Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 og fortelle meg om jeg fremstår som en bedreviter (helsefagarbeider): oppgaven var i og for seg idiotisk (du går på vk1 helsearbeiderfag. Gi noen råd basert på hva du har lært til disse pers, og så begrensede opplysninger...AGRH). På forhånd takk hvis d gidder å lese Vaktmesteren (la oss kalle ham Hansen). Livsstil, kosthold og helse: Hansen har ganske stor mage, og jeg vil gjette på at han er overvektig. Konklusjonen min blir da at han beveger seg lite utenom jobb. I tillegg kan han ha feil kosthold. Jeg skriver kan, fordi man skal være forsiktige med slike antagelser. Han kan meget vel spise riktig mat, bare altfor mye av det. Vi møtes ofte på skolens røykeplass. Det fremgår ikke hvem som røyker, men for ordens skyld, la oss si at det er han som røyker. Den anstrengte pusten kan komme av røykingen, men kan også komme av overvekten. Beroende av hva han spiser, kan han ha dårlig fordøyelse, dette kan også bidra til at magen er stor. Risikofaktorer og friskfaktorer: Risikofaktorer: Røyking Lite bevegelse utenom jobb Antatt dårlig kosthold Hansen er i faresonen for hjerte og karsykdommer. Han har også en større risiko for å få KOLS og andre lungesykdommer. Avehengig av hvor mye fett han spiser, kan han også risikere å få gallesten. Mye magefett og usunn livsstil, kan også føre til diabetes 2. Alt dette kommer av at Hansen har en livsstil som ikke er forenlig med gode helse. Friskfaktorer: Han har en jobb som i utgangspunktet krever en del bevegelse, så det vil føles naturlig å bli mer aktiv i hverdagen. Etter å ha snakket med Hansen, forstår jeg at det må en holdningsendring til. Han innrømmer å ha blitt ”lat”. Ettermiddagen og kvelden består stort sett av tv-titting, med tilhørende ”kveldskos” 7 dager i uken. Han sier også at arbeidsdagen nå består mer av å sitte på kontoret med kaffe og kaker, enn fysisk arbeid. Jeg overbeviser ham om at det vil være relativt enkelt å holde seg aktiv på jobb. Det som derimot vil oppleves som utfordrende, er å kutte ut kakene og den store mengden kaffe han drikker hver dag. Han går med på å halvere kaffemengden, og bytte det ut med vann. Vi blir enige om at kakene skal byttes ut med grovbrød med godt pålegg. Jeg påpeker at hvis han lar være å kjøpe kaker, vil han ha penger til å unne seg litt ekstra godt pålegg. Han sier at han skal prøve å bli flinkere til å ha med frukt, for å stagge søtsuget. Jeg ber ham også om å gå minimum 30 min hver dag etter jobb, helst en time. Matvanene generellt, behøver ikke endres veldig. Konen til Hansen lager i utgangspunktet sunn mat, men han må redusere porsjonene , og kun forsyne seg en gang. I tillegg anbefaler jeg å øke mengden fisk de spiser til minimum 2 ganger i uken, jeg ber ham også om å venne seg til å bruke fisk som pålegg. Makrell, laks, tunfisk og sardiner hvis han liker det. Fordelen er at Hansen liker mat, og ikke er kresen. Røyken blir Hansens største utfordring. I første omgang finner vi ut at han skal bytte merke til et som er svakere, og reduser til ti om dagen, fremfor 20. Til slutt ber jeg ham om å gå til fastlegen sin, og ta en helsesjekk før han setter i gang med endringene. Børre Jeg vil generellt være forsiktig med hva jeg råder Børre til. Jeg vet at han egentlig ikke er en person som holder til i et dopmiljø, men jeg vet også at han har hatt mye problemer hjemme den siste tiden. Foreldrene krangler mye, og drikkevanene til moren har begynt å komme ut av kontroll. Dette er i hovedsak hva kranglene handler om. Jeg håper at ved å snakke med ham, vil det hindre ham i å gjenta episoden med å ta dop. Vi har en lang samtale om forholdene hjemme, og om angsten han har begynt å føle ved kveldstid. Han forteller at kranglene stort sett begynner ved middagsbordet, når moren insisterer på å ta et glass vin til maten. Stemningen kan da ofte bli anstrengt, siden ingen av de vil krangle åpent foran ham. Den dårlige stemningen fortsetter utover kvelden, og resulterer i dårlig humør hos begge foreldrene, som igjen går utover Børre. Moren fortsetter drikke vin utover ettermiddagen og kvelden, og Børre føler at hun forsvinner inn i seg selv. Han føler at han ikke blir sett av moren eller faren, til tross for gode resultater på skolen. Når Børre legger seg for kvelden, begynner kranglene mellom foreldrene. De er høylytte, og han har ved flere anledninger hørt at moren har slått faren, med det resulatat at faren drar avgårde og ikke kommer igjen på et par dager. Mens han er borte, vet ikke Børre hvor han er og han svarer ikke på telefonen. Han sier at han hadde drukket en del før han tok pillene. Han vet ikke hvorfor han tok de, men han innrømmer at på et nivå handlet det kanskje om at han håpet at foreldrene ville oppdage det og rette oppmerksomheten mot ham. Jeg vil (veldig forsiktig) anta at alkoholen og pillene sammen kan ha gitt ”bivirkninger”, som angst og søvnvansker. Men jeg vil ikke utelukke at denne ”cocktailen” bare var det som utløste det, og at det i virkeligheten bunner i kranglene han opplever hver kveld. Når jeg spør, svarer han at dette har pågått over en periode på kanskje så lenge som et år, og han innrømmer at han ofte er anspent før han legger seg om kvelden. Han forteller at han ofte blir vekket av hyl og skrik, og faren som drar. Engstelsen for at faren ikke skal komme tilbake igjen, uten å ta med ham, er ganske stor. Og han brister i gråt flere ganger under samtalen. Etter samtalen med Børre, overbeviser jeg ham om at ham må prate med noen. Vi kontakter først rådgiveren på skolen, som lover å følge dette opp, og ringe foreldrene til Børre. Han vet at reaksjonen fra foreldrene vil bli sterk, men jeg har lovet at han kan sove hos meg hvis det blir for ille, og jeg lover å bli med ham hjem etter skolen så han føler at han har moralsk støtte når han prater med de. Jeg ber ham også om å gå til fastlegen, så han kan henvise Børre videre til psykolog. Fru Pedersen Livsstil, Helse og Kosthold: Fru Pedersen drikker ekstremt mye kaffe i løpet av arbeidsdagen. Hun tar mye Paracet, har ekstremt mye hodepine og opplever jobben som veldig stressende. Hun synes det blir mye mas. Hun er også i overgangsalderen, med de plager som følger med dette. Hun spiser veldig usunt. Morgenen begynner med at hun tar en kaffekopp. Hun går på jobb og drikker et par kopper kaffe til, og spiser et skolebrød eller annen hvetebakst hun selv eller noen av de andre kollegaene har tatt med. I løpet av de neste timene på jobb drikker hun 3-4 kopper kaffe og tar noen paracet pga begynnende hodepine. I lunsjen spiser hun noen rundstykker (fine) med enten gulost eller brunost. Hun spiser også mer hvetebakst, og enkelte dager har hun ikke med seg matpakke i det hele tatt, men spiser kun hvetebakst. Hun drikker gjerne cola og kaffe til lunsj. Hvis hodepinen ikke har gitt seg, tar hun enda mer paracet. Hun setter seg så bak ”disken” igjen, og drikker mer kaffe de resterende timene. Når hun kommer hjem, spiser hun enten mat hun har kjøpt på bensinstasjonen, eller hvis mannen er hjemme lager hun noe som er kjapt og enkelt. Det går mye i pølser, pizza og lignende hurtigmatløsninger. Hun uttrykker at hun har lite energi til å gjøre noe annet enn å hvile når hun kommer hjem. Det er også grunnen til de dårlige middagene. Hun tilbringer resten av kvelden på sofaen med en flaske cola, og småsnacks. Risikofaktorer og Friskfaktorer Risikofaktorer: Stillesittende arbeid Dårlig luft Dårlig belysning Usunne mat og drikkevaner Ovedreven bruk av paracet Lite aktivitet i hverdagen Maten fru Pedersen spiser inneholder mange raske karbohydrater og mye mettet fett. Selv om hun ikke er overvektig, har hun høy fettprosent. Siden de har kolestrolproblemer i familien, synes jeg dette er noe hun bør sjekke med en gang hos legen. Stillesittende arbeid i rom med dårlig lys og luft, overdrevent inntak av kaffe og paracet,kan være med på å føre til hovne bein og hodepine. Hodepinen er også ganske sikkert et resultat av at hun overhodet ikke drikker vann. Siden hun er i overgangsalderen vil hun trenge å ta godt vare på seg selv, og kanskje også vitamintilskudd. Siden maten hun spiser inneholder lite næring, kan hun også få mangelsykdommer. Friskfaktorer Hun går til og fra jobb Jeg snakker lenge med fru Pedersen. Jeg viser henne hvor mye kaffe hun drikker, og hvor usunt hun spiser. Hun uttrykker overraskelse over hvor dårlige matvaner hun egentlig har. Jeg forklarer henne at hun langsomt tørker ut seg selv, ved å drikke så mye kaffe som hun gjør, uten å drikke vann i det hele tatt. Hun hemmer også det evt jernopptaket i kroppen. Men siden hun spiser så usunt som hun gjør, er det i utgangspunktet lite jern for kroppen hennes å hente. Hodepinen er nok et resultat av altfor lite væske, og dårlig luft. Det er i tillegg dårlig lys på kontoret, noe som antagelig fører til at hun anstrenger øynene sine når hun arbeider. At hun spiser så dårlig mat som hun gjør, fører også til at hun ikke får nok vitaminer og den næringen kroppen trenger. Dette fører igjen til at hun er slapp og opplever jobben som stressende. Magen hennes er nok oppblåst og føles uvel siden hun spiser usunt, ujevnt, og pga all kaffe og muligens paraceten. Jeg ber henne skifte livsstil jevnt over. Hun må først og fremst ta en tur til legen og undersøke hvordan det egentlig ligger an med blodtrykk, koletrolverdier ect. Hun må også legge om matvanene sine. Jeg forteller henne at hun må spise grovt brød, og sunt og magert pålegg. Hun må kutte ut hvetebaksten, og kutte ned kaffen til max 5 kopper om dagen. Hun må bytte ut colaen og de resterende kaffekoppene med vann. Middagene må bli sunnere. Magert kjøtt, grønnsaker og poteter/pasta/ris. Måltider til faste tider, vil kunne hjelpe på den oppblåste magen, i tillegg til at hun kutter ut de store mengdene kaffe. Jeg forteller henne også at mat med mye fiber (som grønnsaker, grovt brød o.l), vil hjelpe henne med mageproblemene. Jeg ber henne kutte ut paraceten. Det er ikke sunt med store mengder paracet over tid, det kan til og med hende at hun opplever abstinenslignende symptomer den første tiden. Forhåpentligvis vil hun ikke ha fått leverskader. Fru Pedersen sier at hun ikke har tenkt på at hun må leve sunt, siden hun er naturlig slank. Jeg forklarer henne at naturlig høy forbrenning ikke sikrer henne mot høyt kolestrol, gallesten og høy fettprosent. Jeg forteller også at kvinner er mer utsatt for gallesten enn menn. Mye fett rundt magen er aldri sunt, uansett hvor tynn man er. Hun har fremdeles en større risiko for hjerte og karsykdommer. Jeg ber henne også skaffe bedre lys på skrivebordet, og en bedre stol å sitte i. Hun må også bli flinkere til å lukke opp vinduet, så hun får inn frisk luft.
Gjest Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Har du litteratur som støtter disse rådene du gir til pasientene? Hva er bestillingen? Er de ute etter en sunn livsstil? Det er mange påstander i teksten, de må være dokumentert.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 7. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2008 Ja altså, oppgaven går jo ut på at vi skal gi de råd utifra det vi har lest i lærebøkene. Synes oppgaven er helt teit. Føler egentlig ikke at jeg er i posisjon til å gi råd når jeg ikke er ferdigutdannet
Gjest Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 Utifra det ekstremt lille jeg har sett av min venninnes helsefagsoppgaver, synes jeg dette ser bra ut :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå