Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 En link http://www.aftenposten.no/nyheter/article2755390.ece Hva mener dere? Skal man la være å gi pleie når en pasient nekter? Eller skal man tvinge pasienten til å bli stelt? Hva er rett og galt her? Vanskelig situasjon egentlig.. Ang demente (jobet på en dementavd) Så må man bare tvinge de, siden de ikke vet sitt eget beste..men hva med de som er i sitt fulle 5 ? Skal de tvinges? Eller gro fast som denne pasenten? Kom igjenn få igang en diskusjon nå Jeg selv aner rett og slett ikke hva jeg hadde gort i en sånn situasjon. Tatt det opp med pårørende? Eller legen kanskje? Noe hadde jeg nok prøvd å få gjort for å unngått en sånn situasjon..men ingen enkel situasjon dette..
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 TVANG er IKKE lov i Norge!!!! Man kan søke om bruk av tvang i nødstilfeller med autister o.l eller om personer er umyndiggjorte. Personale på sykehjem har ikke lov å tvinge pasienter til noe som helst bare så det er sagt
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 hva med demente da? Som har drete seg ut, og i tilegg tatt av bleia og klint drit over hele seg selv? Noen av de er ganske så tverre ang stell..skulle de bare gått sånn mener du? Visst de ble vrange og ikke ville bli stelt? Det er iallefall ikke mennesklig. hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Om du setter deg inn i saken ser du at tilregnelighet blir vurdert i slike saker.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Klare pasienter som ikke er umyndiggjort har rett til å nekte, selvom det kan få fatale konsekvenser (som her). De fleste demente er ikke fullt ut samtykkekompetente, så der mener jeg man må stelle dem, selvom de ikke alltid vil.
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Jeg syns det går en klar grense mellom demente og psykisk utviklingshemmede, og personer som er "klare". Jobber selv på en avdeling der de fleste er demente, og må også på enkelte beboere bruke en mild form for tvang for å få stelt dem. De beboerne som er svakt demente eller ikke demente, får i stor grad bestemme selv. Vil de ikke stå opp om morgenen, slipper de. De kan nekte å ta medisinene sine. Men jeg gjør selvfølgelig det jeg kan for å oppmuntre dem til personlig hygiene, matinntak og å ta medisinene sine. Men når det går så langt at det går ut over liv og helse syns jeg man bør sette igang alle tiltak, og kontakte både lege, pårørende og faglærte som har lang erfaring med dette. For det kan ikke være mye behagelig å ligge sånn og gro fast til madrassen.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Det er fortsatt ikke lov. Hilsen Anonym 17.09
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 En dement person har sjelden en virkelig sterk mening om at han virkelig ikke vil, det er ikke et bevisst valg. Sykdommen gjør at han reagerer annerledes. En dement kan man motivere og forklare, og overtale til å stelle seg. Det er noe annet når en klar person bare har bestemt seg for at dette vil jeg bare ikke. Uansett er ikke tvang lov, med mindre det er fare for liv eller helse.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Hvis man har den kompetansen man burde ha for å jobbe på sykehjem og kan litt om demens, så vet man at det som regel finnes grunner for at de ikke vil stelles. man kan lære seg å forstå disse og dermed jobbe med pasienten for å få den til å godta stell. Stort problem at det er så mange som jobber som ikke har peiling i det hele tatt! Hilsen anonyn 17.09 igjen
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Ja, selvfølgelig må man prøve med oppmuntring i stellet, men når pårørende og lege har gått god for "mild tvang", gjør jeg jobben min. Jeg gjør selvfølgelig det jeg kan for å gjøre situasjonen tryggest mulig, ved å bruke beroligende midler som f.eks musikk, og å ta meg god tid til å forklare hvorfor jeg gjør det, og at det er for å hjelpe beboeren. Men det hender at vi må droppe stell hos disse også, fordi vi ser at situasjonen blir for vanskelig for beboeren.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 HI her. Sånn var det der jeg også jobbet, man måtte rett og slett kutte ut morgenstellet for det ble for umulig. Men noen måtte vi ha "mild tvang" på ja, noe pårørende visste om.. Lirke og lure de til å få de stelt. Men noen ganger måtte vi bare gi opp. Men å tvinge en person som er ved sitt fulle 5 blir feil, men synes også det er feil å la de "gro" fast i madrassen også...
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 6. november 2008 #13 Skrevet 6. november 2008 Ufaglært, så jeg forholder meg til de beskjeder jeg får fra avdelingssykepleier om hvem som er godkjent for "mild tvang" og hvem som skal bestemme selv.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #14 Skrevet 6. november 2008 Og hvem godkjenner denne "milde" tvangen da? Tvang er tvang uansett
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #15 Skrevet 6. november 2008 hva hadde du gjort da, visst en dement hadde bæsjet på seg, tatt av seg bleie å klint utover seg selv og vegge..veggen kan man vaske, men hva med den demente som slår seg vrang og ikke vil..skal den bare gå sånn? Bare lurer jeg? For det har jeg selv opplevd flere ganger. HI
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 6. november 2008 #16 Skrevet 6. november 2008 Pårørende og lege. Mulig vi har litt forskjellige definisjoner på tvang. Med "mild tvang" mener jeg altså å utføre de aller viktigste delene av et stell - skift av bleie og rask vask nedentil. Alt annet kan unnlates. Da snakker jeg også om å kle på personen så h*n ikke ligger og fryser, om det så bare er å ta på sokker. Selvfølgelig beroliger vi beboeren så mye vi kan før, under og etter dette stellet, og følger nøye med på reaksjonene til beboeren så vi kan stoppe hvis det blir tøft for h*n.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #17 Skrevet 7. november 2008 Artkkelen gir jo fint lite info, da - men jeg synes det er merkelig at en pasient anses som samtykkekompetent, og samtidig bestemmer seg for noe slikt og at fylkeslegen synes det er greit.... Vanskelig å si hva jeg ville gjort i denne situasjonen, men sjansen er nok stor for at jeg ville insistert på et minimum at pleie. Man kan faktisk ikke la en pasient ligge på ryggen uten å bevege seg i flere år, slik det står i artikkelen. Hva var for eksempel grunnen til at pasienten ikke ville snus/stelles/vaskes? Jeg jobber med pasienter som ofte ikke vil snus/vaskes - og vi gjør det likevel, og det må gjøres. Det er helt uaktuelt på min avdeling å la pasienten avgjøre dette, om de er aldri så samtykkekompetente til vanlig. For helsepersonell synes jeg denne spesielle saken er et etisk dilemma av dimensjoner.
Reveenka Skrevet 7. november 2008 #18 Skrevet 7. november 2008 Oops, ikke meningen å være anonym med denne.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #19 Skrevet 7. november 2008 Her burde sykepleierne tatt affære.. Denne damen som grodde fast visste tydligvis ikke sitt eget beste.. Kanskje de som jobbet på pleiehjemmet burde pratet med pårørende etc? For å få de til å overtale henne.. Ekkelt. Tenk at hun grodde fast i madrassen! Grøss!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #20 Skrevet 7. november 2008 Hvis en pasient nekter å spise, skal man da la den personen sulte ihjel også da? Stell og vasking må til for sengeliggende pasienter, enten de vil det eller ei..
Guttemamma75 Skrevet 7. november 2008 #21 Skrevet 7. november 2008 Dette med tvang er en kjempevanskelig problemstilling for de av oss som jobber i helsevesenet.. Men det går et viktig skille her - om en person er samtykke kompetent dvs de forstår hva det innebærer å si nei til f.eks stell, medisiner osv så kan man IKKE under noen omstendigheter utøve tvang overfor disse uansett hva pleiere, sykepleiere, leger eller pårørende mener... Som i eksempelet til anonym 11:42 ; om en helt klar pasient nekter å spise kan man motivere og tilby mat, men man kan IKKE tvangsfore de under noen omstendighet!!! Om de har valgt å ikke spise så er det deres valg.. Når det gjelder personer med demens er det litt vanskeligere.. Men det er faktisk slik at man har uansett ikke lov til å bruke tvang uten at man har et tvangsvedtak. Det må man søke til fylkeslegen for å få og der skal det stå i hvilke situasjoner tvang kan benyttes (f.eks stell) og hvilken type tvang som kan benyttes (f.eks holde hendene fast).. Om man har en pasient som i HI's eksempel bruker å ta av seg bleien når han/hun har hatt avføring og kline det utover seg selv må man søke til fylkeslegen om å få bruke tvang i disse situasjonene.. Det syndes dessverre stoooort i helse Norge når det gjelder dette.. Pasienter bindes fast, holdes fast, lures i tabletter osv mange plasser og alt i beste mening - MEN det er ulovlig.. Ofte har det også med mangel på ressurser å gjøre, kanskje ville fru Hansen gå med på å bli stelt om den som skulle utføre stellet hadde god tid til å småprate og ta laaang tid på stellet istedet for å tenke på de 3 andre pasientene hun/han må få stelt før frokost.. Det eneste det kan stilles spørsmål om i denne saken som har vært i media er hvorvidt hun er vurdert til å ha samtykke kompetanse.. Hvem har vurdert det og har de kompetanse til å vurdere slikt. Kommer man fram til at det er korrekt at damen er samtykke kompetent mener jeg hun er i sin fulle rett til å gro fast i madrassen om det er det hun vil..
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #22 Skrevet 7. november 2008 Det finnes ingen unnskyldning for å bruke makt når pasienten er ved sine fulle fem, det er et faktum at noen mennesker er i stand til å se sin situasjon og livet samt helse i sin helhet som noe man forakter. Det er ingen gode grunne for å prøve å overtale mennesker som gir avkall på helsa til noe ennet. Dette er fundamenter i all etisk praksis når man jobber med såvel friske som syke. Sånn er det bare. Og jeg vil ha retten til å gro fast i madrassen dersom min livsforakt blir stor nok. Og for alle som ikke skjønner det så er dette med tvang versus ikke tvang allerede en tøyd grense i det norske samfunnet j.f psykiatrien med pinlig masse tvangsinnleggelser. Dette er jo et forum hvor fleratallet vasker seg i rompa etter at de har driti, sånn sett er det med dyp bekymring jeg ser på hva "hårresiende" innebærer i noens øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå