Gå til innhold

hvordan fungerer aktiv sykemelding?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal kunne være på jobb når du føler deg frisk nok til det, og dra hjem igjen når det er best for deg. Når du er på jobb, skal du være et tillegg til den "vanlige" arbeidsstokken. Dvs. din vikar skal ikke sendes hjem når du er der, for du skal gå "oppå" vikaren. For arbeidsplassen skal dette være en liten bonus, for da har de noen timer hver uke med en ekstra person, selv om en del arbeidsplasser bare ser ulemper ved aktiv sykemelding.

Aktiv sykemelding er gjerne en overgang mot gradert sykemelding hvor du skal finne ut hvor mye du orker.

En slags arbeidstrening, på en måte.

Skrevet

Har selv hatt aktiv sykemelding de første to månedene jeg visste jeg var gravid, pga kvalme etc. Det fungerte veldig fint. Jeg skrev en avtale med arbeidsgiver som ble sendt til NAV (det kommer automatisk et skjema i posten - NAV er jo så glad i sånne...) der vi beskrev hvorfor jeg trengte aktiv sykemelding og hvordan vi tenkte opptrappingsplaner etc - masse tull de skulle ha svar på, men jeg begrunnet enkelt og greit det hele med at et svangerskap går over, så det så. Ringte dem for sikkerhets skyld også, og understreket nok en gang at det var en forbigående tilstand (mannlig konsulent som ikke akkurat hadde noen forståelse, men litt streng stemme fra min side gjorde susen;-)

Aktiv sykemelding gjorde at jeg kunne komme og gå litt ettersom jeg følte meg, og det gjorde veldig godt for selvfølelsen. Ingen så rart på meg når jeg kom litt sent på dagen, eller plutselig gikk hjem, grønn i trynet... Og jeg følte ikke noe press med tanke på tid eller prosenter etc.

Nå har jeg en fast 20% som gir rom om morgenen til trening, fysikalsk behandling, legetimer eller bare fred og ro - noe som gjør at jeg kommer greit gjennom arbeidsdagen ellers.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...