*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Er det vanlig med vaffler til lunsj?.....og bursdagsfeiring med muffins før lunsj og besøk med vaffelservering etter lunsj, samme dag. I vår barnehage er stadig boller, kake og vaffler til lusj!! Er dette en vanlig del av kostholdet i barnehagene?
ALIICE Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 Nei, det er ikke vanlig. Ihvertfall ikke der jeg jobber, vi er en sukkerfri bhg med stort fokus på sunt kosthol:0)
WP-TLogPeanut Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Ikke i vår barnehage...heldigvis hehe! Er av og til is på varme dager.... Men blir oppfordra til ikke å ha med kaker ol på bursdager...de feirer heller med barnets favorittrett til varmmat, og barna stiller seg i kø for bursdagsklem hehe
MintCondition Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 Oi, nei, aldri hørt om noen bhg som har det sånn heller.
nawi Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Min lille har ikke begynt i barnehage ennå, men hadde ikke likt om hun fikk så mye søtsaker i barnehagen nei.... Skjønner egentlig ikke hvorfor alt må feires med sukker egentlig. Finnes jo så mye annet godt som ikke er stappet med sukker. Og må alt feires med mat....?
Medium fikk guttebass Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Nei, ikke vanlig. Vår bhg er også sukkerfri, som flere nevner over her. Ta det opp med personalet og diskuter gjerne med andre foreldre som helt sikkert også har reagert på det! )
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 7. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. november 2008 Har tatt opp spørsmålet om fokus på kosthold før men det er vansklelig å ta tak i når de sier "vi spiste vaffler og kakao til lunsj" som om det var det naturligste i hele verden. Hun spiser prim på alle brødmåltider og når de serverer is så får de spise så mye de vil. Hun hadde vondt i magen en dag det var foreldre kaffe med kaker etter bursdagsfeiring med is. Kjedelig, når vi selv synes kosthold er viktig.
Poteto Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 er ikke sånn der eg jobber.. får aldri noe før dei har spist en skive om vi har noe. men er stort sett kakao, det er vel det søteste vi har, å det er sjeldent.. til lunsj (foreldrekaffi ol) har vi rundstykker med pålegg. å bursdagsfeiring er det fruktsalat med youghurt..
mamman til to gutter Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Spør hva de andre foreldrene mener. Dere er helt sikkert ikke de eneste som mener det er alt for mye. Kanskje dette er noe som bør tas opp på su-møte sånn at ikke de ansatte blir stående foran alle foreldrene på foreldremøte og må forsvare valget for alle sammen. Jeg har en venninne som jobbet i en barnehage hvor det var kaker, vaffler og annet sukker hele tiden og hun syns det som en enkelt ansatt at det var vanskelig å gjøre noe med det. Så det er helt sikkert lurt at flere foreldre går sammen og tar det opp på en riktig måte, sånn at alle de ansatte kan se at det ikke bare er en forelder som mener det. Det finns jo en mellomting mellom sukkerbarnehage og sukkerfri barnehage, så det kan jo hende at de trenger en dytt for å finne den mellomtingen. I barnehagen til mini feirer de bursdag med krone og god varmmat som bursdagsbarnet (evt i samarbeid med foreldrene) har bestemt. De større barna har kakao en gang i blant når de er på tur, men ikke hver gang. På foreldrekaffe er det av og til kaker, men det kan også være andre ting, som tidligere i høst fikk vi grønnsakssuppe som barna hadde vært med å laget. Det hender også de får is om det er en spesiell feiring eller når det er varmt om sommeren, men da bare en liten is hver og ikke ofte.
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 i vår barnehage får de av og til vafler og boller til lunsj, og utvannet(med melk) kakao. synes ikke dette gjør noe så lenge det ikke er ofte, og mener det er bedre enn slikkeri.
Stratos med 3 barn Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 De hadde tendensen i vår barnehage noe som gjorde at jeg eksploderte til slutt og det var jeg nok ikke alene om, for nå er bhg sukkerfri
Mamma til to skjønne gutter Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Dette høres jo helt rart ut i disse tider når det er slikt et stort fokus på kostholdet i barnehagene. Min barnehage er ikke en sukkerfri barnehage, men vi er en sukkebevisst barnehage. Vi feirer bursdager med fruktspyd. Vi lager vafler med Fibra mel og mindre sukker. Vi er bevisste på bruken av sukker i barnehagen. Dette hadde jeg tatt opp på foreldremøte. barnehagen, hadde aldri godtatt dette.
Gjest Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Går fint an å lage havrevafler uten sukker, og de er kjempegode:)
Tarantellamora Skrevet 7. november 2008 #15 Skrevet 7. november 2008 Uff, slik har vi hatt det i vår barnehage også.. Har ikke likt det. Har prøvd å ta det opp på foreldremøter men har møtt motstand fra andre foreldre.. "De må jo få kose seg litt innimellom.." ja, innimellom, men det er ofte , synes jeg.. Føler det blir litt bedre nå. De har i hvert fall begynt å fokusere mer på kosthold. Kanskje barneehagen deres bare er litt trege med å komme i gang med dette?? Alle barnehager skal jo nå ha fokus på sunt kosthold..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå