Tøysetipp Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Inspirert av luksusfellen.. Jeg kan nesten ikke begripe at går an, men det er dyrt å være fattig.. Spesielt når det tilbys rådyre forbrukslån til mennesker man vet vil gå konkurs av det. Tror selv jeg er økonomisk av meg. Eller jeg vet. Det har vært trangt økonomisk her av og til også, men jeg bruker sjeldent av sparepenger eller tar opp skyhøye forbrukslån/kreditt. Jeg har heller ikke gjeld. Men, jeg må innrømme at jeg ikke lager matbudsjett og handler stort sett det jeg ønsker innen dagligvarer..
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Jeg er fantastisk uøkonomisk, eller: jeg er flink på økonomi i teorien, men det skranter når det kommer til praksis... hehe:) Jeg kan ikke fatte hvordan man kommer opp i slike situasjoner som luksusfellen da, for selvom jeg ikke er så flink til å ta vare på pengene mine har jeg da blitt utstyrt med en viss sans for sunn fornuft.
"husmor"med lille Nora Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 vi er økonomiske.. vi har ikke budsjett, men handler på tilbud, prøver å handle ca 1 gang i uka. tar ikke lån, har ikke kredittkort. vi har ikke lån, gjeld. sparer litt penger i mnd. (litt usikker på hvor mye, sambo som har oversikten der)
Mamma til to tette Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 I følge min mann: nei! I følge meg selv: tja... Dvs jeg har aldri hatt inkasso, alltid betalt regninger i tide, ingen lån, t.o.m betalt ut studielån før tiden og lever ikke over evne, handler fremdeles på kjedebutikker selv om lønnen har økt mye de siste årene. Men jeg er ikke flink til å planlegge, sparer kun i BSU og føler at penger er til for å brukes. Har ikke alltid oversikt over mye som står på konto. Jeg har lyst til å bli flinkere men synes det er så kjedelig....og har en veldig økonomisk mann som elsker tall og som har full kontroll. Han forteller meg hvilke utgifter som kommer og jeg bare nikker. Skal skjerpe meg...til neste år
Meg + 2 prinsesser Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Jeg kunne nok vært litt mer økonomisk av meg til tider, men er man uøkonomisk om man har gjeld assa? For gjeld har vi nok av,men vi har også et stort hus som vi betaler på.
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Vi har ganske mye gjeled under det vi strengt tatt kunne håndtert for å ha muligheten til å velge mindre jobbing e.l. noen år når barna er små. Vi ser alltid på tilbud når vi handler inn ting. Eks nå når vi skal restaurere huset så kom samlet pakke på 70 000 kr mindre ved å hente inn tilbud... Mat er vel kanskje der vi unner oss litt ekstra uten å tenke så mye, men generelt spiser vi fornuftig og vanlig, god, billig mat så ser ikke problemet om vi bruker 1000 på "unødvendig mat" i mnd... Vi ønsker oss ny (ere) bil men ser at vi nå skal prioritere huset slik at vi kan jobbe inn og betale ned det vi restaurerer nå og så gjøre feridig resten av huset om 5 år uten å ta opp mer gjeld... så får vi heller bytte bilen da når det faktisk trengs når vi har 3 istedenfor 2 barn e.l...
Tøysetipp Skrevet 6. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2008 Neida, det er du ikke. De fleste har hus, bil etc. man betaler på. Jeg kunne jo tatt opp lån og levd lavida loca lizzm. Slik som de i luksusfellen..
Gjest Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Vi er vel normalt fornuftige når det gjelder økonomi. Vi låner ikke mer enn vi klarer å betale. Sparer når vi har anledning til det, tenker framover og ikke bare i nuet. Om vi ikke har direkte et budsjett, så har vi god kontroll og vet hva vi kan bruke og har godt system på det slik at vi sover godt på natta og ikke har noe utestående.
Gjest Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Klart vi har gjeld. Vi har jo hus og bil, men likviditeten er god og renta skal gå MYE opp for at det begynner å skrante. Ellers er jeg alltid sparsommelig, i allefall på mine vegne. Kjøper så rimelig mat jeg kan (som ikke er ferdigposer/halvfabrikata/mye bearbeidede varer, basta!). Ser jo at det hadde vert mye å spare å leve på kun Toro tomatsuppe, men det er jo bare søppelmat, så her skal det være krise før det kommer i hus. Ellers så tenker jeg meg som "økonomisk".
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Jeg prøver å være så økonomisk som mulig ihvertfall... vi har litt gammel kredittgjeld (ca 20 000), men den driver vi og betaler ned på. Jeg HATER det og skal aldri ta opp et kredittlån igjen i hele mitt liv! Det er jo mye kjekkere å spare til det man vil ha enn å kjøpe det og så sitte og betale på det i evigheter... På matbudsjettet er jeg flink=) skriver alltid middagsliste og handleliste, handler en gang i uka. Min konto går til regninger, hans konto går til billån, forsikring og forbruk. HAr lagt inn fast trekk til huslån/billån/regningskonto på lønningsdato, så dette går ut med en gang. Da er det mye lettere å ha oversikten, fordi vi vet at det som er igjen på konto faktisk kan brukes... Har til tider litt postkasseskrekk, men guuud så deilig når alle regninger er åpnet og betalt! Jeg får helt fnatt av ubetalte regninger, men er konstant redd for inkasso og skyhøye regninger... hehe=) bruker lite penger på meg selv egentlig, og handler som regel klær på salg. Spesielt nå som jeg etter fødselen har hatt litt for mange kilo å bli kvitt, og nå som jeg er gravid igjen. Vil heller ta meg en skikkelig shoppingrunde for å belønne meg selv når jeg har gått ned de kiloene jeg vil ned igjen=) Eneste vi burde sluttet å bruke penger på er egentlig å spise ute. Blir ofte til at jeg kjøper meg en baguett e.l. når jeg er på vei til senvakt fordi det er midt i middagstider... Svært dårlig på å smøre matpakke...=P
lille sprelle Skrevet 6. november 2008 #11 Skrevet 6. november 2008 Jepp! Det har blitt en vane å være økonomisk og er svært bevisst om jeg tar meg råd til noe ekstra. Men jeg har jo råd til å ta meg råd til da... og det er fordi jeg har vært økonomisk så lenge jeg kan huske nesten. Det har jo gjort at jeg nå er heldig stilt økonomisk - min egen fortjeneste og det er det mange som er misunnelige på! (DU er så heldig du!) men jeg har ordnet det helt selv uten noe form for kausjonister til første hjem osv osv osv . Synes mange av og til tror det er hell om man gjør det bra økonomisk og ellers. Det er sikkert noen som er "heldige" og har "flaks", men veldig ofte ligger det faktisk en god del arbeid og tankevirksomhet bak!
cherry coke Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Tja..Har allitd penger til å betale alle reginger og sitter alltid igjen md en god slant til overs.Føler meg blakkom jeg har under 3000 på brukskontoen. Sparer litt til meg selv og en god del til jenta mi.
Mille** Skrevet 6. november 2008 #13 Skrevet 6. november 2008 Ja, jeg har alltid vært økonomisk av meg, sparte ukelønnen for å kjøpe meg noe jeg hadde lyst på, i motsetning til min søster som sløste vekk pengene med det samme hun fikk dem. ;o) Er gift med en økonom heldigvis, så her blir det aldri tatt forbrukslån. ;o)
*Netta* har 2 prinsesser <3 Skrevet 6. november 2008 #14 Skrevet 6. november 2008 Jepp, vi er økonomiske.. Vi bruker aldri penger vi ikke har (med unntak av huslån da, så klart..) og vi har sparekontoer som ikke brukes med mindre det er helt nødvendig.. Jeg sparer også i BSU
Raych Skrevet 6. november 2008 #15 Skrevet 6. november 2008 Vi er økonomiske av oss ja:) Sparer både kontantstøtten, barnetrygden pluss at jeg og mannen sparer ca 2500 hver på en egen konto. Har kun huslån på rundt 1 mill. . Jeg har et lite studielån på ca 40 000. utenom. Vi har nyrenovert enebolig på stor tomt, vi har en bil som bare er et par år og vi har 2 hytter. Vi prøver å handle en gang i uka og brukser ikke spesielt masse penger på klær etc. Handler inn stort av klær ca 2 ganger per år, og da går det jo noen tusen:) Kjøper inn til ny sesong. Sommer og vinter. Handler stort sett det vi vil av dagligvarer og ting vi trenger i hverdagen. Ikke så opptatt av å kjøpe billig, men vi er opptatt av kvalitet uansett om det er billig eller dyrt. Da holder det lenger også.
chrisallic Skrevet 6. november 2008 #16 Skrevet 6. november 2008 Er ikke økonomiske nei,skulle ønske jeg var det. Har det ganske greit økonomisk.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 6. november 2008 #17 Skrevet 6. november 2008 Vi er rake motsetningen til Luksusfellen, men og sambo. Har boliglån ja, men ikke mye selv om vi er på vei til å flytte til noe større. Ingen billån, jeg har litt i studielån og vi har aldri hatt forbrukslån... Vi bruker ikke penger før vi har de, og sparer mye hver måned. Så om ikke vi er økonomiske vet ikke jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå