Gå til innhold

Når nav regner ut bidrag, stoler de da blindt på mor?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Stoler de på at det mor oppfører som inntekt er reelt, eller sjekker de det opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi skulle regne ut bidrag måtte jeg legge ved eksens lønnslipp.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er greit. men jeg tenkte på MOR.. vet at far må legge ved lønnslipp...

Skrevet

Nei, det sjekkes opp ja. Både mor og fars inntekt har jo betydning, så de sjekkes. NAV innhenter opplysninger fra begge partene før de fatter vedtak i en sak. I tillegg sjekkes opplysningene opp mot ulike databaser, folkeregister, skatteopplysninger osv, osv.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Okey.. for jeg førte opp at jeg tjente "ca 100.000" (har vært i perm, og er nå fattig student), mens far la ved lønnslipp for de 3 siste mnd....

Vedtaket er fattet, og han har betalt en hel del (etterbetalt for behandlingstid og slikt), men nå har han klaget, og mener han må ha noe "bevis" for at jeg tjener så lite.... Jeg har regnet på det, og hitill i år har jeg tjent 80.000, så det er jo mindre enn jeg har ført opp.

Jeg vet bare ikke hva jeg skal svare på den klagen? Jeg forstår ikke hva han lurer på??? Om nav har sjekket ut min inntekt, så er det jo ikke så mye annet jeg får gjort?!

Skrevet

Hvis du har omsorg for egne barn under 3 år, og det har du vel:), kan du i realiteten ha 0 i inntekt uten at NAV gjør noe med det. Da har du rett til å gå hjemme med barnet:)

Tror nok ikke eksen din kommer så veldig langt med denne klagen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det har jeg, men jeg er jo ikke hjemme med han. Uten at det hadde noe med saken å gjøre..

Poenget er at han ikke tror på at jeg tjener så lite, men det gjør jeg faktisk. Og da vil jeg annta at NAV kan gi han den informasjonen han trenger? Det er vel ikke nødvendig at jeg skal sende HAN kopi av inntekta mi??? Han har jo ikke noe med det utover å vite hva han skal betale?

Skrevet

Nei, han har ikke noe krav på å få en kopi av hva du tjener.

Du er jo student, og det kan du være om barnet er under 3 år, eller eldre. NAV stiller litt strengere krav til de som har barn eldre enn 3 år, men så lenge barnet er under 3 år kan du ha 0 i inntekt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tror jeg har ramla av lasset... ho jeg får bidrag for er 4.. Men skjønner ikke hvorfor alder har noe å si? Jeg lurte jo ikke på det.. Heh :) mulig det er vanskelig for meg en fredagskveld... ;)

Skrevet

NAV sjekkar alle slike opplysningar, så dei har nok sjekka deg også;)

Bidrag er til barnet er 18 eller ferdig med vidaregåande skule seinare.

Det ho over meinte, var nok det aktivitetskravet om barnet er over 3 år. Det har ikkje med bidraget å gjere.

Du treng ikkje vise BF kva du tjener. NAV veit, og har rekna det ut etter det. Du får seie til han at dette får han ta med NAV. Og har han klaga, så ser dei jo på det igjen. Men resultatet blir vel det samme.

Skrevet

Har du ikke et barn som er under 3 år også da, eller misforsto jeg når du skrev at du hadde hatt perm. Regnet med det var fødselspermisjon jeg:)

Hvis du ikke i det hele tatt har barn under 3 år kan NAV fastsette en skjønnsmessig inntekt på deg. Utifra hvor gammel du er, hvilken utdanning du har etc. Denne inntekten kan bli høyere enn det du har oppgitt, og da kan bidraget bli mindre.

Du studerer skrev du. Hvis du ikke har en fullferdig utdannelse fra før (fagutdanning/yrkesutdanning) kan NAV godta at du tar en slik utdanning uten å ha inntekt fordi det vil føre til at du mest sannsynlig vil få en høyere inntekt senere. Det kommer jo barnet til gode også.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da er jeg med! :) hehe

Jo, har en sønn på 14 mnd også :o)

Mitt "problem" er at jeg ikke skjønner hva han klager på... at han ikke har fått sett dokumentasjon på at jeg tjener så lite?? Jeg har jo ikke sett dokumentasjon fra han heller, men det trenger jeg jo ikke...

Har ingen fullverdig utdannelse fra før nei, bare en påbegynt en ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...