Monajenten Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Huff, det er litt merkelig. Men jeg har begynt å bli kvalm av oljen. Blir kvalm av å steke grønnsaker f.eks. i olje. I dag har vi kinesisk wok til middag og det er jeg egentlig veldig glad i, men nå orker jeg omtrent ingenting fordi oljen gjør meg kvalm. Skulle nesten tro at jeg var gravid hehe, men det er jeg altså ikke:-) Er det noe jeg kan bruke istedenfor, men som er sunt? Det er liksom det at maten blir så oljete jeg ikke orker. Og det hjelper ikke å bruke lite olje:-s
Gjest -<<- Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Kjøp deg en stekepanne/wokpanne som ikke behøver olje for steking? Eventuelt erstatt olivenoljen med en annen type olje. Olivenolje er jo temmelig mektig og smakssterk og i mange sammenhenger en dårlig stekeolje. Prøvd druekjerneolje?
Monajenten Skrevet 6. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2008 Nei det har jeg ikke prøvd (eller hørt om, hehe;-)) Ser det er en som foreslår rapsolje. Jeg har en sånn stående. Er det lite smak på den? Funker den bra som stekeolje?
Leona* Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 rapsolje, solsikkeolje, soyaolje... alle disse er nøytrale oljer, i forhold til olivenoljen som har mer smak, og ikke passer så godt til all slags mat
Monajenten Skrevet 6. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2008 Ok, takk for svar. Trodde olivenolje var bra til sånt, men tydeligvis ikke:-) Da får jeg teste ut rapsoljen neste gang. Men jeg "føler" liksom på meg at den er dårlig, hehe. Får satse på at det er lite smak på den:-)
Monajenten Skrevet 6. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. november 2008 Så bra:-) Er den så og si smakløs?
~sjiraff~ Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Ja, den er helt smakløs. Liker å bruke rapsolje bedre enn olivenolje. Kan brukes til alt, og smaker ikke noe )
Monajenten Skrevet 6. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2008 Åhh det var godt å høre:-D
PinkBabyDoll Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Raps er sunnere enn olivenolje til steking, for når olivenolje utsettes for sterk varme blir den like usunn som mettet fett (den blir transfett), altså det som en gang var sunt i oljen blir usunt... Rapsolje tåler sterkere varme før den blir transfett - opptil 180 grader tror jeg det er. Lykke til
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 6. november 2008 #14 Skrevet 6. november 2008 Hehe nesten litt godt å lese at det ikke bare er jeg som blir kvalm av olivenolje. Samboren min påstår at det ikke smaker noe, men jeg syntes det ødelegger alt:P Weee og hurra, det er ikke bare meg:)
Monajenten Skrevet 6. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 6. november 2008 Hihi Lisa, da kan vi lage mat sammen:-D (og jeg leste at du ikke er gravid heller:-P)
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 6. november 2008 #16 Skrevet 6. november 2008 Jeg steker grønnsakene i vann, jeg. Da blir de sprø og gode=) Skal jeg steke kjøtt bruker jeg bittelitt rapsolje eller margarin, eller steker det i stekeovn, i en stekepose så det ikke blir tørt. Da slipper man fettete mat=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå