tyter Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Hvorfor er det bestandig så mye verre å være enslig med alle utgifter når man har barn enn å være gift og fortsatt bare ha en inntekt? Har enslige andre utgifter enn de gifte eller hva er det?
Kamomille Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 enslige har høyere utgifter nettopp fordi de er alene om alle utgiftene. Gifte har alltid muligheter til 2 inntekter - her gjør man et VALG om man vil leve på en inntekt:)
Gjest Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Det burde da ikke være så vanskelig å forstå at 2 voksne generelt har bedre inntjeningsevne enn 1. Om man velger ikke p benytte seg av det er jo greit nok det. Men mulighetene til romsligere økonomi er mye bedre når man er to.
tyter Skrevet 7. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2008 Det er jo ikke slik at selv om man er to så er det lett eller mulig alltid å få jobb til begge. Jeg bor for eksempel på en plass med få arbeidsplasser, men utgiftene kommer jo likevel.
Kamomille Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 Å hjelpes..... Sier ikke at det alltid er lett å få jobb, eller få den jobben man øsnker. Men man har ALLTID mulighet. Får du ikke jobb der du bor, så har du alltids mulighet til å flytte på deg/dere, pendle etc. Det er massevis av jobbmuligheter i dette landet; bare i NAV sin base er det 22 182 ledige stillinger. I tillegg kommer alle stilligene som aldri blir utlyst, jobber som bare blir registrert hos vikarbyråene etc etc etc. Hvis du ønsker en inntekt, kan du alltid benytte seg av de mulighetene som finnnes, men du velger jo å ikke benytte deg av de.....
Gjest Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Jammen dere er to med de inntjeningsmuligheter som følger med. Man kan flytte på seg for å få jobb, En enslig kan flytte på seg 100 ganger, men har fortsatt bare sin egen inntjeningsevne Dessuten har vi et sosialsystem i Norge som gjør at man har penger til mat og tak over hodet. På meg virker det som om mange i Norge har problemer med å akseptere at de må leve etter evne. Har man dårlig råd må man senke levestandarden. Dette faller tydeligvis mange tungt for brystet, jf luksusfellen.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Er det noen som sier det er verre å være enslig på en inntekt enn gift på en inntekt da (økonomisk altså)? For jeg vil si det er verre - da er det jo to som skal "spise" på samme lønna. Men det er jo som andre sier - man har i alle fall muligheten for 2 inntekter når man er 2 selv om man kanskje må fire endel på kravene for å få seg en jobb. Ikke det at jeg mener at det er "bare bare" å få seg en jobb selv om markedet er/har vært bra i det siste...
Den heldige eier av ett barn Skrevet 7. november 2008 #8 Skrevet 7. november 2008 Synes det ser ut som det er helt motsatt. Enslige greier å være hjemme lengre med os, kontantstøtte og div. andre trygdeytelser. Mens par ikke greier seg på en inntekt.
Gjest Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 Par som ikke klarer seg på en inntekt (la oss da utgangspunkt i en inntekt på 300.000 kr i året) de lever godt. Man kan fint klare seg to stykker + et barn på en sånn inntekt
Kamomille Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Overgangsstønad er for tiden kr 10 831 pr måned, dvs en årsinntekt på 129 972 kr i året. Ikke akkurat noen fet årsinntekt. Ja kontantstøtte kommer i tilleg, men det gjør det jo for alle gifte som velger å ikke benytte barnehage også! Det er ikke sånn at enslige får div. andre trygdeytelser i tillegg. Dersom et ektepar lever på en inntekt (100% stillig), vil de sannsynligvis har en høyere årsinntekt enn 129 972 i året!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Ikke? Hva kaller du den ekstra barnetrygden, småbarnstillegg, bostøtte, bidrag?
Kamomille Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Bidrag er ikke trygdeytelser; det er bidrag fra den av foreldrene som ikke bor dammen med barnet. Man kan evt få forsuddsbidrag fra NAV, men det blir da bidragssgjeld til den av foreldrene dette gjelder. Støtte til barnetilyn er ikke en automatisk ytelse til enslige. Dette må søkes spesielt om og blir beregnet på grunnlag av inntekt. Også gifte med lav inntekt kan søke støtte til barnetilsyn. Man søker da kommunen, og de ulike kommunen har ulike satser på dette. Bostøtte gis ikke til alle enslige. Bostøtten administreres av husbanken, og kan også gis til gifte dersom de fyller vilkårene. Hvis du vil lese mer om dette kan du gå inn på husbanken.no. Ekstra barnetryg får du ja. Hurra; enslige foreldre får 970 kr mnd ekstra. Småbarnstillegget gis ikke alle. Dessuten kan barnetrygden fordeles på begge foreldrene dersom man har delt omsorg!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Nå har jeg helle ikke nevnt støtte til barnetilsyn. Og jeg vet hva en kan få som enslig, eller ikke få, uten at det var saken her. Om du leser hva jeg skrev, så er vi faktisk enige.
Kamomille Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Nei, vi er ikke helt enige:) Ikke for å krangle altså, men de tingene du never er IKKE div. trygdeytelser som gis til alle enslige. Barnebidrag er f.eks ingen trygdeytelse. Det er heller ikke bostøtte Så fint at du vet hva man har krav på som enslige, med du har tydeligvis ikke peiling på om dette gjelder alle enslige, eller om det også gjelder både enslige å gifte. Barnebidrag er f.eks
kristanna Skrevet 7. november 2008 #15 Skrevet 7. november 2008 nå har jeg vært i begge situasjonene dere snakker om. enslig med en inntekt og par med en inntekt. og jeg hadde klart mer penger å rutte med da vi var to med en inntekt. selvom mannen ikke tjente kjempebra! alle stødnadene som enslige har er flotte,men det er ikke noe å bli rik av. kontantstøtte blir jo ikke høyere om man er alene.og den ekstra barnetrygden utgjør ikke såå mye ekstra penger.
tyter Skrevet 7. november 2008 Forfatter #16 Skrevet 7. november 2008 Vi bor på et bittelite sted uten feks aldershjem, sykehus og andre 'vanlige' steder hvor man kan få stilling lett. Hvis vi flytter så må vi barna bryte opp fra sine venner og familie og mannen skaffe seg ny jobb. I det markedet som er nå så er ikke det så enkelt. Greit at man er to som kunne ha jobbet, men man sitter også med to studielån, bil og boliglån så selv om inntekten er grei så forsvinner det meste ut igjen i alle lån UTEN at man shopper bort en masse.
Gjest Skrevet 7. november 2008 #17 Skrevet 7. november 2008 Jammen dette har dere valgt selv. Dere har muligheten til å organisere dere så dere har to inntekter. Dere som par har på lik linje med alle mulighet til å søke om bostøtte, gjeldsordninger, sosialstønader, forskjellige trygdeytelser osv.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 7. november 2008 #18 Skrevet 7. november 2008 Når du nevner at OS ikke er en fet årslønn, da er det ganske normalt at du mener at de ikke jobber og bare lever på os. Det skal mye gjøres at du da ikke også har rett på småbarnstillegg, bostøtte, kontantstøtte, barnebidag og mer. En som lever på os, lever ikke bare på os. Det var det jeg skulle fram til:) Om jeg kaller det trygdeytelser, veldedighet eller annet er vel neppe så nøye. Og joda, jeg vet at bostøtte og kontantstøtte ikke er forbeholdt aleneforeldre
elskerlivet Skrevet 7. november 2008 #19 Skrevet 7. november 2008 har du vurdert dagmmamma, familiebarnehage, vaskehjelp osv da?? Masse men kan gjøre på småplasser også.. Og om det er vanskelig også ville jg virdert å flytte altså, barn finner seg fort nye venner, viktig at dere klarer livet også..
Kamomille Skrevet 7. november 2008 #20 Skrevet 7. november 2008 billån og boliglån blir ikke nødvendigivs større av at man er 2 om utgiftene da:). Lån er dessuten noe dere selv velger om dere vil ta opp eller ikke. Med mindre dere bor i en ettroms kjellerleilighet, kan boutgifter gjerne reduseres dersom man er villig til det. Dersom du/dere har små inntekter kan dere søke både bostøtte, sttte til barnehageutgifter etc. Du kan også søke om renteutsettelse fra lånekassa. Og du kan jo pendle dersom du ønsker en jobb men ikke vil flytte. det er vel veldig få kommuner i dette landet som ikke har aldershjem og sykehjem selv om det ikke er lagt akkurat der dere bor?
Lilletrollogmamma Skrevet 7. november 2008 #21 Skrevet 7. november 2008 Om du absolutt ikke finner en jobb, så har du rett på arbeidsledighetstrygd. Og da kan du få dette, og spare bhg utgifter/få kontantstøtte ved å gå hjemme. Så da har du noen tusen likevel gitt. Bare kontantstøtte og spart bhg utgifter blir jo 6000 kr, så får du sikkert 6000 i ledighetstrygd. Og det skulle vel bli 12.000 det...
Lilletrollogmamma Skrevet 7. november 2008 #22 Skrevet 7. november 2008 Og Teline: Hvordan kan 2 voksne og ett barn klare seg på 300.000 i året?? Det er jo utbetalt ca 17.000 i mnd det. Her vi bor må en ut med minst 10.000 i mnd i boutgifter, om man leier. Og selvfølgelig mye mer om man eier. 17.000 er jo omtrent det vi har i faste utgifter...
Kamomille Skrevet 7. november 2008 #23 Skrevet 7. november 2008 Ikke alle har rett på a-trygd. man må ha opptjent rettigheter og ikke minst fylle vilkprene for minsteinntekt for å få dette. dessuten er det krav om mobilitet for å kvalifisere for a-trygd, dva at man må være villig til å pendle og evt flytte på seg:) Minst 10 000 kr i boutgifter??? Hva slags bolig er dette da? Vi eier hus, og har utgifter på ca 6000 kr i måneden. Har også en 2-roms leilighet midt på Majorstua som vi leier for 7000 kr mnd.......
Gjest Skrevet 7. november 2008 #24 Skrevet 7. november 2008 Folk overlever på sosialsatser. To voksne og 1 barn på en årslønn på 300.000 kr er høyere enn sosialsatser. Jeg har gjort det selv jeg, men man må prioritere annerledes enn det de fleste gjør idag.
Lilletrollogmamma Skrevet 7. november 2008 #25 Skrevet 7. november 2008 I bergen og omegn må man ut med 10.000 for en tre roms leilighet. Måtte det for et halvt år siden iallefall. Vi har kjøpt rekkehus utenfor Bergen. Dette kostet 1.7 mill. og vi betaler 12.000 i mnd på det. I tillegg kommer strøm og andre utgifter som kommer med når man eier. Huset er IKKE flott, men helt enkelt og med tre små soverom. Her hadde man ikke fått noe for 6000 nesten. Hadde nok fått toroms, men det kan vi ikke ha med snart to barn i huset!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå