Gå til innhold

provosert fram kynnere?? farlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

er i full gang med julereingjøring. har vaska halve stua, og vi har henta ny spisestue idag, så jeg driver og setter sammen den. satt sammen bordet, og to stoler.. er 6 igjen! puh.. de får jeg fikse imorra tror jeg.. men har holdt på i hele dag! i rolig tempo uten stress, fiksa barnevakt og greier hehe.. og tatt pauser og kosa meg med reingjøring :)

men merker nå at jeg får en god del kynnere.. er sliten, ryggen begynner og verke, magen strammer seg ganske hardt, men jeg har ikke vondt da.. annet en sliten i ryggen. så nå legger jeg meg på sofaen med goood samvittighet og lar gubben fikse meg litt mat når han kommer hjem fra jobb :)

meen.. er det farlig å "fremprovosere" kynnere slik?? jeg må jo kunne gjøre reint og sånn? men har vært noen få "tunge" løft, men ikke noe voldsomme greier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er forresten 24+4

Skrevet

Fysisk aktivitet er jo noe som fremkaller kynnere og så lenge de ikke gjør vondt og roerseg etter hvert som du slapper av ville jeg ikke tenkt så mye på d. Har ganske variernde kynner aktivitet fra dag til dag selv. Men ikke stress med d, da vil de jo ikke roe seg :D

Skrevet

har allerede begynt og roe seg :) thihi.. etter et kvarter i ro på sofaen!! så var nok ikke noenting og tenke på. me man blir veldig fort bekymra vettu!!

Gjest julefryd
Skrevet

24 uker på vei og kynnere? Synes ikke det høres bra ut...

Er jo meningen man skal ta det litt med ro... - for barnet skyld...

Kjenner selv til dessverre alt for mange tilfeller der det går galt et godt stykke ut i svangerskapet - fordi mor ikke tar det nok med ro... Så, jeg vil ikke akkurat anbefale å styre og stelle så fælt at man fremkaller kynnere, nei...

Skrevet

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/den_gravide_kroppen/kynnere

Her står det endel om kynnere. Og at du julefryd får det til å høres rart ut at ei som er 24 uker på vei har kynnere, sier jo for meg endel om din kunnskap. Alle har da kynnere, og jeg kjente godt mine da jeg var 24 uker på vei.

Jeg er 33+5 på vei, og har snakket endel med jordmor om kynnerne mine. Jeg sykler og går mye, og kjenner ofte kynnere da, eller når jeg driver med annet fysisk som f.eks husrengjøring. Jordmor sa til meg at det bare er å fortsette som jeg gjør, så lenge jeg ikke har vondt. Men at jeg også må være flink til å unne meg pauser iløpet av dagen.

Tror ikke du skal bekymre deg. Men ta en pust i bakken ved jevne mellomrom, og hør på kroppen din. Så får heller prosjekter ta litt lenger tid enn du er vant til. :)

Skrevet

Julefryd: Hun blir iallefall urolig om du fortsetter slik.. "Altfor mange tilfeller der det har gått galt fordi mor ikke har tatt med ro"? Er du utdanna jordmor/lege eller? Rart at da min svigersøster som er personlig trener og fysioterapaut kan si at mosjon og trening + bevegelse er kjempe bra under et svangerskap! Det står også i mange av bøkerne at mosjon å trening er bra. Hvis det du sier stemmer så er det rart at legene lar oss som jobber på sykehus,sykehjem,hjemmesykepleie osv få jobbe helt til permisjonen begynner (med litt tilrettelegging på slutten). Vi har jo løft og vasker og står i...

Er enig i at man ikke bør løfte så tungt, men å vaske og ordne hjemme er ikke farlig med mindre du har har noe i svangerksapet som må taes hensyn til, eks. høyt blodtrykk. Vet at dette ikke er kranglesiden sås kal ikke skrive mer.

Jeg synes ikke du skal uroe deg hvis kynnerne går over når du slapper av:) Er du urolig så kan du jo ringe legevakten, men et svangerskap er ingen unnskyldning for å ligge på sofaen (hvis man er i form selvasagt).

Skrevet

Beklager hvis mitt forige innlegg virket surt, fikk litt dårlig samvittighet. Og jeg mente ikke at man skal stå i som om man er gal når man er i et svangerskap. Men så lenge man klarer å ordne å styre litt så tror jeg det er fint. Jeg tror jeg ville kjedet meg ihjel hvis jeg måtte ligge i ro på en sofa hele dagen..:P Liker selv å gjøre litt husarbeid og styre og ordne i hjemmet mitt:)

Skrevet

har hatt oftet og til tider ganske vonde kynnere helt siden jeg var i uke 10 med begge ungene.jormor og lege har sagt at dette er kroppen som øver seg så ikke farlig og helt normalt.men ta det med ro for det er jo ubehalgelig.å kjekt hvis enn kan unngå.sleng deg på sofaen å la gubben gjøre resten nå:)

Skrevet

Jeg tillater meg å skrive hva en "LEGE" med over 30 års erfaring med gravide kvinner i inn- og utland sa til meg en gang jeg drøyt halvveis i svangerskapet og med kraftige kynnere var på sykehus for å utelukke at fødsel var i gang:

"Erfaringsmessig går det best med dem som tar det helt med ro. Du må lytte til kroppen din. Du skal ikke tro at det er bra for deg å gå tur, bare fordi du har lest det er bra å gå tur.Trening er bare bra så lenge det kjennes bra for deg. Hvis kroppen din sier at i dag skal jeg være hjemme og i sofaen, ja så er det der du skal være."

Så ja, kynnere er livmoren som trener seg, og er helt normalt, for noen også tidlig i svangerskapet. Men kvinner (i likhet med andre pattedyr) kan "kaste" ungen hvis de utsettes for stress eller altfor harde fysiske påkjenninger. Lytt til din kropp du. Det er der svaret ligger.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Det var fint å lese innlegget ditt, fordi nå forstår jeg hva som plager meg.

Jeg er i uke 20, og andregangs fødende, og har slike smerter som du har.Først trodde jeg at det var bekken løsning, men nå vet jeg at det er kynnere.

Hadde ikke slike så tidlig i forrige svangerskap, men leste akkurat nå at det er vanlig hos andre gangs fødende.

Det kommer på kvelden, gjerne hvis jeg har gått en lang tur.

Så det er fint å vite at man ikke er alene om dette.

Lena

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...