Gå til innhold

Hva vet dere om samer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kan bli moro gitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm nå skal vi se, jeg kan latterlig lite må jeg si (jada det er lov å le litt av min uvitenhet om samer^^)

-De har reinsdyr ( ihvertfall flere av dem)

-De kjører snøskuter

-Og de bor det sted det er mye snø

- Åsså har dem egent sameting, sameflag og egen samedrakt

jada.. virkelig opplyst^^ (får skylde på et dårlig skolesystem med minimal opplæring om samisk-kultur)

Skrevet

De joiker,

De har et eget språk (samisk)

De er i norge ,sverige ,finland.

De delt i gupper ,de som er på vidda og de som er ved sjøen

De bor i lavo

De er overtroiske.

De er som regel lave

Mange av de har samme fornavn og etternavn

Skrevet

De er egentlig ganske rasistiske overfor oss nordmenn.

Skrevet

Hmm-at de fleste bor i Oslo?

Skrevet

I våre dager er de fleste samer stort sett akkurat som alle andre nordmenn(i hvert fall er alle de samene jeg kjenner det), og de fleste av samene her i landet bor i Oslo.

Skrevet

Sitter vel ikke inne med vakent mye kunnskap, men kan jo slenge ut det jeg tror jeg vet:

- Det finnes (ihvertfall) tre ulike samiske språk i Norge: Sørsamisk, nordsamisk og lulesamisk.

- smaisk språk inneholder mange svært beskrivende og detaljerte ord for natur og naturfenomener.

- Joik er en viktig del av samisk kultur

- Bidos er festmat!

- Også mener jeg å ha hørt at det stedet i landet med flest samer er Oslo.

Skrevet

samer er jo normenn da^^ i hverfall en del av oss og våres historie

Skrevet

Det finnes samer i Norge, Sverige, Finland og Russland...

"Borris" betyr "god dag" på samisk?

Skrevet

"Mange av de har samme fornavn og etternavn"

?

Det kan jeg ikke komme på en eneste same som har.

Skrevet

Hehe, synes dere er ganske så opplyste jeg;-D Jeg er same og ja, jeg bor i Oslo;-)

Skrevet

De aller fleste av dem bor i byer rundt om i landet, de fleste i sør. De har vanlige jobber og bor i vanlige hus, som nordmenn flest. Noen få lever på tilnærmet tradisjonelt vis, dvs de driver med reindrift eller fiske (sjøsamer). De har ulike språk, til og med innad i Norge.

Skrevet

Ja, fikk vel de svarene jeg regna med.. men dere var ikke så ille altså.. :) Jobber som ungdomsjournalist sånn innimellom, for et samisk nettsted, og stoppa folk på gata i Oslo for å høre hva de visste om samer.. der kom det fram mye rart gitt.. :) Og helt sykt at folk i samme land tror det vandrer isbjørner nordpå.. da må jeg le! Virkelig le!

Men så er det sånn at alt som står om oss samer i skolebøker osv, representerer det VELDIG samiske, som reinsdyr, lavvo osv. Kan ikke si jeg ser så mye annet i media heller.. og alkohol! Det er ikke sånn at alle samer drikker hjemmebrent til frokost! :)

Så dere er på en måte unnskyldt, for dere lærer jo faktisk bare dette.

Men det finnes så mye mer enn Finnmark og rein. Jeg er same, bor i Bodø, og er ikke fra Finnmark. Nordsamer bor nordpå, lulesamer bor i for det meste Bodø og Tysfjord-område, og en del på svensk side og sørsamer bor som oftest i Trøndelag. Eller stammer fra, siden vi har for vane å flytte på oss, som alle andre.. :) Og jeg er faktisk ingen ekspert på samer, selv om jeg er same selv. Men iallefall, vi har tre skriftspråk her i Norge, de som nevnt over. Men ellers finner det flere grupper samer, men som desverre bare har muntlig språk.

Der jeg har vokst opp er det ikke vanlig med rein. En del av oss har lavvoer, men de brukes jo stortsett bare på sommeren, når man er på tur. Det finnes så masse forskjellige tradisjoner og skikker, så er egentlig umulig å si hva som er "mest samisk". Det er ingen som bor i lavvoer hele tiden. På vinteren bor jo reinsamer i hus, og kanskje i lavvo når de følger flokken på sommerbeite.

Så de fleste av oss er helt vanlige mennesker med vanlige jobber, og vanlige hus og vanlige interesser. Vi finnes ikke bare i mørke og korte utgaver, vi er også høye og blonde.. :) Og vi finnes også med vanlige øyne, selv om en god del har smalere.. :)

Skrevet

Jo, jeg vet at det går mange samer rundt uten språk og klesdrakt fordi fornorskningspolitikken var temmlig hard fra midten/slutten av 1800 og utover. Utover 1900 la en hel del mennesker fra seg språket, tradisjonene, livsstilen og klesdrakten og gikk fra å være lapp, sjøfinn, fjellfinn, u name it, til å bli rent norske. Samisk gikk fra å være hverdagsspråk, til hjemmespråk, til et språk man ikke engang lærte barna. For å melde seg inn i samemantallet, som gir deg rett til å stemme ved sametingsvalg, er et av kravene, såvidt jeg husker, om at dine foreldre eller besteforeldre har hatt snakket samisk/ hatt samisk morsmål - et annet er forsåvidt at du skal føle deg samisk ;) Jeg er en 180 cm høy same uten drakt, uten flokk, uten språk og fullstendig blottet for alle tradisjoner - det var en del av slekta, men ble fornorsket helt bort.

Noen samer er som vist på NRK, med store kniver, flotte kofter, store reinflokker som de flytter på vår/sommer og høst/vinter beite. De snakker samisk seg imellom, slakter, tilbereder og spiser rein, rein, rein. Og så er det sjøsamene, som ikke får like stor oppmerksomhet på TV.

Noen samer protesterer mye. Faktisk er det noen samer som protesterer mot alt, gjerne reindriftsutøvende samer. Og så søker de statsstøtte. Dessuten blir de aldri enige.

For dere som ønsker nærmere informasjon om samene anbefaler jeg Honningsvågrevyen, årlig. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...