DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Ett lite spørsmål? hvor ofte tarman disse testene? vet at jeg var negativ da jeg tok det i begynnelsen av sv.sk.(lurer på om jeg tok en i 2.trim. også) er i uke 33+4 nå.. (man har jo ganske sikkert ikke fått det nå heller, men...) evt. hvor stor skade kan det gjøre på ungen nå på slutten? noen som vet? nå er det vel ikke stor fare for abort og sånn? kom plutselig på og tenke på dette..
Babyønske �� Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Man skal vel ta en i hvert trimester. Jeg fikk ikke tatt den i 2. så det ble tidlig i 3 i stedet for, om jeg skal ta en til vet jeg ikke. Det er faktisk ikke en rutineprøve en gang. Jeg har jrodmor og lege på forskjellig plass, to forskjellige fylker faktisk. Og jordmor kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle ta prøvene i det hele tatt. Og mente mitt legekontor(evt kommunen) måtte være med på et prosjekt/screening eller noe sånt. Tror i det hele at sjansen for å bli smittet i Norge er mikroskopisk liten. Jeg har f eks hatt katt hele livet, styret mye med andre katter. Og var myyye ute i mark og skog som barn og hadde mye kontakt med forskjellige dyr. Har f eks vært vant med hjemmeprodusert spekemat, spist grønnsaker direkte fra åkeren med jordrester på. Og når jeg til nå ikke er blitt smittet så kan ikke sjansen for å bli det de får mnd jeg går gravid være særlig stor. Jeg tar allikvel mine forholdsregler og er forsiktig med de potensielle smittekildene. Her kan du lese mer: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php
saltogpepper Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Jeg kan ikke huske å ha tatt eller fått tilbud om å ta noen tester på toxo i det hele tatt. Men går ikke rundt og bekymrer meg for det så mye heller - har unngått all mulig mat som kan gi det. Tror ikke det er normalt at man tester seg så mye for dette, i hvert fall ikke rutinemessig i forbindlese med svangerskapet?
Collette Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Jeg tror det er vanlig at man tar en på førstegangskontrollen hos legen. Ellers er det ikke noe rutine for dette. Det er veldig liten sjanse for å bli smittet i Norge, men hvis man har vært ute og reist bør det tas en blodprøve to-tre uker etter hjemkomst.
WPW Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Det er ikke en rutinetest for gravide i det hele tatt. Jeg måtte mase meg til det på undersøkelse fordi vi var i Mexico på ferie i uke 7-9. Har ikke tatt flere tester heller.
Giinaღ Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Har jeg aldri tatt. Jordmor sa de ikke hadde rutine for dette med mindre man hadde vært gravid i utlandet... kanskje det kunne vært greit med en sjekk?
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 6. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2008 åja, såpass ja.. det var vel egentlig det jeg tenkte.. men greit å spørre, sånn at man er sikker!!=) har hatt katt jeg også, spiste vel jord i b.hagen.. hehe=) det gjorde jeg vel ikke.. men, ja.. da vet man ihvertfall det!=)
Squirrel79 Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Tror ikke du har noe å bekymre deg for nei. De sjekket første blodprøven min som var negativ. Tok en ny test for en uke siden, og skal visst ta en til før fødsel. Jordmora mumla noe om at hun ikke helt huska hvorfor hun skulle teste meg tre ganger, men kom vel fram til at det er fordi jeg bodde 7 år i england. Uansett virker det bare som rutinetest, og det virker ikke som det er noe som er vanlig å gjøre. Er jo som dere sier, veldig liten sjans for å bli smitta i Norge.
saltogpepper Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 Nå blir jeg plutselig i tvil her. Har bodd mange år i England, Frankrike og Tyskland før jeg ble gravid - skal det ha noe å si da? Mens jeg har vært gravid har jeg vært på ferie i Frankrike, men var ganske forsiktig med hva jeg spiste der. Spiste litt salat , men den var veldig godt vasket. Bør jeg teste meg? Har ikke spist noe kjøtt som ikke var gjennomstekt eller spekemat eller rå fisk i hele svangerskapet, har ikke vært i nærheten av katter eller jord heller... Lege/jordmor har ikke sagt noe om at jeg bør sjekke toxo...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå