dårlig ånde Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 viser til diskusjon inne på skravle der en som har kjøpt en dyr veske får høre smake pisken for at hun sløser når det er så mange i verden som lider. er det greit å skryte av pengeforbuk, er man misunnelig hvis man synes at pene piker skal holde kjeft om sånt, eller synes dere at flere burde skryte - det styrker selvbildet?
Gjest Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Hvis du må kjøpe dyre ting og skryte av det for å styrke selvbildet så har du et problem vil jeg si. Når det gjelder å kjøpe dyre ting så ser jeg litt ann på det, vi har et klimaproblem her i verden og folk burde kanskje tatt litt mere hensyn til det. Men bruker noen 10 000kr på å kjøpe en veske, fremfor å kjøpe hundre billig vesker så greit nok for min del. Jeg syns det er kvalmere å se folk som bare handler og handler og handler osv... og ikke engang bruker alt som blir kjøpt. Folk kan gjerne bruke 50 000 på en binders hvis de vil for min del, men det er bruk og kast moralen som burde endres litt hos normenn.
Gjest Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Ser ikke helt at ansvaret for hvordan noe oppfattes skal ligge utelukkende på den som forteller at noe er kjøpt og hva det kosta. Forøvrig har jeg ikke lest innlegget, men holder meg jevnt over til å skryte av alt dyrt jeg har kjøpt billig.
dårlig ånde Skrevet 6. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2008 greia er vel ikke AT man har kjøpt noe, men at man har en sånn innmari trang til å legge ut om hva det kostet? og så skylde på janteloven og vise til L'Oreal-mantraen når noen påpeker at den slags forbruk er umoralsk? jeg stiller meg negativ, men jeg har fått utløp for frustrasjon & forbruksmisunnelse på noen damer på skravle så jeg er rolig nå.
dårlig ånde Skrevet 6. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2008 jeg må vel presisere at dette hovedinnlegget ikke dreier seg om veskekjøperen spesifikt (personangrep holder jeg meg for god for ha ha ha) men om holdninger i samfunnet generelt.
Ikkelektuell Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Og deri ligger sakens kjerne; du definerer veskekjøp i titusenkronersklassen som umoralsk, mens en del andre ikke helt ser den etiske problematikken ved det, og tolker irritasjonen din som misunnelse og bitterhet. Personlig så greier jeg ikke å se noe umoralsk i at folk bruker 10.000 kr på en håndlaget veske som er like fin etter ti års bruk. Vesker til 199 kr på H&M, derimot, har jeg mye større problemer med. Ironisk nok så er det helst sistnevnte som kjøpes av stakkars-afrika-runkerne. Hva som er den virkelige grunnen til harmen deres kan altså diskuteres. Jeg tviler på at det er den dårlige samvittigheten som veier tyngst.
dårlig ånde Skrevet 6. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2008 jeg gjentar igjen: hvem som kjøper hva er ikke poenget her, men åpent prat om penger/forbruk. vent litt jeg må bare lese innleggene mine en gang til for å sjekke om jeg har vært uklar -
dårlig ånde Skrevet 6. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. november 2008 nei jeg tror ikke det. du er litt på siden med innlegget ditt, bærkorg.
Ikkelektuell Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Mulig jeg er på siden av det hovedinnlegget dreier seg om, men det er du da vitterlig selv også, hvis du er så følsom på slikt - du skriver lenger opp her at "...og så skylde på janteloven og vise til L'Oreal-mantraen når noen påpeker at den slags forbruk er umoralsk?" - og i forhold til dette er jeg da ikke mer på siden enn det som tåles, skulle en tro. Her snakker du jo om forbruket som sådan, og ikke det faktum at forbruk snakkes om.
Ikkelektuell Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Og for å svare på hovedinnlegget her - Norge er vel et av de få landene i verden hvor "hjelp, vi brukte visst 10.000 på ei veske, burde jeg ha dårlig samvittighet?" tolkes som skryt. I det hele tatt er det ikke lov til å vise at man har mer enn den gjengse gjennomsnittsnordmann, for da SKRYTER man, nemlig. Nisse-tankegang!
dårlig ånde Skrevet 6. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2008 jeg holder ved det jeg snakker om argumentasjonen rundt det å snakke om forbruk - enten det gjelder skryt (kall det formidling, snakk, kall det hva du vil) av hvor mye man har betalt for noe eller kritikk av noen som som har snakket om hva de har betalt for noe. du har helt rett i at den slags kjøpeprat er et norsk fenomen. blant den franske, spanske, engelske middelklassen oppfattes gjerne slikt snakk om penger som merkelig, nesten som å snakke om intimvask. i norge er penger utrolig viktig, og noe man snakker mye om, og siden jeg synes det er ubehagelig er jeg tydelivis en nisse, eller skinnhellig, eller snusfornuftig. kanskje gammeldags. det er derfor jeg lurer på hva andre mener om dette.
Ikkelektuell Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Ubehagelig? Jaså. Jeg synes da så vitterlig at du skriver "skryt" om noe som er "umoralsk". Jeg ser ingen steder at du nevner pengeprat som noe ubehagelig i kraft av at det er snakk om penger. Nisse.
dårlig ånde Skrevet 6. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 6. november 2008 du gjør deg vanskelig. jeg har ikke skrevet at skryt er umoralsk, jeg har skrevet at noen (ganske mange faktisk) har påpekt til en person som har skrevet et innlegg der hun forteller hvor mye hun skal betale for en veske at å bruke så mye penger på noe sånt er umoralsk.
Gjest -<<- Skrevet 6. november 2008 #14 Skrevet 6. november 2008 Skryting av forbruk er vel jevnt over ganske vulgært. Vil man leke classy bør man bare la det skinne gjennom. Ja, og så er det skrekkelig utrendy nu i disse øko-ull og linsegryte-tider, da. At man får styrket selvbilde av å fortelle hvor mange penger man har/har brukt kan jeg aldri tenke meg. At det er spesielt mye mer usympatisk-&-umoralsk å bruke penger på dyre vesker fremfor å bare ha den generelle livsstilen de fleste av oss har, kan jeg heller ikke tenke meg.
Ikkelektuell Skrevet 7. november 2008 #15 Skrevet 7. november 2008 Jeg gjør meg da ikke verken vanskelig eller noe annet, jeg er bare meg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå