Gå til innhold

Å bruke graviditeten som en unnskyldning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å være gravid er som sagt ingen sykdom. Men blir brukt ofte som påskudd til å sluntre unna ting. Vi som er gravide må for all del ikke bære noe tungt. Vi må sove masse. Det må tilrettelegges på jobben. Vi må sette oss ned å hvile. Med engang vi får hentydning til smerter,sykemelder vi oss. Alt for at den lille skal ha det bra..

Men hvor er hensyn til den lille når vi tar oss en sigarett? Springer på cafe`,drikker mye koffein(ja kaffe må man såklart ha selv om det kan skade)? Virker ut som noen velger det som passer dem selv best,ikke det som er det beste for fosteret..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Graviditet er ingen sykdom nei, men man skal uansett lytte på kroppen og ta det litt roligere enn ellers, spesielt langt ut i svk. Dette for å forhindre for tidlig fødsel egentlig. Ellers må en jo få leve som normalt, ikke noen unnskyldning for å ikke gå på kafe mener nå jeg og et par kopper kaffe for dagen skader ikke fosteret.

Skrevet

Godt eksempel: Jente som ikke kunne kjøre vannscooter fordi hun var to mnd på vei, men heller satt og røyka på stranda mens de andre var ute på scooter...

Jeg er enig med deg, men jeg tror du kommer til å få mye pepper nå fordi du ikke har nyansert mer.. ("ikke alle som er sykemeldt drikker kaffe og røyker", "Du vet ikke hvor vondt JEG har hatt det" osv) Og sikkert et par om at du skriver hentydninger til smerter, mens du sikkert mente antydninger. :-)

Men nå har jeg parert dem litt for deg, tror jeg :-)

Skrevet

Klart man skal lytte til kroppen. Men du snakker om å forhindre premature barn? Det er jo nettopp derfor man ikke skal ta seg en sigarett og være forsiktige med kaffe også! Av samme grunn! Så du poengterte vel egentlig bare det jeg skrev.. Hehe,mente antydning ja:) Og mener selvsagt ikke at ALLE gjoer dette,men kjenner til endel tillfeller. Enten er man gravid eller så er man ikke. Det er ingenting som heter halvveis gravid;)

Skrevet

Helt enig....Har klokketro på at vanlig aktivitet,- som man er vant til (både jobbmessig og treningsmessig) er bra for mor OG barn... Men man bør være forsiktig med å ØKE jobbmengde og man skal heller ikke ha som mål å bedre formen under svangerskap (men vedlikehold er bra).....

Er sikker på at det at jeg fortsatte å trene, til tross for at jeg kjente BL på gang, gjorde at jeg aldri fikk de store smertene..Jeg måtte legge om litt på HVORDAN jeg trente, men fant til slutt det som fungerte for meg... Legen sa jo rett ut at jeg bare kunne "legge meg ned og hvile" når jeg kjente det gjorde vondt,- DET hadde nok ikke hjulpet meg.... Og fysioterapi en gang eller to i uken er jo ikke trening, bare veiledning til HVORDAN man kan trene,- man børe trene HVER dag, men bruke de råd og triks man får hos fysioterapeut, da skal man de at det virker til langt flere enn hva det gjør nå....

Huff, ble litt selvsentrert dett nå ser jeg,. men altså, ENIG med HI :o)

Skrevet

zzzzzzzzzzz, nå er jeg såååå lei av å høre dette. Jada, du er flink du som går på jobb uten å være sykemeldt. Og for noen pyser og slabbedasker alle som blir sykemeldt er.. Det vet vi jo ettersom alle svangerskap er like..

På samme måte som jeg synes folk bruker smerter i rygg, nakke og skuldre som en unnskyldning.. Kunne ramset opp en god del medfødte skavnker som til tider fører til stoooore smerter. Men, vet du hva, jeg kommer meg da på jobb! Jo mer vondt jeg har, jo viktigere er det å "bevise" at jeg kommer meg på jobb

Tenk å bruke smerter som en unnskyldning.. (Og det når man bare har seg selv å ta hensyn til, ikke et lite barn i magen i tillegg)

Dette har jeg rett til å uttale meg om ettersom vi alle har samme smerteterskel. Har vi vondt i ryggen har vi alle like vondt....

Skrevet

Du har rett til å uttale deg,men du har misforstått innlegget mitt grundig.. ER ikke snakk om at de som sykemelder seg er pyser. Det er snakk om dobbelt moralen.. og hvis emnet kjeder deg,så trenger du ikke å svare:)

HI

Skrevet

Er jo like mye dobbelt moral at folk er sykemeldt pga ryggen , men springer på cafe..

Skrevet

Man skal faktisk være litt forsiktig med å generalisere..

Jeg er arbeidsnarkoman som egentlig har hatt et greit svangerskap. Har en jobb med meget høyt tempo. Og hvor det er svært viktig å være 100 % tilstede i det du gjør.

Kombinasjonen graviditet med mine fysiske "plage" gjorde at både lege og fysioterapaut ville at jeg skulle være sykemeldt fra uke 28.

Fikk ganske enkelt beskjed om at dette var feil tidspunkt til å "presse" kroppen ytterligere, og at jeg kom til å trenge krefter til å ta vare på den lille...

Derfor sykemeldt. Men, er ikke graviditeten alene som gjør det. Men svært få vet også om de fysiske skavnkene mine... Går ikke akkurat rundt og sutrer om dette til vanlig..

Så, ja dette kjeder meg, men provoserer meg også. For jeg kan lett bli oppfattet av de som "bruker" graviditeten.

Har ikke sutret for kroppen min før, og har ikke tenkt til å gjøre det nå bare for å forsvare hvorfor jeg ble sykemeldt når jeg ble gravid.

Selvfølgelig er det mange som bruker dette som "unnskyldning" men er myyyye for bruker som unnskyldning for å bli sykemeldt, ja ikke minst uføretrygdet..

Men greien er det at man vet ikke helheten i helsen til folk. Og jepp, jeg drikker kaffe :-)

Skrevet

Det er faktisk mange som bruker graviditeten som en unnskyldning!

En kamerat av meg er avdelingsleder og en av de som jobber under han var gravid. Hun kom på jobben og leverte sykmelding. Hadde blitt sykmeldt pga bekkenløsning. Helt greit det. MEN, hun hadde gått 6 km for å levere sykmeldingen, skulle gå 6 km hjem igjen, med en bikkje i bånd festet rundt livet.. Har hatt bekkenløsning selv, og det hadde aldri jeg klart i hvert fall!!!

(Som kameraten min sa etterpå, hun har jo ikke noen god arbeidsmoral, og da vil jeg ikke ha henne på jobb heller, så det er kanskje like greit...)

Synes bare dette er et godt eksempel på de som "misbruker" graviditeten.. Sier ikke at alle gjør det, men det er faktisk mange som gjør det..

Gjest Sauen ruger for harde livet
Skrevet

Det finnes nok av dem som utnytter det å være gravid for å bli sykemeldt. og svangerskap er ingen sykdom. Men så er det de som får så store plager pga svangerskapet (f.eks hyperemesis, bekkenløsning osv) at de ikke klarer å fungere på jobben, og ikke har mulighet for tilrettelegging.

Jeg var selv sykemeldt i forrige svangerskap, men denne gangen håper jeg å klare meg så lenge som mulig. Jobber nå i en mye mindre stilling enn jeg gjorde sist, og jeg tror det også hjelper godt på.

I tillegg er det jo de som blir sykemeldt pga fare for prematur fødsel osv.

Men det å sykemelde seg for så å løpe rundt og klare "alt" det man ikke klarer på jobb blir jo klart unnasluntring. Det er jo heller ikke bra å røyke, eller å drikke overdrevent mye kaffe, i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...