Gå til innhold

Delt omsorg - 2 barnehager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med delt omsorg og har barnet i 2 barnehager? Altså annenhver uke hos mor og far og i 2 forskjellige barnehager?

Fungerer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå litt i deg selv et minutt eller to. Hvordan skal dette barnet lære å knytte seg til noen?

Forferdelig. Helt grusomt rett og slett. Bli det bedre menneske og gi daglig omsorg til far. Så slipper dette stakkars barnet å bli delt i to.

Skrevet

Jeg er såå enig med anonym...

Stakkars unge

Skrevet

HI her...

Skulle kanskje forklart litt mer rundt dette:

Det er barnefar som mener dette er løsningen, jeg synes selv dette er helt bak mål!

Han tenker på hva som er best for seg, og ikke sønnen vår. Jeg gir faktisk heller fra meg hovedomsorgen enn å gå med på en slik løsning!

Bare så det er sagt...

Skrevet

Jeg får vondt langt inne i mamma-hjertet mitt når jeg hører om sånt:-(.

Vi har et vennepar som gjorde det sånn i begynnelsen, og det var fryktelig å se på. I tillegg til at mamma og pappa gikk fra hverandre, måtte han bo en uke hos den ene og en uke hos den andre, og måtte forholde seg til to bhger med alt det det innebærer. Gutten hadde det ikke godt, ble innesluttet og trist, spiste ikke og hadde noen raserianfall som ikke lignet noe. En helomveltning fra sånn han hadde vært tidligere.

Han var 4 år.

IKKE gjør det!

Skrevet

Nei, har ingen planer!!

Som jeg skrev, jeg vil heller ha "vanlig samvær" enn en slik løsning.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har vært borti noen få tilfeller av dette. Det trenger ikke nødvendigvis å gå galt. Mye avhenger nok av hvor gammel barnet er og hvilke ressurser det har. Har barnet det tryggt rundt seg og er et trygt barn så hjelper klart dette. Men vær forberedt på at det vil ta lang tid før ordningen fungerer. Barnet trenger lang tid til å bli komfortabel med det.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om 50/50 delt omsorg uansett jeg, ingen som liker å bo i en koffert, ikke barn heller. Tenk om vi måtte flytte hver uke....

Men hos noen kan det fungere, det kommer mye ann på barnet og dets personlighet. Men en forutsetning MÅ være på plass, og det er at foreldrene bor i nærheten av hverandre, så selv om barnet bytter hus, har det de samme vennene, den samme barnehagen/skolen og samme nærmiljø.

Gå til megling, det er ingen som vil gi mannen støtte i et sånt forslag, dere må finne andre løsninger.

Skrevet

Dere må tenke på at barnet ikke har godt av å kastes som ei flyfille rundt omkring.. tror det blir tøft nok å reise mellom to hjem sånn, fordi barnet føler liksom ikke noe steder som ordentlig "hjem" da.. hvis barnet skal være ei uke hos deg og ei uke hos pappaen.. jeg tror jeg heller ville prøvd å satsa på to uker hos deg og ei uke hos pappaen, da får barnet roa seg litt mer ned, og ikke dra igjen med en gang.

To barnehager kan være mye å forholde seg i tillegg til alt dette.. men det finnes folk som må gjøre det sånn..

Skrevet

delt omsorg er ikke å anbefale, det er meget få barn som klarer takle det på en bra måte.

Skrevet

Vi har ikke hatt 50/50, langt derifra. Men noe sitter hos meg ang dette med samværet.

Og det er:

Barnefar ville ikke fortelle noe fra helgene han hadde barnet. For det hadde jeg ikke noe med, mente han.

Greit det, men barnet var der, og jeg tenkte at det kunne være godt for barnet å kunne snakke om opplevelser hos far. DET var grunnen til at jeg ville vite småting, slik at vi hadde samtaleemner som jeg kunne starte.

Fordi: for barnet er det SUMMEN av livet og hverdagen som er hele livet. Barnet KAN IKKE ha et helt liv hos den ene og den andre, totalt adskilt fra hverandre. For de voksne har sitt liv og dermed sin sammenheng i dette livet. Det bør og skal barn ha også. De skal ikke trenge å dele sin hverdag totalt i to, slik som dette hadde blitt.

Stå på ditt og ikke gå med på en slik løsning. Barnet får problemer med å få nære venner, får ikke være med på aktiviteter de andre har den uken han ikke er der eller der. Og der blir INGEN SAMMENHENG i hverdagen.

Det anbefales jo heller ikke at barnet går f eks 2 dager i uken bare, i bhg, pga det samme(det sosiale, komme inn i lek, samtale om hendelser osv).

Dette er som å dele barnet fysisk i to, og hvordan vil det påvirke barnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...