Gå til innhold

Diagnosen "ADD", noen som kan fortelle meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er de mest generelle kjennetegnene? Hva kan man gjøre for å lette hverdagen til barn med dette?

Alle svar mottas med stor takk:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette burde du jo få informasjon om...fra kvalifisert personell. Google det.

Søsteren min har add, og broren min. De er to vidt forskjellige personer, som sliter med add'n sin på vidt forskjellige måter. Vanskelig å gi noe odt svar her, så snakk med noen som kan det

Skrevet

Konsentrasjonsvansker er vel et av hovedproblemene.

Men dette er jo noe som er kartlagt i utredningen av barnet. Så da må du spørre der ungen ble utredet. Det er kun da du får vite hva DIN unge sliter med, og så må du utfra det finne tiltak som letter hverdagen.

Men du kjenner vel ditt barn såpass, at du vet hva som virker positivt og hva som ikke er bra? Det er ikke utfra diagnosen du må finne tiltak, men utfra problemene og måten ditt barn fungerer på.

:)

Skrevet

HI her.

Det er stesønnen min som er barnet jeg tenker på her. Han er under generell utredning av pp-tjenesten nå i høst. Jeg vet ikke om de en gang har vurdert ADD, men etter hva jeg har lest meg opp om temaet, håper jeg de vurderer muligheten, for å si det sånn.

Han sliter veldig med konsentrasjonen. Bruker opptil to timer på en side mattelekse og hvis han føler press (både positivt som i form av belønning og negativt som feks tidsnød for å rekke trening) tar ting bare enda lenger tid.

Han er ni år. Har veldig vanskelig for å vise følelser, om han i det hele tatt vet hvilke følelser som er de "rette" til ulike situasjoner.

Han har store sosiale problemer. Får som regel ikke være med å leke for da andre vet han ikke har de samme sosiale kodene. Han tror han er verdensmester i alt helt til han har prøvd det. Når han ser han kommer til kort, trekker han seg inn i seg selv.

Hvis han får skjenn, trekker han ned rullgardina og nekter å møte blikket ditt og blir "fjern"

Gjør elementære feil, som å kaste yoghurtbeger i matsøpla hver eneste gang selv om han vet den skal i den andre dunken. Sier hver gang at hen glemte det. Må minne han på å vaske seg på hendene hver eneste gang han skal spise middag enda alle vi andre gjør det. Må minnes på alt som er faste rutiner her i huset...

Mulig det ikke er noe i veien i det hele tatt med gutten.

Håper bare de har kompetanse nok på pp-tjenesten til å hjelpe oss voksne om ikke annet....

Skrevet

Jeg vegrer meg litt for å si det jeg tenker siden jeg vet så lite om gutten, men siden du har lagt ut spørsmål, så gjør jeg det.

De tingene du nevner, samsvarer rimelig bra med kjennetegn på Asberger. Jeg reagerte spesielt på det du beskriver om "riktige" følelser i en gitt situasjon, og det om sosiale problemer. Jeg kjenner et barn som muligens har Asberger, og h*n har de samme trekkene. H*n er yngre, men skjønner feks ikke hva det betyr at små barn gråter. H*n må gjøres oppmerksom på at de er leie seg. H*n fungerer også ganske dårlig i lek, fordi h*n ikke skjønner det som ligger mellom linjene, lekens koder, som du sier. Ellers er barnet opptatt av svært snevre områder, gjentar det samme spørsmålet i det uendelige. Alt foregår på barnets premisser i samtale. Skjønner heller ikke ironi (tilpasset barn, selvfølgelig) og vanlig tulling.

Dette barnet har vært til utredning i BUP, kanskje det kan være en vei å gå? Da henvises det gjennom fastlegen, og min partner sier at de kan hjelpe mye med veiledning til foreldrene.

Jeg er på ingen måte noen fagperson, jeg bare snakker ut fra min tid sammen med dette barnet og samtaler jeg har hatt med min partner, som jobber som spesialpedagog i kommunen og har mye erfaring innen dette.

Lykke til.

Skrevet

HI igjen.

Jeg har også tenkt tanken om asberger. Har en fetter og sønn til ei venninne som har dette. Det som har fått meg vekk fra den tanken, er at de to gutta, som jeg har kjent over lang tid, er generelt mer spesialiserte innen ting de liker å holde på med eller skal jeg si at de har en intelligens som på noen områder strekker seg langt over det vanlige. Slike trekk finner jeg ikke på stesønnen min.

Men, det er selvfølgelig ulike grader av asbergers også, så man kan ikke utelukke dette på så tynt grunnlag.

PP-tjenesten sender vel saker videre til BUP hvis de er i tvil?

Vet de er underbemannet på PP her i kommunen, men man kan vel stole på at de gjør jobben sin?

Jeg synes det er vanskelig i forhold til samboeren min å be han mase på dem. Han er veldig sårbar mht til sønnen sin.Jeg, som stemor, har vel ingen rett til å ta grep her...

Trist, men vil ikke tråkke noen på tærne heller.

Skrevet

Litt på siden, men:

Ser at flere her skriver 'asberger'. Men det staves faktisk 'asperger' - jepp, med P! Veldig mange skriver det feil, ikke bare her på forumet.

Så får dere heller sukke over at jeg hang meg opp i rettskrivning.

Skrevet

ups, my bad! takk for rettingen.

ellers så tenker jeg at det helt klart finnes ulike grader av en sykdom. kanskje han uansett bare har noen trekk fra asperger, men ikke ikke nok til at det kan stilles en entydig diagnose. uansett så kan det i hvert fall være til hjelp i forhold til hvordan dere kan veilede ham, og kanskje et par ting faller litt på plass for dere.

ellers har jeg ikke noen tips til hvordan du kan gå frem, men jeg tenker at det beste er å høre disse tingene fra en fagperson, noen som er objektiv. det kan fort bli slitsomt med "gjetting" om hva som er problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...