Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 legen din og spørre om informasjon ang sykdommen din? Det har min arb.giver gjort, men legen holdt på taushetsplikten sin. Det er rett av meg å reagere negativt på dette eller?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 Etter et visst antall uker skal det etter reglene være en form for kontakt mellom arb.giver og lege om det skulle være mulig å få tilrettelagt arbeid, el. andre tiltak for å få den syke raskest mulig tilbake i jobb, enten delvis eller helt. Men ingen arb.giver har noen som helst rett til å stille spørsmål om diagnosen.
___ Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Arbeidsgiver kan konferere med legen om arbeidsevnen din og tilrettelegging, men ikke om hva som feiler deg.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #4 Skrevet 7. november 2008 Men helt uten å informere meg om dette på forhånd? Han (arb.giver) hadde spurt direkte om sykdommen min.
Gjest -<<- Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Det er rimelig teit gjort, men forsåvidt fullt lovlig. Om legen hadde svart på spørsmålene hadde det selvsagt vært ulovlig.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Nei, det er faktisk ikke lovlig for en arb.giver å spørre om selve sykdommen, altså diagnosen. Akkurat som enkelte spørsmål ikke er tillatt å stille ved ansettelser.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #8 Skrevet 7. november 2008 Du har ikke noe "svart på hvitt" som sier dette vel anonym 1245? HI
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 Ikke får hånden, akkurat. Men Arbeidsmiljøloven ligger sikkert på internett, evt også Statens personalhåndbok, avhengig av hvor du jobber.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Det står litt om dette på sykemeldingen din, og ganske mye på sidene til nav. Nav oppfordrer til kontakt mellom lege og arbeidsgiver for å diskutere tilrettelegging og restarbeidsevne, men som regel settes det jo opp et møte hvor du også er tilstede da... Legen har ikke lov å oppgi diagnosen din, og arbeidsgiver har ikke krav på å få vite den, men arbeidsgiver har krav på å få vite om du kan jobbe noe, evt med tilrettelegging. Er jo helt nye skjemaer og regler på dette nå, så det er ikke så lett å holde tungen rett i munnen hverken for arbeidsgiver, lege eller arbeidstaker. Synes ikke egentlig sjefen din har gjort noe galt, selv om det kanskje ikke var helt rett måten å gjøre det på. Du må jo uansett snart i et møte for å diskutere tilrettelegging.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Men tilrettelegging er ikke mulig med den diagnosen jeg har, og det vet jo arbeidsgiver.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Hmmm, da skjønner jeg ingenting. Hvis arbeidsgiver allerede vet diagnosen din hvorfor ringte han legen da? Var det for å få vite noe om hvor lenge du vil være sykemeldt? Ikke godt å vite hva andre tenker bestandig, men det skal jo holde i massevis med en dialog mellom deg og arbeidsgiver (hver 6.uke) hvis arbeidsgiver vet diagnosen, vet at det ikke nytter med tilrettelegging og atpåtil legen har krysset av på NEI på sykemeldingen at du ikke kan jobbe noe i sykemeldingsperioden..
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Hva arbeidsgiver skal gjøre ifbm oppfølging ved sykmelding, er bla avhengig av om du jobber på en IA-arbeidsplass. Det gjør jeg, så svaret her blir litt begrenset ut fra det: Arbeidsgiver skal vite om sykdommen din kan kobles til selve arbeidet, altså om det skyldes miljø eller oppgaver som ligger i jobben din. Dette er de forpliktet til å finne ut av, og lege eller du er forpliktet til å oppgi det. Arbeidsgiver skal også etter et visst antall uker ha en vurdering fra legen din mhp funksjonsdyktighet og om det er mulig å si noe om forventet varighet av sykmelding. Dette er for tilrettlegging, noe arbeidsgiver er forpliktet til å undersøke muligheten for. Det skal også gjennomføres møter med deg, bedriftshelsetjenesten hvis dere har det, saksbehandler på NAV og evt lege dersom du ønsker legen til stede. Når det gjelder selve diagnosen som står på din og NAVs kopi av sykmeldinga, har ikke legen lov til å gi den videre til arbeidsgiver med mindre du selv har løst legen fra taushetsplikten muntlig eller skriftlig. Det er det bare du som kan gjøre, arbeidsgiver har ikke rett til det på vegne av deg. Her er utklipp fra Arbeidsmiljøloven § 4-6: (3) Arbeidsgiver skal i samråd med arbeidstaker utarbeide oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeid i forbindelse med ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, med mindre dette er åpenbart unødvendig. Arbeidet med oppfølgingsplan skal starte så tidlig som mulig, og planen skal være utarbeidet senest når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i seks uker. Oppfølgingsplanen skal inneholde en vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne. Planen skal også inneholde aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi, aktuelle tiltak med bistand fra myndighetene og plan for videre oppfølging. (4) Arbeidsgiver skal innkalle arbeidstaker til dialogmøte om innholdet i oppfølgingsplanen senest innen tolv uker etter at arbeidstaker har vært helt borte fra arbeidet som følge av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, med mindre dette er åpenbart unødvendig. Bedriftshelsetjenesten skal være representert i møtet. Dersom både arbeidsgiver og arbeidstaker, eller arbeidstaker alene ønsker det, skal legen eller annen sykmeldende behandler delta i møtet, jf. folketrygdloven § 25-5 første ledd andre punktum.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Jeg har fortalt arb.giver absolutt alt ang min sykdom, og han vet at det ikke er mulig med tilrettelegging for meg. Mulig det var for å vite hvor lenge jeg vil være sykemeldt, men det har jeg også fortalt at det er helt umulig å si (i følge min lege).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå