lurar litt på om han faktisk ikkje tålte morsmjølka mi heller....... For han så har det vert så "normalt" å ha vondt i magen at han ikkje har "klaga" over det. Skal masse til før han klagar nå også, er 4,5år nå og me prøvar oss litt fram med keru-tabs, er dyre men for at han skal ha eit så normalt liv som mulig og ha minst plager så holder me på med det. Det er lactase enzymer og heilt ufarlig, men litt vanskelig for ein baby , det er det han manglar for å bryte ned laktosen i mjølka. Det høres veldig likt ut som min sønn. Så hvis du holder deg unna det med mjølk i, gjelder også nan osv, du får evt resept på anna på apoteket. Så vil det hjelpe, må bare huske på ein ting og det er når han skal eta vanlig mat så er det tilsatt mjølke pulver i ganske masse og det er nok for sønnen min. Du kan jo prøve deg fram når han blir større. Og eit siste råd, ikkje press i han maten, da blir det til noko negativt og han vil ikkje komma til å eta.......har slite med det med sønnen min, har tatt mange år å komma dit me er i dag..... Lykke til!!!
phantomet Skrevet 7. november 2008 #4 Skrevet 7. november 2008 Hei, Jeg vil anbefale deg å oppsøke fastlegen deres, og be om henvisning til allergi-lege. Det er faktisk viktig at barnet får balansert og riktig kost, og der er gjerne "melk" av et eller annet slag en del av kosten...de fleste grøtpakker innholder melk, og er dermed ikke bra for gutten å spise om han er melkeintolerant. Mine gutter er alle melkeintolerante, og de minste som nå er 4 mnd. får mme basert på soya-protein, som vi får på blå resept fra apoteket. Jeg kjøper grøtpulver på helsekosten. Den produseres av Holle, og inneholder ikke melk. Ønsker dere lykke til!
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 Eg har blitt fraråda å bruke soya...... Fordi han kan utvikle allergi mot det. Men når du seier at dei er mjølkeintollerante, kva legger du i det?? Er det proteinet dei ikkje tåler el er det laktosen?
Gjest Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Gutten vår har melkeproteinallergi. Han er altså allergisk mot all melk. Han fikk diagnosen da han var 3,5 mnd gammel, og det fant vi ut ved at jeg kuttet ut all melk i mitt kosthold (også melk som brukes i matvarer). Han ble bedre i løpet av to uker. Jeg vil anbefale å prøve dette, som oftest merker man bedring ganske fort. Gutten vår drikker en spesialmorsmelkerstatning som heter Neocate. De fleste barn med melkeallergi kan drikke Nutramigen, men vår gutt er så allergisk at han ikke en gang tåler spaltede melkeproteiner. I tillegg kan han spise de fleste Nestléglassene og Nestlés kornblanding med eple og banan. Det finnes også en melkefri grøt som heter Sinlac, men den er tilsatt sukker. Det er viktig å skille mellom allergi mot melkeprotein og laktoseintoleranse, men det er lett å bli litt forvirret. Vet ikke helt om jeg svarte på det du lurte på, men bare spør hvis det er noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå