Gå til innhold

Gravid å snus

Bråksilla og lille pille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen har hørt noe om dette??? jeg har snusa i snart 3 år(minus litt i forrige svangerskap fordi jeg ikke klarte lukta) Men på slutten av sist svangerskap blei jeg gansk go å rund(he he) å fikk beskjd av fastlege at det var bedre for meg å lillemor i magen å snuse i stede for alt dette sukkeret jeg spiste.... Men kom på sykehuset i uke 32 med premature rier å da fikk jeg kjempe kjeft fordi jeg snusa....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morkakesvikt er mer utbredt hos de som røyker under svangerskapet og jeg vil tro at snus som tilfører kroppen nikotin vil gi samme risiko.

Det er i alle fall ikke anbefalt så at du fikk kjeft av helseperonell er jo ikke rart.

Les mer om temaet på nett

Et kjapt søk på snus og graviditet ga bla denne artikkelen av en svensk lege fra Karolinska sykehus

Fosterskader

- Et alvorlig problem er fosterskader. Det hender at gravide kvinner som stumper røyken, går over til snus fordi de tror det ikke er skadelig. Men nikotinen fra snusen går rett i blodet til mor og barn. Man vet at nikotin er en av årsakene ved plutselig spedbarndødelighet og kan bidra til at barnet får konsentrasjonsforstyrrelser. Tenk på fosterets lille, voksende hjerne. Nikotinen i blodet til mor og barn påvirker koblingene i hjernen. Andre risikomomenter for en gravid kvinne som snuser er at barnet blir født for tidlig, har for lav vekt ved fødselen og har langsommere intellektuell utvikling enn normalt.

Det bekymrer Bolinder at unge piker som har begynt å snuse, ikke er klar over at snusing er så skadelig for barn i mors liv. Når pikene senere i livet blir gravide, kan det være svært vanskelig å slutte med snusen. Resultatet kan bli fosterskader.

– Hold dere unna snusen, oppfordrer hun.

Skrevet

er du sikker på at legen var seriøs i det han sa? eller mente han heller at du burde kutte ned på sukkeret?

uansett, det er like skadelig det... er bare å google det, så kommer det opp masse... hold deg langt unna..:)

Skrevet

Tusen takk for svar!!! Har prøvd leeenge å slutte.... men er ikke så lett. men jeg hadde jo spært noen tusen i månden så jeg prøver hele tiden... er ikke gravid enda men prøver som bare det... stakkar mannen min han blir helt utslitt han;-)

Skrevet

da skjønner jeg at det er vanskelig å slutte!! jeg røyka før jeg ble gravid, så ser problemet:) men dt går nok skal du se! noen venniner av meg har prøvd hypnose, og det funka som bare det!!

hehe, mannen min synes mannen din er heldig.. her har det virkelig vært tørke i over e mnd nå.. stakkar..

Men nå treffer det nok snart for dere!!:) lykke til!

Skrevet

Lykke til til dere også:-) Tror mannen min er veldig lei av barn å graviditet.. hehe.. er ikke mye annet jeg snakker om... var han som syns jeg burde melde meg inn her etter tips fra ei på jobben hans... Det ender sikker med at han får prestasjonsagst hvis ikke jeg rorer meg ned snart... men er ikke lett får blir jo så ivrig.... men har lovet meg selv at blir jeg gravid nå skal jeg slutte å snuse... får håpe jeg ikke klarer lukta denne gangen heller,da blir det lett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...