mortilgutt Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Det er IKKJE greit! Eg trur ikkje me har noko anna oppfatting av det enn det som er i norsk lov. Den gjeld for oss og! Sjølvsagt så er det SIKKERT andre osm har andre synspunkt på det, men eg syns ikkje det er greit!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Kristne som ikke kristne har IKKE lov å gi barna ris hverken fysisk eller psykisk! Å gi ris er maktmisbruk og er bare utløp for eget raseri. Man må bare gå og trekke pusten ett sted og heller ta de viktige samtalene på sengekanten om kvelden. Barna får ikke respekt ved å bli slått, de bare blir redd deg og begynner å gjøre ting av frykt istedet for oppbygging av et godt selvstendig menneske.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Men noen kristne mener jo at det står i bibelen at man skal straffe på denne måten (tukte). Hvordan forklarer dere dette? Med at tidene har forandret seg?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Nei, med at disse "noen" stort sett bor i USA og har diverse andre skrudde meninger i tillegg.
Lillemus&mamma'n Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Ja, i USA er man jo nesten "nytenkende" og radikal dersom man sier at barn ikke bør straffes fysisk! For 15-20 år siden kom det et "Vakttårnet" der det sto at foreldre kunne og burde slå sine barn som straff. Da ble det ganske så månelyst, og de fleste kristne kirker i Norge gikk aktivt ut og sa at dette var noe de tok avstand fra. Nordmenn generelt har vel for lenge siden gått bort i fra at fysisk avstraffelse er ok, kristne som ateister. Heldigvis!
mortilgutt Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Det så trist at ordet "tukt" vert gjort likt med det å slå. Det er sant at det står om å tukta i Bibelen. Når eit barn er ulydig så må ein verta strenge med dei. Me tuktar dei med ord og med å gje dei konsekvensar for det dei gjer slik at dei skal læra å bl.a å ha respekt for foreldrene sine. Då meiner eg ikkje frykt, men at det får ein konsekvens når ein gjer i mot det mor og far seier. (Desverre så er det ikkje alle foreldre som klarer å vere konsekvente i forhold til det dei seier og det dei gjer. Det skaper utrygge og "vanskelege" born.) Det barnet oppfatter når mor og far er konsekvente etter barnet har gjort noko galt.....det dei føler då er smerte. Dei får det vondt og dei gret. Dét er tukt! Så: DET ER IKKJE GALT I Å TUKTA BORNA SINE!!!! Men det ULOVLEG å SLÅ borna sine!!!!!!!!!! Det med å vera konsekvente gjeld ALLE; muslimar, humanetikarar, Jehovas Vitner, ateistar, kristne eller kva tru ein har.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #8 Skrevet 7. november 2008 Signerer ny-som-mor her.. Hvis man går til grunnteksten i Bib. så ser man at ordet TUKT ikke har noe som helst med å slå og gjøre. Det står feks. "i tukt og formaning". Med andre ord at man formaner og snakker til rette feks. Voksne kan også tuktes hvis de ikke følger Bib. prinsipper, men man står da ikke og banker dem bak er hjørne?!?! Det er riv ruskende galt å slå barna sine, om det er en liten klaps eller ris. Det gjelder alle, uansett! Hilsen Jehovas Vitne
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 for 15-20 år siden så var det heller ikke ulovlig i Norge å rise barna sine i Norge.. Den loven kom når jeg var liten husker jeg. Det rettferdiggjør selvfølgelig INGENTING, det var like galt da, men tidene har forandret seg. Fra å kunne ta i barnet for 15-20 år siden, er det nå nesten umulig å være streng og fysisk ta barnet vekk fra situasjonen uten å bli beskyldt for å mishandle det..
Lillemus&mamma'n Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Jeg skal ikke si at jeg er 100% sikker på når den loven kom, men jeg tror faktisk det er mer enn 15 år siden, kanskje også mer enn 20. Du har fortsatt lov til å gi barn et smekk på hånda eller et lite dask på rompa (det er faktsik helt bestemte regler for hvor det er lov å daske). DEt er ikke sånn at du blir fratatt barna fordi du ga dem et dask på rompa eller et smekk på hånda for at de ikke skulle gjøre noe som var til fare for dem selv eller andre. De fleste har vel gjort _noe_ som ikke bare innebar å snakke til barna sine (smekk på hånda, trukket i en arm), men det er vel ikke det som gir varige mén og sjelelige sår? Jeg vil ikke uttale meg for mye om hva som er rett og galt ift dette (selv om slag, spark og stygge ord selvfølgelig er helt uaktuelt!), siden mitt barn ikke er født enda. Man ser jo for seg at man ikke skal heve stemmen til barnet sitt engagn, men jeg har sett nok av snille, greie barn som i enkelte situasjoner blir fryktelig vanskelige å hanskes med, til å skjønne at innimelleom er det ikke bare lett å la være å kjefte.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Nei, skal ikke si 100% når den loven kom jeg heller.. Men husker at det ble spøkt med hjemme at nå måtte vi dra på ferie til Danmark for å få ris, for der var det fremdeles lov.. Var jo bare tull selvfølgelig
mortilgutt Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Eg fekk smekk på handa mi og teken hardt i i armen, men har ikkje teke skade. Det var ikkje det som var vanen. Hadde eg BERRE fått det så hadde det vore skadeleg, men det var "siste utveg".....viss de forstår....
Anonym bruker Skrevet 9. november 2008 #13 Skrevet 9. november 2008 Hva mener du? At det var siste utvei å dra ta deg hardt i armen? Hva mener du med at om du "bare hadde fått det"?
mortilgutt Skrevet 10. november 2008 #14 Skrevet 10. november 2008 Skjøner ikkje at det var så vanskeleg å forstå.... men det eg sa: At det var siste utveg...... når det ikkje nytta med det foreldrene mine SA! At det er skadeleg når det var berre hadde fått det...... Det er skadeleg når det er VANE å slå i staden for å snakka med borna. DÅ er det skadeleg. Beklageer at eg ikkje forklarte meg godt nok. Håper du forstår no!
Gjest nanny carrie 3pp etter 2sa Skrevet 10. november 2008 #15 Skrevet 10. november 2008 Det tror jeg ikke på!!! Jehova hater vold og fysisk avstraffelse!! Hvor får du sånt fra?!?! Jeg har ALDRI lest noe sånt i Vakttårnet og kjenner ikke en SJEL som mener man kan slå barna sine innenfor Jehovas Vitner!! Så råttent å spre sånne rykter!!!
mortilgutt Skrevet 11. november 2008 #16 Skrevet 11. november 2008 Eg er HEILT enig, og når eg les det eg har skrive så forstår eg at du reagerer!!!! ....eller så har du kanskje ikkje lese lenkene mine tidlegare??? Eg meiner IKKJE at me skal slå dei. Her er det snakk om å ta dei litt hardt i armen (utan at det er merke etter fingrar) og gje dei eit klaps på handa, også DET utan at det gjer merker. EG HAR ALDRI!!!!! HATT SOM HENSIKT Å GJE UTTRYKK FOR AT DET ER GREIT Å SLÅ EIT BARN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eg vil GJERNE høyra om den mor eller far som ALDRI, og då meiner eg ALDRI, tek barnet sitt litt hardt og bestemt i armen når det ikkje vil oppføra seg! Han eller ho fins ikkje! Eg kjem ALDRI til å gå lenger enn det eg har beskrive over. Så igjen, nanny carry...... beklager at dette ikkje kom godt nok fram i sist innlegg, men eg har skrive ganske mykje om dette tidlegare i lenka. Så kanskje du forstår betre om du les dei andre og? Eg var faktisk den første som svarte på lenka her, og gjekk VELDIG klart ut med at det ikkje er greit å slå, verken for kristne, muslimar, ateistar eller kva du kallar deg! Håper dette var eit oppklarande svar. Ha ein god dag!
Gjest nanny carrie 3pp etter 2sa Skrevet 11. november 2008 #17 Skrevet 11. november 2008 Hei ny-som-mor! Det var til mammanutt og ikke til deg :-) Det er jo helt vilt at mammanutt mener det står i vakttårnet at man skal slå barna sine, når Jehova HATER vold, så er det ikke sånn at han plutselig syns det er ok å slå barn. Tukt har INGENTING med vold å gjøre. Jeg er sjokkert over din manglende kunnskap om Jehovas Vitner og vakttårnet mammanutt , men folk flest er jo lite opplyst om dette, så.. En kristen som slår, en voksen eller et barn, er IKKE kristen!!!! ny-som-mor: Jeg må også ta jenta mi i armen og ta bort hånda hennes, det er jo ikke vold, eller tukt. Det er jo bare å fjerne de fra potensiell fare/ting de ikke har lov til. Man slår jo ikke barna sine! :-) ÆRLIG TALT, INGEN kristne kan si at det er OK å slå barna sine.. Da bør dere kanskje begynne å lese bibelen istedet for å kalle dere kristne........... så finner dere fort ut at man ikke skal slå noen!!
mortilgutt Skrevet 11. november 2008 #18 Skrevet 11. november 2008 Takk! Det var godt å høyra at me er enige!!! Kanksje det kan vere lurt å sei kven ein kommenterer.... er det rart eg trudde du meinte meg? ....bare sånn litt på minning til oss alle..... så slepp ein slike misforståelsar.
Gjest nanny carrie 3pp etter 2sa Skrevet 11. november 2008 #19 Skrevet 11. november 2008 Jeg svarte på innlegget hennes, det ser du på hakkene på innlegget, men systemet her er jo helt tullete så man ser jo ikke det om man er litt ny her ;-) Men du har jo ikke nevnt vakttårnet!! :-)) Ja, jeg tror uansett de fleste er enige om at vold er en uting.:-)
Lillemus&mamma'n Skrevet 11. november 2008 #20 Skrevet 11. november 2008 Du kan tro hva du vill, nanny, men jeg husker godt at min far var helt i harnisk over artikkelen som hadde stått i Vakttårnet. En liten stund etterpå kom noen fra JV til oss for å misjonere, og far holdt på å gå ut av sitt gode skinn da han så at de hadde med seg en liten gutt. DEter mange år siden, så kanskje du var for liten til å kunne lese, men jeg husker oppslagene i aviser og på TV. Det var diskusjoner på tv og greier, flere andre kirker som endelig fikk satt seg på sin høye hest og hevet seg over JV. Det var nummeret før Børre Knudsen gikk ut og sa at JV burde skamme seg (han gjorde selvfølgelig ikke det, den mannen er jo satan i menneskeskikkelse). Nå kommer det jo også et tillegg til loven, og klaps blir også forbudt i Norge. For de fleste av oss har vel ikke det noen betydning, regner jeg med, fornuftige mennesker slår jo ikke barna sine uansett : )
Lillemus&mamma'n Skrevet 11. november 2008 #21 Skrevet 11. november 2008 Vil gjerne klare opp et par ting: Jeg har ingen spesielle motforestillinger mot jehovas vitner, nanny. Kjenner flere vitner, og har snakket mye med dem om deres holdninger om div ting. Skal innrømme at jeg ikke leser Vakttårnet, men artikkelen jeg snakker om, har altså stått der. Tror faktisk Jehovas vitner i Norge gikk ut og sa at det var en glipp at den artikkelen hadde kommet med i den norske oversettelsen, den var ment for det amerikanske publikumet (som vi har snakket litt om før i denne tråden). Jeg sprer IKKE falske rykter! Skal ha meg frabedt å bli kalt løgner, selvom jeg ikke er religiøs har jeg da moral!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #22 Skrevet 16. november 2008 http://www.nrk.no/nyheter/1.6311420 Synes dere skal sjekke denne linken og se hva barneombudet sier om pastor Torp for tiden... Nok en satans mann i kristen bekledning (Torp, altså)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå