sunshine87 med spire :) Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Sannheten om strekkmerkene Redd for å få strekkmerker under graviditeten? Stålsett deg før du leser denne saken. Av Silje Gomnæs Publisert 5. nov. 2008 Graviditet er for mange synonymt med strekkmerker på magen, og mange føler kanskje at de ikke tør å vise magen sin etter at de har fått barn. Men kan strekkmerker egentlig forebygges og kureres? Vi har spurt tre hudleger. - Kan ikke forebygges - Strekkmerker kan ikke forebygges, fastslår hudlege, professor og overlege ved hudavdelingen på Rikshospitalet, Cato Mørk. Han forklarer det hele ved å sammenlikne huden med en strikk. Når du har strukket den langt ut over lengre tid, vil fibrene aldri trekke seg sammen igjen. - De elastiske fibrene i huden blir overstrukket, og dette kan ikke reverseres, sier han. Mørk har heller ingen tro på at det vil hjelpe å smøre inn magen med fuktighetsprodukter under svangerskapet. - Strekkmerkene oppstår i lærhuden, og kremer og andre produkter når aldri så langt ned, sier han. Hudlege Jens Roar Bjerke er enig med Mørk. - Dette er det ingenting du kan gjøre noe med, sier han. Heller ikke han mener at du kan gjøre noe for å forebygge strekkmerker mens du er gravid, og at det er helt tilfeldig hvem som får merker og ikke. - Det er bare snakk om flaks og uflaks, sier Bjerke. Håp i hengende snøre Men kanskje er det håp likevel? Skal vi tro hudlege og professor Thomas Ternowitz ved Stavanger Universitetssykehus, er det faktisk mulig å delvis bli kvitt strekkmerker. - Strekkmerker er vanskelig å forhindre hvis du bærer på mye vekt og huden strekkes mye. Men fuktighetskrem vil gjøre huden mer ettergivende. Det vil likevel ikke hjelpe hundre prosent, det er grenser for hvor mye huden kan strekke seg, sier han. Han forteller at det finnes behandlinger mot strekkmerker. Du kan få laserbehandling, som bygger opp strukturen i huden igjen. Han nevner behandlingene IPL- og fraksjonert CO2-laserbehandling som to alternativer som kan hjelpe deg å fjerne en del av strekkmerkene. Ved IPL-behandling stimuleres huden til å danne flere såkalte kollagenfibriller, som bygger opp huden igjen. Fraksjonert CO2-behandling innebærer at det lages små dype hull i huden og forårsaker kraftig dannelse av kollagen i huden.
Lillemus&mamma'n Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Der bekrefta du mine mistanker, gitt. Smører meg til den store gullmedalje, men det er mest fordi jeg er så tørr at jeg holder på å sprekke i overhuden, og det KLØR! Men strekkmerker tror jeg er så urettferdige at de rammer helt tilfeldig. Tror nok arv er viktigere enn miljø i denne sammenheng...
Gjest Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Er vell lite man kan gjøre ja... Jeg har smurt meg hele svangerskapet (mest for at jeg tenkte at det gjør det ihvertfall ikke VERRE), men strekkmerkene er kommet allikevel. Men uansett, det er jo deilig å smøre seg Så helt ubrukelig er det jo ikke.
leker og spa Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Helt uenig! Jeg mener at du kan forebygge masse ved å smøre under graviditeten.Selvfølig er det ikke alle som får det,men du gjør huden godt ved å smøre med olje. vanlig fuktighetskrem er ikke like effektivt. Jeg selger jojobaolje med e-vitamin som er super til å forebygge,og om du allerede har strekkmerker så bruk den jevnlig et par mnd og strekkmerkene blir mindre og mindre synlige. Bruk riktig produkt så er det utrolig hva som hjelper.Tove
♥ ♂ i 07, ♀ i aug 09♥ Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Stekkmerker kan ikke forebygges!!! Tenk selv da, det kommer jo selfølgelig på hvor strekt huden blir. Den kommer til å sprekke på et punkt. Jeg hadde enorm mage og fikk strekkmerker i siste uke før termin. Eneste som kunne ha forebygget det var at babyen kom 2 uker før termin.
BabyBlue Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 min kom 6 uker før termin...har masse strekkmerker jeg, de kom 2 dager før jeg fødte. Man sier også at når huden sprekker, legger det seg korn i merkene som gjør at hunden ikke kan strekke seg tilbake og de blir værende. Shit au...er ferdig med å se deilig ut, har mann, barn og alt nå så skal ikke klage )
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 leker og spa , du er klar over at strekkmerkene blekner over tid uansett ja? Forøvrig er jeg enig med forskerne som sier at smøring ikke har noe med strekkmerker å gjøre. Venninner har brukt lass av penger på dyre strekkmerkekremer og ikke hatt virkning, andre har droppet å smøre og ikke fått noe. Det er helt tilfeldig (evt genetisk) hvem som får det eller ikke.
Mortiletbittelitenurk Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Symes dere bare skal vente å se om dere får strekkmerker eller ikke jeg... De som ønsker det, kan jo smøre seg med oljer og kremer - og håpe at det hjelper. Og la de få gjøre det, uten å få nedlatende kommentarer fra hobby-hudspesialistene. Det er vel få her inne som faktisk er kompetente nok til å si at det ikke hjelper eller kan redusere sjansen for å få merkene...det er sikkert noe genetisk, og kommer an på størrelsen på babyen + antagelig like mange andre forskjellige faktorer, som det faktum at vi alle er forskjellige - og det er forskjellige ting som fungerer forskjellig på alle oss kvinner.
Gjest julefryd Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 EN TING MAN SKAL HUSKE PÅ ER ET FETT ER UELASTISK - JO MER FETT MAN HAR PÅ KROPPEN OG I LAGENE UNDER HUDEN, JO STØRRE SANNSYNLIGHET FOR Å FÅ STREKKMERKER. JO MINDRE FETT JO MER ELASTISK HUD OG UNDERFETT HAR MAN, OG SANNSYNLIGHETEN FOR STREKKMERKER ER LANGT MINDRE. SÅNN SETT KAN MAN FOREBYGGE STREKKERMERKE - MEN BØR KANSKJE BEGYNNE LITT I GOD TID :-)
Gjest Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 med første mann så smurte jeg meg MYE, flere ganger daglig med a creme. Og brukte olje i dusjen.. Men neida.. slapp ikke unna.. fikk en HAUG Med strekkmerker.. så nå md nr to.. gidder ikke stresse med å smøre meg.. Men etter fødsel så blir de mye mindre synlige da heldigvis..
Herkules Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Hobbyhudspesialistene? Det var et referat fra 3 dyktige hudleger hudspesialister Jeg kjenner dem alle 3. Det er definitvt tilfeldig. Jeg ha ikke fått strekkmerker og har ikke smurt. Det med fett har jeg ikke hørt før, syns teorien var litt rar. mulig det stemmer. Jeg selv er ingen sylfide men har ikke fått strekkmerker. Jeg har derimot strekkmerker fra min barndom da jeg vokste og brukte mye kortisonkremer og ikke minst var mye tynnere. Nå er jo selvfølgelig jeg min opplevelse nødvendigvis representativ Det er i alle fall mange tynne gravide som får strekkmerker så ja men mulig det er slik du sier
Gjest julefryd Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Om man er tynn eller kraftig, er jo ikke spørsmålet egentlig, men fettprosenten man har i kroppen. Er jo mange tynne med høy fettprosent... og motsatt... Er nok derfor vi føler det er så 'tilfeldig' hvem som får strekkermerker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå