Gå til innhold

kollekiv trafikk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir sååå sint!!

jeg kommer inn på en t-bane/buss, det er helt fullt, og vi er kanskje 4-5 stk som må stå... jeg er 32 uker på vei, så man ser godt at jeg er gravid, men INGEN reiser seg!! ikke en kjeft... jenter (og gutter) på 16-17 år sitter der og hører på musikk, later som om de ikke ser meg!! til og med stakkars gamle kona må stå! og det verste er at dersom hun hadde hatt en sitteplass, ville hun reist seg for meg!

herregud, for en høflighet på folk.. jeg blir skikkelig provosert.. jeg er neste den eneste som reiser meg for eldre, og jeg er 32 uker!! åh, nei, skulle ønske jeg var født for 40 år siden, da ungdommen fortsatt hadde dannelse og respekt for andre...

åååå, det var skikkelig godt å få det ut!:o) og nei, jeg tør ikke si noe i selve situasjonen,jeg er veldig pingle sånn sett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler ikke at dette er et problem som kun omhandler tenåringer. Jeg blir like oversett av godt voksne busspassasjerer. Et par ganger i det siste har jeg kommet for sent på jobb fordi bussen er stapp full, jeg er gravid med bekkenløsning og under 1.60. Jeg når derfor ikke hempene i taket, jeg når dem, men da letter jeg i svingene. Ingen flytter seg hverken fra seter eller stengene en kan holde seg i. Jeg tør ikke stå midt i en folkemengde uten noe å holde meg i, så da venter jeg på neste.

Skrevet

Ta det foresten ikke for gitt at de gamle reiser seg for deg, en hver er seg selv nærmest.

Skrevet

nei, jeg veit at generelt alle er dårlige på å reise seg, men måtte bare dra et eksempel..

jeg skjønner ikke at det er mulig, jeg hadde følt meg kjempedum, dersom det var meg som satt der og lata som ingenting...

Skrevet

jeg må si at jeg før jeg selv ble gravid, var jeg ikke klar over hvor tungt det var.

Å tanken har aldri streifet meg at man faktisk bør reise seg for gravide også, for har altid gitt plassen til eldre og barn. For jeg syns ikke barn skal måtte stå heller.

Det er faktisk vi som foreldre som må lære barna våre dette med at det er tungt å være gravid selvom det er 100% natulig og ingen sykdom, å at man reiser seg for eldre, å da fungerer det best å praktisere det, i stede for bare å snakke om det.

Selvfølgelig reiser man seg ikke opp å lar ungen sitte vedsiden av en fremmed eller tar med ungen og står også, men reiser man med flere voksene, så får en reise seg så unga ser, at slikt gjøres det bare.

Men jeg ville spurt jeg da, om noen kunne flytte seg. Er ikke værre.

Må også legge til at det er mange eldre som mangler dannelse og respekt, er ikke skjeldent jeg har fått et hånelig, "det skulle bare mange" og et sturt blikk når jeg gir sete mitt til en som er eldre, (jeg spretter opp med en gang også, så er ikke som jeg venter å ser om noen andre gjør det)

istede for et smil og eventuelt et takk som er normal høffelighet.

Skrevet

eldre kan være skikkelig motbydelig de også ja! Har en bestemor av den sorten... hehe..

ja, selvfølgelig er det foreldrene som skl lære dem dannelse, men herregud da, en plass går streken!! Har ikke foreldrene lært dem dannelse, og det kommer en mann med krykker inn på bussen, da skriker jo all fornuft at han skal få sette seg??? uansett hva foreldre har lært dem eller ei... dette er noe som bor i alle mennesker, og ikke bare dem som er blitt tillært det...

dessuten, når det først er noen som reiser for meg, ser de andre, som ikke har reist seg for meg, på meg med slike "åh, det var nok godt du fikk sitte, beklager at jeg ikke reiste meg, men..."-øyner.. (høres veldig mye bedre ut når jeg sier det høyt;) )s alle vet hva som er riktig, men gidder rett og slett ikke. det er DET som er mest provoserende..

Skrevet

Jeg er helt enig med deg at det er helt motbydelig at folk kan oppføre seg sånn, de burde skamme seg!

Men jeg er uenig med HI og de som skiver inn at det er dagens ungdom generelt det er noe galt med. Det er et byfenomen, og det er storbyen som sosialt fenomen det er noe galt med.

Man leser og høres stadig om folk som dør alene i leilighetene sine, mens naboer egentlig har hatt mistanke om at noe er galt, siden tven har stått på om natta og postkassa flyter over.

Folk får epilepsianfall på gata i Oslo, men folk viker unna istedenfor å hjelpe. For det kan jo være en ekkel narkoman som kommer til å smitte dem med noe.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, men har de siste ti årene bodd på to forskjellige småsteder i nord-Norge. Her kunne noe sånt aldri skjedd. Folk møter blikket ditt når du kommer inn på bussen. Ikke bare det, de sier gjerne "hei" også, og smiler.

Naboer kommer over med plastposer fulle av klær som ungene deres har vokst fra, fordi de har sett at du har unger som kan arve dem.

Kollegaer og naboer tilbyr seg å hjelpe med pass av unger, flytting, kjøring hvis bilen din må på verksted.

Jeg opplevde det samme som deg HI, jeg var "hjemme" i Oslo for å føde på Ullevål, fordi jeg hadde et komplisert tvillingsvangerskap som måtte følges opp der den siste mnd. Der sto jeg på t-banen høygravid med tvillinger (du kan jo bare tenke deg magen), og opplevde akkurat det samme som deg.

Har bare én ting å si; la oss motvirke sentralisering, bevare den spredte bosetningen vi har i Norge - verne den utrolig verdifulle mellommenneskelige kulturen vi har i bygde-Norge!

Skrevet

ok, har nok ordlagt meg litt uklart dersom du oppfattet det slik:) ungdommen var bare for å dra et eksempel... det er stor forskjell på alle, men en ting er klart:) norge er et kaldt land.. folk ser heller ned og isolerer seg selv, istedet for opp og være hyggelig og bidra til et bedre miljø..

ja, jeg kommer også fra en lien bygd på vestlandet, og er flyttet til oslo.. nå flytter vi tilbake til bygda mi.. hurra!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...