BABY-JENTE Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Mandag 3. november ble jenta mi født, kl 22.03! Natt til søndag hadde jeg masse kynnere, som kom ca hvert 40 sek, og varte i ca 50 sek. Jeg tok tiden på dem, og dette varte i 8 timer... Kjæresten min var på klassefest (uten å drikke alkohol selvfølgelig!), så jeg var alene hjemme. Tenkte det var fødsel i gjære, og ba han komme hjem rundt kl 01. Da han kom, slutta det selvfølgelig... men jeg var sliten, og det var så godt at han kunne være der å holde rundt meg etter det jeg hadde vært igjennom. Ikke uoverkommelig vondt, men jeg var rett og slett sliten. Så vi sov, og neste dag kom, jeg kjente ingenting. Bare litt murringer, men det avr jo ikke noe å rope hurra for, det hadde jeg hatt siden uke 30! Men på kvelden var vi på besøk hos svigerforeldrene mine, og da hadde både jeg og svigermor en sterk følelse at det var en fødsel på gang. Jeg var sliten og uggen, og ville dra derfra etter kort tid, tror kroppen min sa i fra litt jeg. Kom hjem, gikk en liten tur. Så skulle vi prøve ut bilsetet i bilen. Det var noe vi ikke skjønte, for det var en liten del som datt av og vi ikke fikk satt på plass. Jeg ble bekymra, og ville ha dette ordnet derfor så dro vi tilbake til svigerforeldrene mine sånn at petter-smart lillebror kunne se på det... hehe. Back again! jeg og svigermor og svigerfar satt oss i stua mens guttene løste barnesetegåten. plutselig så fikk jeg litt fødselsangst fra intet, svigermor forstod det og hun trøstet meg litt og vi fikk snakket om det. Var litt nerver, men fortsatt ingen rier. Dagen etter, mandag 3. november hadde jeg time til jordmor kl 09.30. Hun er av den typen som ikke sjekker modning tror jeg. Hun hadde hvertfall ikke gjort dette tidligere, så jeg forventet ikke å få status på det. Alt så bra ut, og hun mente at etter den natten med kynnere/modningsrier, så var det nok ikke lenge igjen, og forresten... om jeg ville at hun skulle kjenne litt på meg, og eventuelt tøye litt forsiktig HVIS det var modning? Jeg ble positivt overasket "Ja, gjerne, supert!" Hun kjente, og sa, her kan jeg ikke tøye. Jeg ble skuffa og tenkte jaja, da blir det vel en stund å vente før jenta kommer... men der tok jeg feil, for hun fortsatte med å si at hun kunne ikke tøye, for her var det modent, og 4-5 cm åpning! Hun fniste og lo, og syns det var rart jeg ikke kjente noe! har du ikke rier spurte hun. det hadde jeg ikke, men det var bare å gå en tur, ha litt sex og stimulere brystene og så var det i gang. Hun fikk rett. jeg dro hjem med verdens største smil om munnen, ringte kjæresten og fikk han hjem for dette kunne skje fort, med en gang jeg kjente noe måtte jeg på føden. Og vi ryddet litt pakket bagen helt ferdig, handlet litt mat og gikk tur. jeg kjente litt, men det var ikke tak eller noe. men når det kom slim med bittelitt blod i, så tenkte jeg at nå er det på tide å ringe. måtte fortelle at det var såppass stor åpning for at de skulle si at det var vits å komme. Vi dro, og fikk et sånn venterom med seng. hadde 5 cm åpning og tror du ikke fødejordmora med jordmorstudent fniste og lo de og. det var visst et veldig spesielt tilfelle. fikk tips om å gå rundt i gangene, men vi tok liksågodt turen rundt hele riksen og det er litt av en gåtur. kom tilbake og da var åpningen 6 cm. hadde milde rier og gikk rundt i gangene. så fikk jeg akupunktur for å sette i gang saker og ting, da regner vi at fødselen satte i gang for da kom det ordentlige rier. klokka var da 16.30 og vi fikk et føderom. hadde skrevet i fødebrevet at jeg ville ha lystgass, men det kunne jeg ikke få med en gang for alternativrommet var det eneste som var ledig. det gikk helt fint! fikk ny jordmor som jeg hadde bedre kjemi med. brukte sakkosekk på gulvet, varm rispose på magen (der var det mest vondt). tok med meg sakkosekken til sengen og lente meg inntil den og risposen. 18.45 var det 7 cm åpning. nå begynte det å bli tungt ja. hadde øynene lukket, og kjæresten min skulle helst ikke se på meg, da opplevdes smertene verre. han fikk sitte og lese i en krok og styre volumet på radioen etter som jeg ønsket mens jeg var i min egen smerteverden. var litt kjipt for meg å ikke ville ha noe med han å gjøre, men det var det jeg trengte. vi venta på at vannet skulle gå. men det gjorde det ikke. 8 cm åpning. jordmor foreslo at jeg skulle ta en dusj. men jeg ble dårlig og det føltes helt feil å være inne på det badet. kom meg fort ut og da kastet jeg opp. jeg virkelig hater å kaste opp til vanlig, blir slikkelig sippete av det, men nå var det faktisk litt deilig. ville ligge i badekaret så jordmora tappa vann oppi der. det var veldig godt å komme oppi der, og det var så fint når det var dempet belysning og radioen på i bakgrunnen. det begynte å bli verre, og jeg følte litt trykketrang, og jeg ville opp. kastet opp på vei opp, det var litt ekkelt. jeg sa nå klarer jeg snart ikke mer, og jordmor tok vannet for meg. deilig egentlig!!! 9 cm åpning var det nå, og den kom fort opp til 10 cm. da var det bare å trykke på hver rie. det kom en til og nå var det to som hjalp meg. hadde øynene igjen hele tiden, det hjalp meg mye. stod på knærne i senga lent over sakkosekk og rispose. hver gang det kom en ri kom jordmor med hånden sin oppi der nede og det føltes faktisk godt, så hver gang det kom en ri sa jeg i fra fort bare så hun skulle komme med hånda si så fort som mulig. brølte og skrek noe ganger, men fikk til pressinga best når jeg ikke lagde en lyd og bare fokuserte på å presse... tips til dere som også er førstegangs... og selvfølgelig: pust og prøv å slappe av (nesten umulig under pressriene, da spenner hele kroppen seg). etter 30 minutter trykking kom hun ut... fikk henne på brystet og hun var helt blålilla... smertene forsvant, og jeg var glad, men jeg begynte ikke å grine, det hadde jeg faktisk trodd jeg skulle gjøre. var bare så sliten! nå kunne jeg endelig ha øynene åpne. 3400 g og 50 cm lang, hodeomkrets på 33 cm. jenta er utrolig pen, og på andre dagen kom endelig den ordentlige morsfølelsen. jeg gråter av ingenting, og alt er bare fint og trist på en gang!!! syns det var slitsomt å være på sykehuset, savna kjæresten min når han dro, det var tøft med barseltårene når han ikke var der. så jeg dro 3. dagen istedetfor 4. delte rom med en dame, og det var også litt slitsomt. deilig å være hjemme, og at alt er over men det er også litt trist. jeg kommer til å savne litt å være her inne. Jeg tror forresten fødselen ble så lett mye på grunn av alle turene jeg har gått, sex hver dag pluss at jeg har tatt tilskudd av bringebærblad siden uke 34 og drukket lakrisrot te en uke før fødsel. ble litt rotete dette, men håper det går bra. Legger ut et par bilder til de som vil se :-) LYKKE TIL ALLE SAMMEN! stor klem fra meg.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 Åhh, for en fantastisk fødseln da!! ;-) Hehe, tenk at du ikke kjente de første cm som liksom ska være de tyngste ;-) Kos dæ masse masse me shnuppa di ;-)
BABY-JENTE Skrevet 7. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2008 Jeg føler jeg har fått mye gratis med de 5 cm første, ja... hatt endel kynnere da, men det er jo ingenting...
2SønnerSmå Skrevet 7. november 2008 #4 Skrevet 7. november 2008 Gratulerer så mye med overstått fødsel =)
Skorpion i magen;)*Fødeklar* Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 Gratulere såå mye:D Fin fødselshistorie Lykke til videre =)
Paulita Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Gratulerer så mye! Og for en flott fødsel =)
BABY-JENTE Skrevet 8. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2008 Takk alle sammen :-) Håper dere venter dere like fine fødselsopplevelser!
FrøkenJ Skrevet 8. november 2008 #8 Skrevet 8. november 2008 Gratulerer...har også nettopp kommet hjem fra sykhuset etter en fin fødsel...du var heldig som ikke hadde så mye rier.Når jeg leser at du var ute å gikk tur og dusjet når du hadde så mye åpning er jo fantastisk. Fikk rier i halv ti tiden tir kveld og når jeg reiste på sykehuset klokken 4 halv 5 natt til ons kunne jeg ikke gjøre annet en å konsentrere meg om riene. Hadde 6 cm åpning når jeg kom på sykehuset i 5 tiden...fødte kvart på 12,så jeg syns det gikk veldig greit og fint!!!..vi har noe å være stolte over gitt!!..lykke til med denne utrolige koselige tiden...
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 9. november 2008 #9 Skrevet 9. november 2008 Gratulerer så masse med den lille jenta og med en fin fødsel:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå