Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Ikke mange uker til fødsel her nå, og tanken om samværsavtale med BF dukker stadig oftere opp.. Jeg har sagt at de første månedene vil det ikke være aktuelt med overnatting hos far, da jeg ammer osv osv.. Han tror nok at det skal gjennomføres etter en måned, for jeg kan jo pumpe meg. Vi er (foreløpig) gode venner og jeg har sagt at til å begynne med skal slikt samvær foregå her hjemme hos meg, noe han har sagt seg enig i. Spør bare litt nå for å være litt "foran" om dere skjønner.. Vi bør vel ta en tur til familievernkontoret og fastsette noe, men føler at jeg trenger å orientere meg litt rundt hva som er "vanlig". Jeg ser jo for meg annenvher helg og en dag i uka sånn på sikt, men er veldig usikker på når det er forsvarlig og starte.. Synspunkter?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Det anbefales ikke med jevnlig samvær med overnatting før barnet er et år. Ta dette på familievernkontoret så slipper du sure miner.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Selv om dere er venner, så er det lurt å ta det gjennom fvk uansett. Man vet aldri hva som kan skje, og da er det greit å ha en avtale å forholde seg til. I starten kan jo han komme hjem til dere et par timer, etter hvor ofte du orker. Men ville vel sagt minst 2-3 dager i uka, så viser du samarbeidsvilje. Gjerne mer hvis du orker, men du skal heller ikke låse deg til det. For en avtale er en avtale. Etterhvert, når babyen er 2-3mndr, kan han jo ta h*n med seg en tur et par timer. Men hold på dette med ammingen. Godt for deg å få litt fri, men være tilgjenelig til amming hvis det skulle bli behov. Overnatting kan dere ta etterhvert som du slutter å amme, ikke før. Og da også etter hvor mye samvær det er fra før. Annehver helg og en dag i uken bør dere ta etter det har vært en overnatting en stund. Men dere må huske at barnet skal komme først!!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Pumpe ja:p Jeg hadde ikke fått igang ammingen før etter 6 uker, de første 3 ukene ammet jeg nærmest døgnet rundt. Ikke lett å pumpe imellom da:p Her er litt faglig informasjon: http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/delt_boste/ http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/kronikk_ba/
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Hadde nok ikke latt barnet mitt være på overnatting hos BF,før barnet mitt var minst 1 år.Da fikk han ihvertfall være hjemme hos meg,om det var så viktig for han..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Tusen takk for gode, oppegående svar. Tar en prat med familievernkontoret vi tenker jeg, så slipper vi noe tull HI
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 vet om de som har fått 2 timer samvær par ganger i uka når de er så små..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Vi har forresten tenkt at han skal ha en dag i uka i fedrekvote etterhvert, men nå blir jeg jo litt usikker på hvor lurt det var også da.. Men regner jo med at han kommer til å være her mye i starten, så da går det sikkert greit med de timene jeg kommer til å være på jobb også. Barnet vil da være minimum 3 mndr. (om vi er heldige og holder ut til termin)
lillespirenmin Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 har han rett på fedrekvote når dere ikke bor sammen da? trodde den tilfallt deg jeg.. Å begynne å jobbe (selv bare 1 dag i uka)når baby er 3 mnd kan bli tøft!!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Om hun går med på det kan han få fedrekvoten om begge har rett på foreldrepenger. hvis ikke kan hun få de 6 ukene overført til seg.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #11 Skrevet 6. november 2008 Hei hei! Jeg og BF er gode venner,så vi tenkte en annenhver helg/en dag i uken var bra. Så når babyn kom til verden,lot jeg Bf se han så mye han ville,han hadde 2 ukers perm,så det var super godt for meg og få hjelp også! Og jeg synes det var viktig at BF tra starten av ble trygg på babyn,sikker på seg selv at han taklet og gjorde en bra "jobb" som pappa og at han fikk lære å kjenne babyn så det ble en fryd og ikke noe ork liksom og være sammen med h*n. Jeg tror at de første mnd sammen med gullet vårt gjorde mye for pappan i det å faktisk føle seg som en pappa.Det at babyn er trygg på BF og glad i å være sammen med BF. Og Det har funket såå bra.BF tar han gjerne når som helst,vi har en ordning om annenhver helg/en gang i uken.Men er veldig flexi,og han tar han gjerne mer ofte,men vi er har mest vært sammen alle tre. Jeg ammet i begynnelsen,så når han tok flaske var det jo annerledes.Men,han har sovet der en/to netter i mnd fra han var 3-4 mnd kanskje.Ellers har BF lånt gjeste sengen hos meg og tatt babyn på natta en del ganger ganger,så jeg har fått sovet. Tror de første mnd for BF og baby er viktig for forholdet vidre. BF elsker å være med gullet,og vi prøver virkelig å får en god ordning på dette,så gullet for gode/trygge relasjoner til oss som foreldre. vi har økt fraværet av meg og samværet med pappan gradvis. Men jeg prøver å være romslig og gi god plass til BF. For jeg vet det kommer til å bety masset for lille gullet mitt! Lykke til!!
birrisj05.02.09 Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Han kan ikke kreve overnatting osv før barnet har fylt et år. Samvær skal skje sammen med det, så det venner seg til å være sammen med bf.
Miss Misantrop Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Om jeg har synspunkter... det skal jeg love deg at jeg har. Barnet trenger en trygg omsorgsperson som ikke går noe sted i allefall det første året. Han kan gjerne besøke deg om du vil det (Dere er jo venner så da regner jeg med at det er ok) Men han får la være å dra med seg den til en hvertid gjeldene dame.Lykke til. Tenk på barnet blås i allt annet.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Hei:) Sånn her har vi hatt d: måtte dra til familieværnkontoret å ordne avtale siden BF ville ha med seg barnet hjem til seg med en gang nesten. Der sa de at de ikke ville anbefale at baby sov hos far før det var ett år. Dette for at det trenger stabilitet rundt seg. Barnefar måtte kommet hjem til oss! Så nå har han samvær 2 timer i uka (noe han ikke overholder) så jeg har måttet dra til han de fleste ganger, slik at min sønn kan få bli kjent me sin far. Men egentli skal han kommet til oss. Mener også at de vil ha lettere å bli kjent me noen om det skjer hjemme i deres trygge omgivelser. Så her kommer det til å bli en ny samtale på familieværnkontoret i hver fall:)
!!!! Skrevet 7. november 2008 #15 Skrevet 7. november 2008 Jeg blir skikkelig lei meg på dine vegne 1133. Først vil han dra med seg babyen på uhelsesom overnatting (en hver idiot skjønner at en baby trenger mamman sin) og kan han ikke det så gidder han ikke følge opp,. Menn som dette burde øyeblikkelig tvangssteriliseres. Til HI, ikke gå med på avtaler som er skadelig for ditt barn for at dere skal forbli venner og vel forlikte. Det er nemlig helt mulig å samarbeide selv om dere ikke er bestiser. Fars behov må nesten vike for en liten baby.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #16 Skrevet 7. november 2008 Mitt tips: vær åpen, imøtekommende og positiv, men nekt å si noe bestemt om hvordan du vil ha det før på meklingsmøtet. Bare si at du gjerne vil høre hva som er vanlig og hva fagfolk anbefaler før du sier noe bestemt om hva du ønsker. Det må mannen akseptere og dere vil i sammen få høre hva de anbefaler av samvær med så små barn... Hadde jeg vært deg ville jeg som du avtalt at han kunne komme til dere, og etterhvert ha med seg ungen et par timer på avtalte dager, så han f.eks får besøkt foreldrene sine med babyen osv. Veldig greit å ha litt alenetid sammen for far og barn også, men så lenge det er snakk om et ammende spedbarn er det ikke snakk om så lenge om gangen.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #17 Skrevet 7. november 2008 HI her. Ang. fedrekvote, så valgte jeg å gi ham den fordi jeg ønsker et godt forhold mellom han og barnet - og jeg ønsker at vi skal samarbeide godt, og mener dette var et viktig utgangspunkt.. så det får gå.. Vi har snakket om at han kommer til å overnatte hos oss en del, men utover det har jeg ikke ønsket å ta noen diskusjon om hvordan ting skal bli.. bare svart litt svevende.. Ser absolutt poenget med fast bosted og opptrapping over lang tid - og regner med at fv-kontoret kan hjelpe oss med å gjøre dette smidigst mulig, slik at det blir minst mulig sure miner ut av det. Samtidig ønsker jeg jo også å ha litt alene-tid med storesøster, som har vært vant til å ha mamma alene i mange år.. Må bare være positiv nå, og satse på at alt ordner seg til det beste. Foreløpig har han til stadighet gitt uttrykk for at han overlater til meg å bestemme både det ene og det andre - at han respekterer mine valg.. Så får vi se hvor lenge hehe..
Gjest Skrevet 7. november 2008 #18 Skrevet 7. november 2008 For å ha en "ordentlig" avtale på papir kunne du kanskje kontaktet kommune eller fylkesmann og møttes til megling? Meglingspersonen skal være en som har mye kunnskap om barn og vet hvilken ordning som kunne passet det enkelte barn og deres foreldre. Da har dere det skriftlig, blir enige med en tredjepart og dere slipper noe mer krangling. Så kan dere evt bli enige om ny megling når barnet et 1 år?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå