flypapir Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Vi skulle egentlig tilbringe helgen med min bror og hans datter. Nå har datteren fått brennkopper. De startet behandlingen i går, men hun har fått to nye i dag... Min bror lurer derfor på om de skal droppe besøket pga at jenta mi på snart 3år kan bli smittet. Jeg har ingen erfaring med brennkopper og lurer derfor på hva dere ville gjort? Er det best å holde seg unna eller skal vi ha en kjekk helg og risikere at min jente blir smittet?! Må legge til at de må reise fra St.holm for å komme seg hit og at vi ikke treffes veldig ofte...
Espoir Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Det er VELDIG smittsomt. HVis dere har veldig lyst til å reffes kan de bandasjere og plastre brennkoppene hennes veldig godt, og og vaske hendene og bruke neglebørste ofte, så kanskje datteren din slipper. Men brennkopper er noe herk.
flypapir Skrevet 6. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2008 Så du ville droppa det hele? Vi skal bo sammen hele helgen og disse to, små jentene henger sammen som erteris. Kanskje vanskelig å unngå smitte....:/
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Det kommer litt an på hvor på kroppen de sitter. Dersom det er på steder som lett kan dekkes over med klær og plaster bør det gå greit med god håndvask ofte og generell varsomhet rundt stell av koppene. Men det kan som sagt være noe skikkelig herk så dersom hun har i ansiktet eller på hendene ville jeg nok vurdert å droppe besøket. Hvor gamle er jentene da? Er de gamle nok til å forstå og følge forhåndsreglene for å unngå smitten?
flypapir Skrevet 6. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2008 Jeg vet bare at den hun hadde satt bak på låret, men hun har fått to nye i dag som jeg ikke vet hvor sitter. Min jente blir 3 år i januar og kusinen hennes er 3,5år... Spørs vel hvor flinke de er til å ta forhåndsregler..
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Det er klart veldig smittsomt. Men så lenge det barnet som har vannkopper er i gang med behandling + vasker sine hender godt så skal det gå bra. Har ei jente som er veldig utsatt for brannkopper. Første gangen hun hadde det hadde hun 12 store ekle kjøttsår over hele kroppen. Til slutt hadde alle i familien det. Men hun har hatt det mange mange ganger der etter, men da er det bare hun som har hatt det også. Kjempe flink å vasker hender - egentlig alle. Så desinfiserer eg vasken og hendene av og til. Er 2år siden vi alle hadde det - mens jenta mi på nå 7år har det fort opp i 5-6 ganger året. Så i grunn kan du gå på besøk så lenge dere tar forhåndsregler.
Anne-B. Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Jeg fikk streptokokkinfeksjon i halsen av å kun være i samme rom som mine nevøer, som da hadde brannkopper. Er man uheldig, smitter det veldig lett. Jeg hadde droppet det, i alle fall om jeg var gravid.
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Er det større farer for å bli smittet om en er gravid? Var du gravid? husker at mi hadde brannkopper i fjor da eg gikk gravid. Kanskje det var noe eg skulle tatt opp med min jordmor da den gang. Tenkte ikke over at det kunne være en risiko for meg. Gikk helt greit altså... Men til en annen gang kanskje. Greit å plukke med seg slike erfaringer.
Anne-B. Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Nei, jeg var ikke gravid. Skulle vel ha presisert at jeg ikke vet om det er noe risiko, og at jeg skrev det ut fra hva jeg antar. http://www.pasienthandboka.no//default.asp?mode=document&documentid=1616 Her står det ingenting om gravide, så regner med at det ikke er noen fare da. Likevel er det lurt å høre med fagfolk,
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 ok. Ja en vet selvfølgelig aldrig. Takk for link.
flypapir Skrevet 6. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2008 Jeg har sjekket ut at det ikke er farlig for gravide, så den er grei.. De bestemte seg uansett for å drøye turen til neste helg, og innen den tid er forhåpentligvis brennkoppene bortevekk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå