Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Jeg hadde ganske mange komplikasjoner i løpet av mitt svangerskap som endte i keisersnitt 5 uker før tiden. Har tenkt at det hadde vært greit å ha en samtale med lege for å snakke om det jeg har vært igjennom og få svar på en del spørsmål som jeg sitter igjen med. Men hvem skal jeg evt ta kontakt med og burde det egentlig ikke være slik at man fikk en slik samtale automatisk? Noen som kan svare meg på dette?
Gjest Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Jeg bestilte time til 6-ukerskontroll. Da snakket vi endel om hvordan jeg syns det har gått og sånt. Men om du vil snakke mer og bearbeide opplevelsene så kan du jo snakke med helsesøster. Hos oss er det bare å stikke innom eller ringe å avtale tid. Håper du får snakket ut og får vite det du lurer på :-) Klem
Gjest Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Fikk du ikke utreisesamtale før du dro fra sykehuset? Trodde det var helt rutine på alle fødeavdelinger jeg, vi måtte nesten "jage" bort barnepleiere siste dagen på barselhotellet - de stod nesten i kø for å snakke med oss om fødselsforløpet og journalen min. Fikk journalen på morran og noen timer for oss selv til å lese igjennom i ro og mak, og deretter var det tilbud om å snakke med jordmor eller barnepleier dersom vi hadde noen spørsmål. Men du kan jo sikkert ta kontakt med fastlegen din og spørre - h*n kan sikkert peke deg i riktig retning om ikke annet
Gjest Orkideen Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg hadde et komplisert svangerskap som endte med hastesnitt. Til tross for at jeg var innlagt i 6 døgn på barsel fikk jeg ikke samtale med legen. Men seks ukers kontrollen er stedet hvor man skal få snakket med en lege etter fødselen. Du må selv bestille denne timen. Jeg hadde en flott samtale hvor jeg fikk vite hva som hadde gått galt under fødselen som gjorde at det endte med hastesnitt. Det ble lagt en plan for ekstra oppfølging i neste svangerskap i og med at babyen denne gangen hadde gått ned mye i vekt i magen på grunn av for tynn navlestreng. Så ring og bestill deg en time. Du kan be om time hos legen som utførte keisersnittet på deg hvis du ønsker det. Hvis ikke kan du ta samtalen med fastlegen din.
Raych Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Hadde du ikke fødselssamtale med JM og lege på barsel? Det hadde jeg etter begge mine fødsler. Jeg har tatt to KS. Begge gangene kom JM og den legen som forløste og hadde gjennomgang av fødselen den dagen vi skulle reise hjem. Da gikk de gjennom hele forløpet fra vi kom til sykehuset og til tiden på barsel:) De var ganske detaljerte og jeg og mannen min kunne stille spm. Veldig greit å få gått gjennom det på den måten, selv om jeg synes mine fødsler var helt greie og egentlig ikke hadde så mye spm rundt dem. Den første var et planlagt KS som gikk veldig rolig for seg. Med nummer 2 hadde vannet gått og jeg var i full fødsel da jeg kom inn på sykehuset, ble sendt i full fart med ambulanse, og det endte med hasteKS. JM der jeg fødte sa at det var vanlig praksis å gå gjennom fødselen med mor og far før de reiste hjem igjen. Trodde det var vanlig på alle fødesteder jeg:) Bestill deg en time til lege, eller be om å få snakke med JM og lege som var med på fødselen. Det er jo de som har best greie på hva som skjedde:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå